Gå til innhold

Full stopp i boligomsetningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 12/12/2022 at 12:28 PM, Frank Olsen said:

Det har jo stått side opp og side ned i media om hvor mye boligprisene har sunket i det siste og at man forventer et "krakk" på rundt 20 %.

 

Det blir en utflating eller korreksjon ned fra toppnivået. Men 20 % over tid er det svært få som tror på, bortsett fra de utrettelige "krakknissene" som har tatt feil i 25 år. 

Rentetoppen er allerede nådd. Pengemarkedsrentene er på tur ned - både korte og lange renter. Igangsetting av nye boliger er på et minimum. Økte byggekostnader medfører at de få nye boligene som bygges blir dyre. Stor innvandring av Ukrainere osv. som alle skal ha bolig. 

Det er i det hele tatt veldig lite som tyder på at boligprisene skal mye ned. Det er riktignok mye krigsoverskrifter for tiden, men leser man hva som faktisk sies - får man et langt mer nyansert bilde. 

Lenke til kommentar

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2021/november/er-boligmarkedet-too-big-to-fail/

Sitat

I løpet av de siste 25 årene har norske husholdningers gjeld gått fra 60 prosent av bruttonasjonalprodukt (bnp) til 124 prosent, eller fra 1,3 ganger disponibel inntekt til 2,7 ganger.

Gjelden er nesten bare boliglån.

...

I praksis er boligmarkedet «too big to fail». Norges Bank har gitt oss en smakebit siden mars 2020.

Hvis det ikke holder å senke styringsrenten, vil staten gå inn og støtte husholdninger som har store boliglån, slik et samlet Storting var enig om å støtte Kurt Nilsen og Petter Stordalen gjennom koronakrisen?

...

Mye tyder altså på at boligeiere, i tillegg til mye annet, nyter godt av en implisitt garanti fra staten. Jo større lån du har, og jo dyrere bolig du eier, desto mer er garantien verdt. De som ikke eier bolig, får ingenting – ikke engang sjansen til å kjøpe bolig på billigsalg i en krise.

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mercruiser said:

Rentetoppen er allerede nådd.

Realrenta ligger trolig på minus 5 % med dagens boligrente på ca 4 %. Dette er på ingen måte en restriktiv pengepoltikk. Hvis man virkelig ønsker å stramme inn pengepolitikken trenger man rente som overgår inflasjonen, dvs nærmere 10 % boliglånsrente. Man blir nødt til å se på høye inflasjonstall i årevis og kanskje blir norges bank nødt til å svekke krona ytterligere ved å heve mindre enn USA har gjort.

Lenke til kommentar
Just now, kremt said:

Realrenta ligger trolig på minus 5 % med dagens boligrente på ca 4 %. Dette er på ingen måte en restriktiv pengepoltikk. Hvis man virkelig ønsker å stramme inn pengepolitikken trenger man rente som overgår inflasjonen, dvs nærmere 10 % boliglånsrente. Man blir nødt til å se på høye inflasjonstall i årevis og kanskje blir norges bank nødt til å svekke krona ytterligere ved å heve mindre enn USA har gjort.

Renteverktøyet virker dårlig i en situasjon der inflasjonen primært er drevet av høye energipriser. Dagens rentenivå er heller ikke spesielt høyt historisk sett, og i hvert fall ikke hvis vi snakker om realrenter. Med rentetoppen i sikte også mht. styringsrenta, ser jeg svært få grunner til at boligmarkedet skal mye ned. Vi vil nok få en korreksjon på nyåret pga. usikkerheten som rår, men de som forventer krakk i ordets rette forstand vil nok vente forgjeves. 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 timer siden):

Vi har hatt en ekstremt lav produktivitets og lønnsutvikling vekst kontra tidligere, så den argumentasjonen faller på steingrunn.

Husholdningsinntektene i Oslo er også i gjennomsnitt lavere enn i resten av landet.

