Gå til innhold

Full stopp i boligomsetningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (3 timer siden):

Det vil alltid være folk med penger til å investere. Etter hvert vil boliger bli kjøpt og solgt omtrent som aksjer eller gull.

Det finnes flere varianter av denne. Jeg er ikke noe økonom, men min forståelse er at om du hadde kjøpt en leilighet i 1890 så ville du være død før du kunne få igjen den investeringen, målt i hvor mange sokker eller spekeskinker du kunne få for pengene.

Når man ser på kurven så ser den litt ut som en berg-og-dalbane som «tilfeldigvis» har form av en hockeykølle siden 1993?

-k

16A01AAB-75B3-4106-AF10-28414AF036DC.webp

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

Jeg tror det er en viss korrelasjon mellom pengemengde og priser på varer og gods. Hvis du hadde klart å finne en graf over total pengemengde i økonomien og sammenlignet den med boligpriser ville du nok sett en klar sammenheng. Rentenivå er også et punkt selvsagt.

Hvis vi dobler pengemengden så vil vel (?) grovt sett alle priser og lønninger doble seg i antall kroner, men realpriser (hvor mange sokker og skinker man får for en times jobb eller for et hus) være uendret?

Jeg forstår at det er noen kompliserende elementer her - hvis vi dobler pengemengden og halverer realverdien av krona så vil det redusere realverdien av lån og innskudd gjort i kroner. Man ville overføre verdier fra pensjonister og 18-åringer, og gitt til nyetablerte småbarnsforeldre med rekkehus.

 

Hvis det er sånn at husene som Nordmenn bor i koster flere arbeidstimer nå enn i 1980 eller 1930 så kommer vel det av at vi er i stand til å bruke en større andel av inntekten vår på å bo nå. Noe som igjen skyldes at andre utgifter (f.eks. mat og klær) har blitt billigere og dermed frigjort arbeidstimer hvor vi konkurrerer med andre Nordmenn om de samme tomtene og dermed driver opp husprisene. Og banker som er villige til å la oss låne penger med lang nedbetalingstid og lave renter som gjør det mulig?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

 

Hvis det er sånn at husene som Nordmenn bor i koster flere arbeidstimer nå enn i 1980 eller 1930 så kommer vel det av at vi er i stand til å bruke en større andel av inntekten vår på å bo nå. Noe som igjen skyldes at andre utgifter (f.eks. mat og klær) har blitt billigere og dermed frigjort arbeidstimer hvor vi konkurrerer med andre Nordmenn om de samme tomtene og dermed driver opp husprisene. Og banker som er villige til å la oss låne penger med lang nedbetalingstid og lave renter som gjør det mulig?

-k

Mye av årsaken til at boliger er forholdsvis dyrere nå kommer jo av økt standard på det meste og økte krav fra myndighetene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (29 minutter siden):

Mye av årsaken til at boliger er forholdsvis dyrere nå kommer jo av økt standard på det meste og økte krav fra myndighetene.

Hvis folk ikke kunne betale for det så kunne de ikke ha kjøpt de husene. Evt måtte de ha redusert størrelsen eller plassert det på en billigere tomt. Altså er evne til å betale en "enabler" (selv om økte forventninger/offentlige krav til standard selvsagt bidrar).

Råvarekostnader har økt mye i det siste, mens håndverkere er litt av et spørsmålstegn. Disse hevder at selve oppføringen av et nytt hus på 200kvm er 8.25 millioner, ut fra innrapporterte gjennomsnittspriser:

https://www.byggstart.no/pris/bygge-enebolig

Disse oppgir 6.6 millioner:

https://boligfiks.no/pris/bygge-hus-1528724344186x387759089469909700

Hvis jeg søker på finn etter enebolig på 180-250kvm så finner jeg priser langt over det, for brukte boliger.

https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?area_from=180&area_to=250&property_type=1&sort=PRICE_DESC

F.eks dette ganske ordinære 98 år gamle huset til 20 millioner:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=271905935

Svaret later til å være at det å bo i utkanten av stor by og ha ok tomtestørrelse, solforhold og slippe å bo inntil motorveien koster mye. Disse prisene er nok noe pushet av at utbyggere (inntil nylig) har kunnet kjøpe og rive for å sette opp 4-6 "townhouse" a 14 millioner.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 12.12.2022 den 11.52):

Mulig du har rett, men det hadde hjulpet hvis du hadde nogen konkrete kilder og tall at vise til. 

https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/

"Det kraftige fallet i boligprisene fortsatte i november med en nedgang på 2,2 prosent. De siste tre månedene har boligprisene falt 6,5 prosent og enkelte områder har nå negativ 12 måneders vekst, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Henning Lauridsen."

