Donte Skrevet 12. desember 2022 Del Skrevet 12. desember 2022 Hei! Leier leilighet med vannbåren gulvvarme, men den varmer ulikt i de forskjellige rommene. Ett av soverommene har mye varmen på sommeren selv om termostaten står på 0 (!), mens et annet soverom ikke får varme i det hele tatt nå på vinteren. Det er også dårlig varme på badet. VI kjenner enkelte flekker hvor det er varmere (f.eks. i gang og stue), men ikke over alt i rommene. Har åpnet skapet hvor fordelingsstokken er, men oppsettet i skapet stemmer overhode ikke overens med bildet som er i "bruksanvisningen" til leiligheten(e). Står at man skal skru av luftenøkkelen sette den på lufteskruen, men holderen er for kort til at man får flyttet på den. I tillegg er det to forskjellige samlestokker. Den ene stokken har nummererte "dingser" som jeg regner med svarer til kursene i det forskjellige rommene, og toppen på disse er hevet på ulikt nivå. Har kjent på (vann)ledningene som fører inn til disse, og de har ulik temperatur. Fikk råd av utleier å skifte batterier i termostatene, og det er gjort. Øverst i skapet er en tavle med lysdioder (også merket 1-6) og noen av disse blinker, mens ihvertfall en er sort. Kan disse referere til om batteriene virker? Når det er to stokker - en med grå nummerert "dingser" og en uten dingser - hvilken skal luftes? Hvor kan man henvende seg for å få (profesjonell) hjelp med dette, og er det dyrt? Andre gode råd? I disse tider med rådyr strøm er det greit å få den varmen man faktisk vil betale for i fremtiden, da felles varmeanlegg avregnes ifht leilighetens størrelse, så all hjelp settes pris på 😊 Med vennlig hilsen Birgit Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. desember 2022 Del Skrevet 12. desember 2022 (endret) 1 hour ago, Donte said: Den ene stokken har nummererte "dingser" som jeg regner med svarer til kursene i det forskjellige rommene, og toppen på disse er hevet på ulikt nivå. Disse dingsene åpner og lukker for vannet. Det nederste bildet viser at kurs 4 og 5 er åpen, de andre er lukket. De som er lukket får selvfølgelig ikke varmtvann. Finnes det en oversikt over hvilken "dings" som er til hvilket rom? Hvordan ser romtermostatene ut? Kan du poste et bilde av en av dem? Hvor mange romtermostater er det i leiligheten? Endret 12. desember 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
Donte Skrevet 12. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2022 Hei igjen, og takk for svar. Det er 5 termostater i leiligheten, men 6 kurser (1 bad, 2 gang/bod, 3 stort sov, 4/5 kombinert kjøkken/stue (1 termostat) 6 lite sov). Vedlegger bilde av termostaten med/uten lokk samt fra siden. Legger også ved bilde av de to "stokkene" litt større samt oversikt over kursene. Legger også ved to bilder av lysdiodene - som du ser på det ene lyser alle, mens det på det andre kun noen få - de som er slukket blinker altså (alle unntatt 4 og 5). Hilsen Birgit Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. desember 2022 Del Skrevet 12. desember 2022 Jeg ville begynt med å skru opp termostaten på badet. La det gå 10 minutter før du sjekker om "dings" nr 1 har åpnet og om det etterhvert blir varmere på badet. Lenke til kommentar
Donte Skrevet 12. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2022 Dingsen ser lik ut, og slangen er kald. Skal kjøpe nye batterier (igjen) til alle termostatene i dag, og se om det hjelper, siden lysene blinker på de. Birgit Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. desember 2022 Del Skrevet 12. desember 2022 Jeg tror ikke det er noe poeng å bytte batterier igjen. Det er bedre å kontakte utleier igjen og si at batterier er byttet og at det fremdeles ikke virker. Utleier bør kjenne systemet. Du kan ta av "dings" nr 1 for å få varme på badet (trykk inn knappen foran på dingsen). 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. desember 2022 Del Skrevet 12. desember 2022 Hvis det er likt problem som jeg hadde i min leilighet, så var de lokale pumpene i varmtvannskapene defekte. Så lurt å få en fagkyndig til å sjekke dem. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. desember 2022 Del Skrevet 12. desember 2022 4 hours ago, Donte said: Fikk råd av utleier å skifte batterier i termostatene, og det er gjort. Øverst i skapet er en tavle med lysdioder (også merket 1-6) og noen av disse blinker, mens ihvertfall en er sort. Kan disse referere til om batteriene virker? Jeg prøvde å google litt, og ett sted var det nevnt at batteriene holder ca. 5 år, så det burde være i orden nå. Blinkende lysdioder får meg til å tenke på at det kanskje ikke er 'forbindelse' mellom sender (veggtermostat) og mottaker (inni skapet). Jeg vet ikke hvordan man eventuelt kan sjekke dette. Hvis veggtermostaten sitter på en festeplate på veggen, kan man da ta den av og f.eks. ta den med nærmere skapet - for å se om forbindelsen gjenopprettes? (Bare vill gjetting her, eller 'kreativ problemløsing' som man kaller det i industrien.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå