Gå til innhold

Chatgpt definerer en dame basert på biologiske faktorer. Burde den kanselleres?

Anbefalte innlegg

Som et tillegg til det over vil jeg si at dette er nettopp hva jeg har problemer med når det kommer til transaktivisme (*). Det å mene at barn utsettes for ting de ikke har forutsetninger for å ta stilling til møtes med beskyldinger om propaganda og fobier. Det er bare å bla igjennom trådene så ser man slikt på hver eneste side gjentatte ganger. Det er omtrent på linje med å ikke kunne syntes Israel tar i for hardt mot Gaza uten å bli kalt jødehater.

Det er fint lite annet enn dårlig skjult ad hominem så man slipper ta stilling til problemet. Og man hører det jo fra andre aktører også, da ofte de med mer konfronterende ordvalg som Walsh og en haug andre. Da kommer det gjerne ut som varianter av beskyldninger om grooming.

Så kan man jo diskutere om grooming er det riktige uttrykket (**), men som en begynnelse kan man hvertfall peke på at grooming eksisterer og at det fungerer. I seg selv betyr det at barn kan overtales til ting de ikke normalt ville gjort eller engang tenkt på. Altså, det er realistisk sett mulig.
Og da si, slik det har blitt gjort hvertfall her, at det ikke er mulig å få barn til å gjøre eller mene noe de ikke normalt ville gjort er jo rent vås. Og har man bygget ens holdninger på at barn ikke kan overtales når det er et vedtatt og opplest faktum, da burde man kanskje revurdere ens meningsfundament.

Og der kommer aktivismen inn, for aktivister revurderer ikke sitt meningsfundament. De har bestemt seg. De kjenner Sannheten (med stor 'S'). All uenighet er kun at andre ikke vet det de vet. Uenighet er ignoranse hos motparten. Alltid.
I det store og det hele er det vel "bare" en religion uten gudeskikkelse.

Og nesten utelukkende ender det opp med at aktivister "bestemmer" at motsvar kommer fra samme grumsete vann som all annen intoleranse mot forskjellige grupper. For hva annet kan det vel være? De kjenner jo Sannheten og Sannheten sier at det de gjør og står for er feilfritt, så da gjenstår bare at all feil ligger hos de uenige, og det eneste de kan være uenige i er irrasjonelt fordi det rasjonelle betyr enighet.

Vips - en fobi er skapt og all fremgang er stoppet. Samma det bare Sannheten består, tydeligvis.

(*) Merk at transaktivisme ikke er det samme som transpersoner selv om det er fristende for enkelte å ta den mentale snarveien.
(**) Da i all hovedsak fordi grooming er en tilsiktet handling med en ønsket mål, noe som nok ikke er tilfelle for brorparten av de som leder barn inn på en vei av tvil om seg selv. Resultatet er det samme, men om det kan karakteriseres som grooming for alle stemmer nok ikke. De fleste er nok velmendende i sine handlinger.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (23 timer siden):

Og hadde vi kjørt alle gjennom minimum én rettssak hver så hadde vi fått perfekt sortering på kriminelle dersom rettssystemet var perfekt.

Nå kjører vi ikke alle gjennom helsevesenet.
Kun de som rapporterer symptomer på kjønnsdysfori.

Det kan sammenlignes om vi kjører en etterforskning på alle som mistenkes for et lovbrudd og som i avhør innrømmer forholdet.

Og selvsagt så må rettsvesenet, trente profesjonelle, ta hensyn til at disse personene, spesielt de mindreårige, kan være uskyldige på tross av hva de påstår at de har gjort -- da mange av dem har et hat av seg selv som ligger til grunn.

Selvsagt kan de ha blitt lurt til å tilstå av en tredjepart, eller oppleve delskyld fordi noen de kjenner har gjort noe. Men man kan ikke la være å etterforske en tilståelse.

Jeg har ingen opplevelse av at etterforskningene av disse tilståelsene av kjønnsdysfori ikke er saklige og objektive -- og følgelig, har ingen grunn til å tro at rettssaken, om de blir anbefalt pubertetsblokkere frem til de blir myndige eller ikke, blir urettferdig.

Man kan ikke la være å etterforske reelle lovbrudd fordi det også er mye falske tilståelser.
Vi har heller ingen indikasjoner på at det er flere 'uskyldig dømte' nå enn før -- tvert i mot.