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjefokonom-spar-kraftig-boligprisfall-i-2023-bor-vurdere-a-selge-forst/s/5-95-826608

"I 2023 forventer jeg at det blir nedgang i norske boligpriser på seks prosent og at vi vil se tegn til at regionale forskjeller reverseres. Det innebærer at nedgangen blir størst i Oslo, og det sentrale Østlandet, på ni prosent."

https://www.nrk.no/nordland/eiendom-norge_-legger-frem-prognoser-for-boligprisene-i-2023-1.16228726

"boligbyggingen i Oslo over mange år har vært svak, og derfor tror han at boligmarkedet vil snu i 2024 til oppgang."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (46 minutter siden):

https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/

"Det kraftige fallet i boligprisene fortsatte i november med en nedgang på 2,2 prosent. De siste tre månedene har boligprisene falt 6,5 prosent og enkelte områder har nå negativ 12 måneders vekst, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Henning Lauridsen."

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjefokonom-spar-kraftig-boligprisfall-i-2023-bor-vurdere-a-selge-forst/s/5-95-826608

"I 2023 forventer jeg at det blir nedgang i norske boligpriser på seks prosent og at vi vil se tegn til at regionale forskjeller reverseres. Det innebærer at nedgangen blir størst i Oslo, og det sentrale Østlandet, på ni prosent."

https://www.nrk.no/nordland/eiendom-norge_-legger-frem-prognoser-for-boligprisene-i-2023-1.16228726

"boligbyggingen i Oslo over mange år har vært svak, og derfor tror han at boligmarkedet vil snu i 2024 til oppgang."

Storm i et vannglass, bare sunt med litt korreksjon til en tid.

Spiller liten rolla at det har synket 6 % de siste månedene når det totalt har vært oppgang i år i Oslo.

Selv med nedturen i 2023 har de fleste med bolig siste 5 årene tjent mer enn de fleste mennesker får på renter i banken ila en livstid. En liten bump (aka sunn korreksjon) spiller null rolle når oppgangen kommer etter 2024 igjen, et fint år for å oppgradere til en dyrere bolig eller kjøpe første. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (2 minutter siden):

et fint år for å oppgradere til en dyrere bolig eller kjøpe første. 

Det er planen min. Jeg må bare vente på at selgerene tar inn over seg de realitetene jeg forventer å måtte forholde meg til når jeg selger mitt nåværende bosted.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 minutt siden):

Storm i et vannglass, bare sunt med litt korreksjon til en tid.

Spiller liten rolla at det har synket 6 % de siste månedene når det totalt har vært oppgang i år i Oslo.

Selv med nedturen i 2023 har de fleste med bolig siste 5 årene tjent mer enn de fleste mennesker får på renter i banken ila en livstid. En liten bump spiller null rolle når oppgangen kommer etter 2024 igjen, et fint år for å oppgradere til en dyrere bolig eller kjøpe første. 

For å få realisert de pengene så må de selge, ser pent ut på papiret men for samfunnet som helhet så er konsekvensene av disse høye prisene negative.

 

Stiller også spørsmålstegn ved at man sammenligner renter nå, kontra tidligere. Når man tidligere med høye renter kunne skrive av omtrent alt på skatten. Dvs at man omtrent ikke betalte renter overhode.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Det er planen min. Jeg må bare vente på at selgerene tar inn over seg de realitetene jeg forventer å måtte forholde meg til når jeg selger mitt nåværende bosted.

-k

Vurderer det samme, ikke hvert år en slik mulighet byr seg.