 

Hvis man tar høyde for svekkelse av valutaen så har faktisk vi hatt en negativ produktivitets utvikling de siste 10 årene.

Ehm, Oslo har valgt å importere fattigdom som drar ned statistikken ved å huse mesteparten av landets innvandrere og studenter. 

Private selskap med jobber som krever utdannelse betaler ansatte bedre i Oslo enn i andre byer.

Man får dermed et sterkt skille mellom fattig(som i størst grad er innvandrere) og rike, men til syvende og sist vil de fattige drives lengre ut - men neppe få bedre betalt når det tilføres bare nye fattige som kan gjøre samme jobben billigere. Det er en utvikling man har valgt pga innvandring. 

Brannmenn i New York og California tjener 7-800.000 i året, langt bedre betalt enn resten av landet. De har også til felles at de har blant landets høyeste boligpriser.

Boligpriser er en god indikasjon på at økonomien i byen går bra, men den totale økonomien i landet er selvsagt mer kompleks enn en by - dermed ikke sagt at Oslo som drar Norge ned i søla, hvis man ikke tar i betraktning innvandringen..

 

 

 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
33 minutes ago, Inspector said:

Nedgangen i salget av nye boliger vil vel sannsynligvis bidra til å dempe faller i pris for brukte boliger, men det kan vel se ut som at proisene for brukte boliger har begynt å bevege seg nedover:

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/boligpriser-og-boligprisindekser/statistikk/prisindeks-for-brukte-boliger/artikler/Boligprisene faller

Ikke kjempestore endringer, men det er vel ikke utenkelig at fallet i priser tiltar noe i første kvartal i 2023.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (31 minutter siden):

Nedgangen i salget av nye boliger vil vel sannsynligvis bidra til å dempe faller i pris for brukte boliger, men det kan vel se ut som at proisene for brukte boliger har begynt å bevege seg nedover:

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/boligpriser-og-boligprisindekser/statistikk/prisindeks-for-brukte-boliger/artikler/Boligprisene faller

Ikke kjempestore endringer, men det er vel ikke utenkelig at fallet i priser tiltar noe i første kvartal i 2023.

Det er mange aktører som sier hist og pist men som har egne interesser i utviklingen.

Anekdotisk så ser jeg at boliger legges ut, det kommer lite folk på visning, mange visningsrunder, få eller ingen budrunder, og boliger trekkes fra markedet usolgt. I langt større grad enn i fjor sommer.

Det tror jeg betyr at folk avventer heller enn å selge for det markedet er villig til å betale. Mao at den "reelle" prisen antagelig er lavere enn omsatt pris - fordi selgere venter og håper på bedre tider.

Når aksjemarkedet gikk over ende i 1987 så tok det til 1992/1993 før bunnen av boligmarkedet var nådd. Det finnes sikkert mange mekanismer som kan forklare det, men jeg tror at folk "stod han av" og solgte hytte, campingvogn, bil, sluttet å drikke vin og tok en ekstra jobb før de til slutt måtte bite i det sure eplet og selge huset billigere enn hva de hadde betalt, under det de hadde i lån eller under det de hadde trodd at det var verdt.

I mange tilfeller kan man fortsette å bo i huset heller enn å flytte i leilighet, heller enn å ta seg en jobb et annet sted i landet etc. Men folk dør, de skiller seg, de blir (langtids) arbeidsledig. Tilslutt "må" man bare selge for det markedet er villig til å gi.

Det kan unektelig se ut som om det ville ha vært fint å være ung, nyetablert men med en velfødd sparekonto i 1993. Jeg kom i arbeid senere, og drøyde enda litt før jeg fikk meg huslån, noe som jeg gjerne skulle ha gjort om på. Jeg skulle også ha kjøpt mer og lånt mer om jeg hadde visst hvor billig penger kom til å være, og hvor positiv utviklingen av hus kom til å bli. Jaja.

 https://e24.no/privatoekonomi/i/qL3x8E/boligprisene-i-oslo-30-prosent-for-hoeye

-k

8dca193e-487a-4abc-882b-a4db83c76ac7.jpeg

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sofie (32) bor i campingvogn: – Ikke alle har foreldre som kan sponse bolig

Inne i en dal i Tromsø for å spare til egen bolig. Stusser over prisen inkl. fasiliteter.