Som tallene du siterte indikerer: Færre som møter tverrfaglige team for kjønnsdysfori blir anbefalt hormonblokkere, pubertetsblokkere -- flere blir dog utredet og blir behandlet for sine psykiske plager med psykolog i stedet for å bli satt på hormonblokkere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Nå kjører vi ikke alle gjennom helsevesenet.
Kun de som rapporterer symptomer på kjønnsdysfori.

Det kan sammenlignes om vi kjører en etterforskning på alle som mistenkes for et lovbrudd og som i avhør innrømmer forholdet.

Og selvsagt så må rettsvesenet, trente profesjonelle, ta hensyn til at disse personene, spesielt de mindreårige, kan være uskyldige på tross av hva de påstår at de har gjort -- da mange av dem har et hat av seg selv som ligger til grunn.

Selvsagt kan de ha blitt lurt til å tilstå av en tredjepart, eller oppleve delskyld fordi noen de kjenner har gjort noe. Men man kan ikke la være å etterforske en tilståelse.

Jeg har ingen opplevelse av at etterforskningene av disse tilståelsene av kjønnsdysfori ikke er saklige og objektive -- og følgelig, har ingen grunn til å tro at rettssaken, om de blir anbefalt pubertetsblokkere frem til de blir myndige eller ikke, blir urettferdig.

Man kan ikke la være å etterforske reelle lovbrudd fordi det også er mye falske tilståelser.
Vi har heller ingen indikasjoner på at det er flere 'uskyldig dømte' nå enn før -- tvert i mot.

Og hvis du leser alt i stedet for kun det du kan overdrive så står det videre:
"Men [i rettsvesenet] forstår vi at å utsette folk som aldri skulle vært der for det er en dårlig ting.
Ikke så med trans. Der virker det til å være om å gjøre å dra med seg så mange som mulig (...)
"

Jeg kan godt forklare om det var uklart.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Som tallene du siterte indikerer: Færre som møter tverrfaglige team for kjønnsdysfori blir anbefalt hormonblokkere, pubertetsblokkere -- flere blir dog utredet og blir behandlet for sine psykiske plager med psykolog i stedet for å bli satt på hormonblokkere.

Nei, det står ikke i tallene i det hele tatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Og selvsagt så må rettsvesenet, trente profesjonelle, ta hensyn til at disse personene, spesielt de mindreårige, kan være uskyldige på tross av hva de påstår at de har gjort

Men poenget er at man skulle aldri fått dem til å innrømme skyld fra begynnelsen av. Hva er det som har fått dem til å innrømme skyld for noe de ikke har gjort? Horfor sa de det? Hvor kom idéen fra?
Dette virker foruroligende uinteressant for transaktivistene.

Alt du skilter med frem til nå er hva som skjer fra det øyeblikket de påstår noe. Som om en slik eksplosjon av nye tilfeller med dertil eksplosjon av "falske" tilfeller ikke kan komme fra noe som kan gjøres noe med. Derav analogien til et perfekt rettssystem, fordi all fokus legges på at behandlingen av dem skal være riktig når fokus (også) burde vært på å sørge for at de aldri hadde behøvd å vise seg i rettssalen i det hele tatt.

Klart man kan sykeliggjøre alle og så friskmelde dem etterpå, men det hadde vært mye bedre om vi fant ut hvorfor det plutselig har blitt så mange sykmeldte som aldri skulle ha hatt det bryderiet i livet sitt til å begynne med.

Sitat

da mange av dem har et hat av seg selv som ligger til grunn.

Hvis man gjennom barneskolen regelmessig blir konfrontert med at man kanskje er skrudd sammen på feil måte så er vel ikke det så rart.

EDIT:
En sammenligning der kan være at jeg bryr meg ingenting om hvilken religion lærerene til mine barn følger eller er medlem av. Helt uinteressant. Derimot om de begynner å preke dette der barna egentlig skal lære matte, fysikk og samfunnsfag, først da har vi et problem.

På samme måte, hvis lærere gjør et poeng ut av at barn skal måtte ta stilling til sin legning, seksualitet, kjønn eller annet relatert til dette, da har de trådd langt over streken for sitt mandat og burde få en advarsel med oppsigelse ved neste foreteelse rett og slett fordi de ikke gjør jobben sin.

Dette er dessverre i dag ikke regnet som noe galt. Tvert imot ser aktivistene på slikt som opplysning til barn og som oppbygning av toleranse for andre mennesker.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (6 timer siden):

Ikke så med trans. Der virker det til å være om å gjøre å dra med seg så mange som mulig (...)"