Musefella skrev (1 minutt siden):

For å få realisert de pengene så må de selge, ser pent ut på papiret men for samfunnet som helhet så er konsekvensene av disse høye prisene negative.

 

Stiller også spørsmålstegn ved at man sammenligner renter nå, kontra tidligere. Når man tidligere med høye renter kunne skrive av omtrent alt på skatten. Dvs at man omtrent ikke betalte renter overhode.

Høye priser er nødvendigvis ikke negativt så lenge det ikke er en boble, og de fleste mener vel at vi ikke er i en boble. 

Blir gjeldsgraden for høy og kan føre til en krakk? Tja, vi har ihvertfall strenge regler for å prøve å forhindre det. 

Men det spørs hva man mener med "negativt for samfunnet". Oslo med høye boligpriser presser også lønningene og formuer opp som fører til mer skatt og inntekt for Norge, samtidig som de presser de med dårlig råd lengre ut av byen. I mine øyne er ikke det negativt, vi har nok av plass i Norge til at alle må ikke bo i Oslo.

 

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Altså er evne til å betale en "enabler" (selv om økte forventninger/offentlige krav til standard selvsagt bidrar).

Det er nok mange måter å se dette på. Jeg ser litt sånn på det: Evnen til å utsette å betale er det som bidrar til høye priser. Man er altså avhengig av priser som øker gjerne minst 5 % per år, samtidig som renten er bare på 2-3 %. Ved å utsette betalingen på avdragene blir lånet mindre kostbart etterhvert som årene går.

Man har hatt negativ rente i 10-15 år nå. Ved dagens rente på 4 % og inflasjon på 8-9 % (noe usikkerhet her, jeg tror tall myndigheter slipper gjerne er litt "trimmet" for å pynte på sannheten), har man en negativ realrente på 4-5%. Man kan si at lånet blir 5 % billigere for hvert år i forhold til de pengene man lånte for å kjøpe. 

Det rette på sikt ville nok vært å fjerne alt av rentefradrag og inkludere boligpriser i inflasjonstall. Hvis prisene går opp må renta gå opp. Nå er dette helt frakoblet, til stor glede for de på innsiden. Men jeg tror ikke dette kommer til å skje noen gang. Det er for mye penger involvert, og banker, meglerhus osv kontrollerer mye politikk.

Lenke til kommentar
MrL skrev (2 minutter siden):

Vurderer det samme, ikke hvert år en slik mulighet byr seg.

Høye priser er nødvendigvis ikke negativt så lenge det ikke er en boble, og de fleste mener vel at vi ikke er i en boble. 

Blir gjeldsgraden for høy og kan føre til en krakk? Tja, vi har ihvertfall strenge regler for å prøve å forhindre det. 

Men det spørs hva man mener med "negativt for samfunnet". Oslo med høye boligpriser presser også lønningene og formuer opp som fører til mer skatt og inntekt for Norge, samtidig som de presser de med dårlig råd lengre ut av byen. I mine øyne er ikke det negativt, vi har nok av plass i Norge til at alle må ikke bo i Oslo.

 

 

 

I hvilken grad mener du at det er positivt?

Jeg ser kun negative sosiale aspekter ved dette.
Jeg er også sterkt uenig i at høye boligpriser gjenspeiler inntektsgrunnlaget i regionen, men heller at det for få boliger til å dekke behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (11 minutter siden):

I hvilken grad mener du at det er positivt?

Jeg ser kun negative sosiale aspekter ved dette.
Jeg er også sterkt uenig i at høye boligpriser gjenspeiler inntektsgrunnlaget i regionen, men heller at det for få boliger til å dekke behovet.

Det er jo helt naturlig utvikling og positiv økonomisk vekst, dette skjer i alle land som er økonomisk vellykket - det er vel kun i Norge omtrent man forventer at en sykepleier skal å råd til bolig i sentrum av landets hovedstad. Det er unaturlig fra et sosial aspekt å forvente at alle uavhengig inntekt skal kunne bo samme sted. Det vil alltid komme en tid hvor man ikke kan bygge nok til alle som vil bo et sted, som vil tvinge de med lavere inntekt ut. Man kan i beste fall bare utsette dette. 