Sitat

 

Og det er billigere enn det brennhete boligmarkedet. I starten betalte hun 500 kroner i måneden for grunnen hun sto på, men nå betaler hun 6200 kroner for litt mer fasiliteter.

Likevel har hun klart å legge av penger til egenkapital.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne bygd mange flere leiligheter, som folk har råd til å kjøpe, om de hadde laget regelverket for boliger på samme måte som de har for parkeringsplasser.

2 leiligheter tilrettelagt for rullestoler, eller minst 5%, og leilighetene skal være forbeholdt de med behov. 

Studentboliger er allerede unntatt fra kravet om plass for rullestol. 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 18.2.2023 den 14.41):

Sette krav om at kjøper må bo i boligen. Boplikt. 

Prisene i dag er allerede for høye, det hjelper ikke med boplikt når man unnsett ikke har råd til å kjøpe.

Det finnes allerede en god løsning på problemet: Leie til Eie / OBOS deleier. Løser både finansielle delen + at andel av det som blir bygd blir satt av til det og må brukes som primærboliger. Man kunne evt. stilt krav til enda høyere andel for deleie boliger, og evt. mulighet til å kjøpe mindre enn 50% og en bedre løsning for egenkapital.

Problemet er at uansett klarer man ikke å bygge nok boliger, og i Oslo har kommunen i størst grad skylden for det. 

Jeg tror uansett veien til mål for en god løsning for alle parter er Leie til Eie løsning av et slag, ikke alle mulig andre reguleringer. 

 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (15 minutter siden):

Prisene i dag er allerede for høye, det hjelper ikke med boplikt når man unnsett ikke har råd til å kjøpe.

Det finnes allerede en god løsning på problemet: Leie til Eie / OBOS deleier. Løser både finansielle delen + at andel av det som blir bygd blir satt av til det og må brukes som primærboliger. Man kunne evt. stilt krav til enda høyere andel for deleie boliger, og evt. mulighet til å kjøpe mindre enn 50% og en bedre løsning for egenkapital.

Problemet er at uansett klarer man ikke å bygge nok boliger, og i Oslo har kommunen i størst grad skylden for det. 

Jeg tror uansett veien til mål for en god løsning for alle parter er Leie til Eie løsning av et slag, ikke alle mulig andre reguleringer. 

 

Leie eie for de med dårlig råd er ett sjangsespill. Bedre å spille lotto. Klarer en ikke dekke utgiftene kastes en ut og de som drifter dette tar alle 'sparepengene'. Mange tragiske historier her. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Leie eie for de med dårlig råd er ett sjangsespill. Bedre å spille lotto. Klarer en ikke dekke utgiftene kastes en ut og de som drifter dette tar alle 'sparepengene'. Mange tragiske historier her. 

Noen vil nok aldri kunne kjøpe en bolig. Jeg tenker nok mer på gruppen som er en en posisjon hvor de har bevist at det klarer å betjene en høy leie hver måned men ikke får kjøpt bolig. 

Jeg sliter ihvertfall med å se en bedre løsning, klarer man ikke å dekke sine utgifter tror jeg man simpelten bare må finne seg i å ikke kunne eie bolig. 

Dubious skrev (6 minutter siden):

Poenget var å bygge små leiligheter uten krav om å legge tilrette for rullestol for alle leilighetene. 

 

Skjønner, jeg vet ikke hvor mye den kostnaden utgjør men spørs om den vil ha stor virkning på lang sikt når det uansett ikke er nok boliger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...