Så mange som mulig som selv forteller at de har problemer med kjønnsidentiteten sin, og som i de fleste tilfeller har psykiske problemer som stammer fra at de ikke trives med kroppen sin...

Og mens det er en økning som søker hjelp, så får færre av disse hjelp via hormonblokkerende legemidler -- de får hjelp for å takle følelsene de har, uten å bli presset til hormonblokkere eller regne seg som trans (motsatt kjønn).

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 timer siden):

Så mange som mulig som selv forteller at de har problemer med kjønnsidentiteten sin,

En merkelig formulering. Har du inntrykk av at noen mener det er noe annet som skjer enn at de forteller det selv? Jeg begynner å mistenke at du ikke har noe som helst begrep om hvordan man kan få barn til å tro noe. Ta som et eksempel Gud. Dersom foreldrene aldri forteller barnet at Gud eksisterer men likevel ber til Gud hver kveld - hva er sjansen for at barnet til slutt tror på Gud? Ganske stor vil jeg si. Helt uten å gjøre påstanden om Guds eksistens en eneste gang. Det er bare å skape et miljø hvor Gud er et naturlig og mer eller mindre sentralt emne.

Du vet, litt slik endel lærere vil gjøre dersom de ofte konfronterer barna med barnets seksualitet, identitet eller avarter av dette. Og barn vil forsøke forklare alt om seg selv i lys av hva de oppfatter som å være normalt. Bare se på dem - det er en grunn til at absolutt alle medlemmer i alle venneflokker ser nær på identiske ut. Så om de jevnlig blir fortalt at det er normalt at selvet er løsrevet fra kroppen vil etterhvert "alt" om selvet forsøkes forklares i lys av denne normaliteten.

For her er hva barn internt tilnærmet gjør. De spør seg selv (uten å bruke ordene selvsagt) "Hvorfor sier han/hun/de dette til meg? Det må ha noe med meg å gjøre." Og jo større del det opptar av deres meget lille verden, jo mer krefter vil de legge i å tilpasse seg til det normale.

Men, klart, barn har alt ferdig sortert fra begynnelsen av og dersom de sier noe kommer det kun fra dem selv. Spesielt om det omhandler kroppen og sinnet...

Dette er forøvrig grunnen til hyppige påstander om grooming, om det ikke var selvsagt.

Sitat

og som i de fleste tilfeller har psykiske problemer som stammer fra at de ikke trives med kroppen sin...

Ja det er jo åpenbart, men det er bare resultatet og sier ikke noe om hvorfor. Du kan på samme måte si at dersom du har hodepine må du ta medisin, men det kan vel være verdt å se på hvorfor man har hodepine også vel? Og hvis det er en eksplosiv økning har man jo vanligvis lyst til å finne ut hva det er som foregår. Kanskje det er mye man kan gjøre før man begynner på hodepinemedisin så man aldri ender opp med hodepinen til å begynne med. Kanskje noen i ren velvilje fremprovoserer et mindre eksisterende underliggende stress til fullskala migrene? Man må vel være transaktivist for å kunne si at slikt er helt umulig.

hvorfor ender de opp med denne konklusjonen om feil kropp av en eller annen variant? Det er sikkert flere som mistrives med kroppen sin i dag enn det var før grunnet overeksponering for SoMe, men sett under ett er konklusjonen de kommer til uansett radikalt endret. Spørsmålet er hvorfor, for sjansen er stor for at det er noe vi kan gjøre med det før det går så langt at de tror de er skrudd sammen feil. Dessverre er dette noe som er sosialt forbudt å mene fordi det å ha et stort antall problemer virker til å fungere som synonym med at samfunnet er bedre - slik du selv sier også, forøvrig. Det er bare synligheten, må vite. For vi gjør jo ingenting feil slik at problemer fremprovoseres.

Sitat

Og mens det er en økning som søker hjelp, så får færre av disse hjelp via hormonblokkerende legemidler -- de får hjelp for å takle følelsene de har, uten å bli presset til hormonblokkere eller regne seg som trans (motsatt kjønn).

Du kan gjenta det så mange ganger du vil, men det figurerer ikke mer i undersøkelsene for det. Det er rene spekulasjoner. Likevel er det interessant at du fortsetter å legge det frem som fakta. For dersom man ikke er kapabel til å gjøre feil er dette det eneste svaret som står igjen, ikke sant?

EDIT;
Merk at jeg ikke sier at det ikke er slik. Jeg bare sier at det er ingenting som sier at det er slik heller. Man burde vel ikke lukke den døra før man vet.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 23.12.2022 den 9.16):

Ja det er jo åpenbart, men det er bare resultatet og sier ikke noe om hvorfor. Du kan på samme måte si at dersom du har hodepine må du ta medisin, men det kan vel være verdt å se på hvorfor man har hodepine også vel?