Utflytning fra Oslo gir også rom for at andre byer over tid vil fremme vekst i økonomi og sosiale standarder, vi kan ikke bygge hele landet vårt rundt Oslo. 

Alle byer med høye boligpriser i verden har høye lønninger og gir enorme inntekter til landet. Du kan vel si at det ikke er nok boliger heller, men det vil det aldri kunne bli enkelte steder, med begrensninger på plass, tomtepris, byggekostnader etc. 

 

Lenke til kommentar
MrL skrev (21 minutter siden):

Det vil alltid komme en tid hvor man ikke kan bygge nok til alle som vil bo et sted, som vil tvinge de med lavere inntekt ut. Man kan i beste fall bare utsette dette. 

Hvis man la til rette for massiv utbygging av blokker med 30-40kvm leiligheter og tilhørende t-bane-stasjoner så kunne man antagelig trøkke sammen et betydelig større antall mennesker innenfor 30 minutter reisevei fra Oslo S.

Bygg i marka, på nesodden, riv gamle bydeler. Mange muligheter.

Jeg ønsker ikke en slik utvikling. Jeg er en bondetamp innerst inne og synes at det er mer enn tett nok allerede. Jeg gremmes over alle de fine gamle eplehagene som har vært eid av helt vanlige (ikke rike) folk som har blitt solgt av arvingene for 15-20 mill for å rives så utbyggere kan trøkke inn et antall sorte bokser med flatt tak og asfalt. Gater og lysforhold som har vært noenlunde fornuftig blir erstattet av krøkkeløsninger hvor den siste grønne flekken blir innkjørsel så naboen kommer seg forbi huset ditt, stuevindu hvor du titter rett inn hos naboen og tomt som har fall ned mot huset som krever sårbar aktiv håndtering av vann, hus uten takutspring sånn at utbygger oppnår maks boareal på bekostning av teknisk kvalitet. Dyre og dårlige løsninger for å få inn så mange som mulig innenfor (noen ganger på utsiden) av rammene fra PBE.

Jeg vet ikke hva løsningen er, men det hindrer meg ikke fra å bli trist av utviklingen. Det hadde kanskje vært bedre å bare ekspropiere alt innenfor en sirkel på N meter rundt hvert tbanestopp, rive og bygge funksjonelt og tett fra grunnen der. Og så heller la de gamle husene litt lengre unna få stå uten å mures inne av funkis-vorter.

Og så kunne man ha gjort mye for å gjøre det lettere å bo et stykke ut. Innfartsparkering ved ytterste t-bane og jernbanestopp med fornuftig prising så man kan bo et par mil utenfor byen, kjøre inn til en bompengering med en Nissan Leaf, hoppe på banen og være på jobb på ned mot 45 minutter.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 time siden):

Det er jo helt naturlig utvikling og positiv økonomisk vekst, dette skjer i alle land som er økonomisk vellykket - det er vel kun i Norge omtrent man forventer at en sykepleier skal å råd til bolig i sentrum av landets hovedstad. Det er unaturlig fra et sosial aspekt å forvente at alle uavhengig inntekt skal kunne bo samme sted. Det vil alltid komme en tid hvor man ikke kan bygge nok til alle som vil bo et sted, som vil tvinge de med lavere inntekt ut. Man kan i beste fall bare utsette dette. 

Utflytning fra Oslo gir også rom for at andre byer over tid vil fremme vekst i økonomi og sosiale standarder, vi kan ikke bygge hele landet vårt rundt Oslo. 

Alle byer med høye boligpriser i verden har høye lønninger og gir enorme inntekter til landet. Du kan vel si at det ikke er nok boliger heller, men det vil det aldri kunne bli enkelte steder, med begrensninger på plass, tomtepris, byggekostnader etc. 

 

Vi har hatt en ekstremt lav produktivitets og lønnsutvikling vekst kontra tidligere, så den argumentasjonen faller på steingrunn.

Husholdningsinntektene i Oslo er også i gjennomsnitt lavere enn i resten av landet.

 

Hvis man tar høyde for svekkelse av valutaen så har faktisk vi hatt en negativ produktivitets utvikling de siste 10 årene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...