Og hvorfor tror du ekspertene med ekstrautdannelse i å forstå transkjønn, og implisert gjennom hvordan utdannelse fungerer, vite forskjellen på trans, ikke-binære og vanlige problemer CIS-personer lider med som til forveksling kan ligne trans..?

Selvsagt kan de gjøre feil, men oddsen er antagelig lav. 

...med mindre man lever i en frykt av at eksperter på helsefag har en tendens til å gjøre grove systematiske feil uten å bli oppdaget.

Som igjen er noe som pushes av misinformasjon, både når det kommer til vaksiner og trans.

Du vet, litt slik endel lærere vil gjøre dersom de ofte konfronterer barna med barnets seksualitet, identitet eller avarter av dette.

Jeg forstår ikke hva slags lærere dette skulle være, men høres igjen ut som lærere i hovedsak fra propaganda.

Uansett, at influencere og andre personer får flere til å bli usikre betyr ikke at man kan hoppe til en antagelse om at leger gjør en dårligere jobb.

Man kan frykte at flere blir feilbehandlet, men det var altså færre som tok hormonblokkere/pubertetsblokkere som sluttet med dette, og færre som begynte å ta hormonblokkere og i stedet bare fikk psykologhjelp.

Er ikke det at de får hjelp av psykolog akkurat det de trenger..?

Igjen, med mindre man frykter at psykologene forsøker å tvinge barna til å oppnå en 'ønsket identitet' så er det jo bare bra at usikre barn møter fageksperter. Frykten for at psykologer presser barn til å regne seg som trans er også, igjen, noe som går igjen i propaganda.

...

Politiet kan gjøre feil. Men kvaliteten på politiet i Norge er likevel høy.

Farmasøyter kan gjøre feil. Men kvaliteten på legemidler og vaksinerb og apoteker i Norge er likevel høy. 

Leger kan gjøre feil, men kvaliteten på leger i Norge er likevel høy.

...jeg tror ikke psykologer og sexologer med videreutdannelse i transhelse er noe verre enn at feilbehandling kan forekomme, men sjeldent.

hvorfor ender de opp med denne konklusjonen om feil kropp av en eller annen variant? Det er sikkert flere som mistrives med kroppen sin i dag enn det var før grunnet overeksponering for SoMe, men sett under ett er konklusjonen de kommer til uansett radikalt endret. Spørsmålet er hvorfor, for sjansen er stor for at det er noe vi kan gjøre med det før det går så langt at de tror de er skrudd sammen feil

Noe psykologien, og gjerne spesielt eksperter på seksualitet, kan gi oss svar på. Og allerede arbeider med.

De som er usikre på egen identitet får allerede hjelp av ekspertene på feltet, rundt identitet og seksualitet, som selvsagt er bedre enn at de ikke får hjelp eller at de får hjelp av generelt helsepersonell uten denne ekspertisen.

Med mindre, igjen, man tror at disse har en agenda.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (25 minutter siden):

Og hvorfor tror du ekspertene med ekstrautdannelse i å forstå transkjønn, og implisert gjennom hvordan utdannelse fungerer, vite forskjellen på trans, ikke-binære og vanlige problemer CIS-personer lider med som til forveksling kan ligne trans..?

Slik som de som gjorde undersøkelsen om barn som visste at det var slik så de passet på å spesifikt nevne at de overså det? De visste tydeligvis at det var en faktor. Lite hjelp i det når man benytter sin kunnskap til å aktivt overse noe.

Hadde dine meningsmotstandere gjort noe lignende hadde "dere" gått helt bananas.

Selvsagt kan de gjøre feil, men oddsen er antagelig lav. 

...med mindre man lever i en frykt av at eksperter på helsefag har en tendens til å gjøre grove systematiske feil uten å bli oppdaget.

Som igjen er noe som pushes av misinformasjon, både når det kommer til vaksiner og trans.

Igjen hopper du over hele poenget om "hvorfor" og går rett på hva som skjer etterpå.

Jeg forstår ikke hva slags lærere dette skulle være, men høres igjen ut som lærere i hovedsak fra propaganda.

Siden du ikke tror man kan plante tvil i barn så skjønner jeg at det kan virke som en rar ting.

Uansett, at influencere og andre personer får flere til å bli usikre betyr ikke at man kan hoppe til en antagelse om at leger gjør en dårligere jobb.

Hvor kom det fra? Jeg har da aldri sagt at leger gjør en dårlig(ere) jobb. Hvem er det egentlig du argumenterer mot?

Man kan frykte at flere blir feilbehandlet,

Klart. Det er ikke min frykt, men du virker til å tro dette uansett hva jeg sier om saken. Men igjen, muligens supplerer du mine skriverier med noe du hart lest et annet sted.

men det var altså færre som tok hormonblokkere/pubertetsblokkere som sluttet med dette, og færre som begynte å ta hormonblokkere og i stedet bare fikk psykologhjelp.

Er ikke det at de får hjelp av psykolog akkurat det de trenger..?

Nå har du sagt dette flere ganger og ikke noe sted har du vist til at dette er tilfellet. Din påstand alene gjør ikke at de får psykologhjelp. Jeg kan helt klart se hvordan noen ikke kan se at det kan være på noen annet måte, og da spesielt dersom man sliter med å forholde seg til at det finnes en tid før man anså seg selv som trans. Da forsvinner tross alt hele prosessen frem til selvoppdagelsen og verden er mye enklere å forholde seg til.

Men for all del - vis meg der det står at de får psykologhjelpen de behøver uten å stupe ned i en brønn av semantikk for å snevre inn gruppene til det ikke er noe igjen av dem. Du kan jo begynne med de 35% i 2010 fra din egen undersøkelse som du virker til å ta denne psykologpåstanden fra.

Igjen, med mindre man frykter at psykologene forsøker å tvinge barna til å oppnå en 'ønsket identitet' så er det jo bare bra at usikre barn møter fageksperter. Frykten for at psykologer presser barn til å regne seg som trans er også, igjen, noe som går igjen i propaganda.

En ting om gangen. La oss begynne med å peke på denne psykologhjelpen du sier de får. La oss hvertfall finne den først før vi begynner å evaluere den.

Politiet kan gjøre feil. Men kvaliteten på politiet i Norge er likevel høy.

Farmasøyter kan gjøre feil. Men kvaliteten på legemidler og vaksinerb og apoteker i Norge er likevel høy. 

Leger kan gjøre feil, men kvaliteten på leger i Norge er likevel høy.

...jeg tror ikke psykologer og sexologer med videreutdannelse i transhelse er noe verre enn at feilbehandling kan forekomme, men sjeldent.

Jeg beklager om jeg har skrevet noe som har fått deg til å tro jeg betviler kvaliteten på tilbudet transpersoner får. Jeg aner ikke hvor det kommer fra, men jeg ser jo at du helt tydelig tror det er hva jeg sier noe om. Det er det altså ikke. Helt ærlig sagt så aner jeg ikke hvor jeg mistet deg hen i dette så det er litt vanskelig å rette opp da. Jeg får begrense det til å si at jeg ikke tror tilbudet er dårlig eller dårligere på noen måte i det hele tatt.

Når jeg for eksempel peker på de 35% i 2010 opp fra 10% i 1980 så er ikke det grunnet kvaliteten på tilbudet de møter. Det er det eneste jeg kan tenke meg kan være grunnen til at du snakker om dette i det hele tatt, men ... hvem vet.

Det jeg snakker om absolutt hele tiden her er at autoritetspersoner kan få barn til å tvile/tro - det er et faktum at dette er mulig med barn - og at det er en så markant oppgang i saken som ikke viser seg å være trans betyr at de er der for en annen grunn enn trans. Enten er det en annen grunn eller så er tilbudet blitt dårligere som da avviser reélle tilfeller, så la oss som et minimum være enige om at de er der for en annen grunn. Min påstand er da at mange av disse er der fordi de kan ha fått en tvil om egen identitet fremprovosert.

Og det jeg da prøver å få deg til å innse er at "alle" disse tilfellene kunne vært unngått om vi bare kunne identifisere grunnene til at de er der så vi kan gjøre noe med det før det går så langt at de får en ubegrunnet tvil de må slite med i årevis gjennom sine formative år. Det å vifte det vekk med å si at det fungerer så godt nå at disse tilfellene ikke går videre til varige forandringer er så skjødesløst og stygt at jeg sliter litt med å finne ordene for å uttrykke hvor ille jeg syntes det er uten å bruke ladede uttrykk som kan virke unødvendige selv til anonyme på internet.

Men dette er veldig vanskelig når det legges frem som at det er en god ting at vi har så mange flere tilfeller - da helt upåvirket av hva det betyr for de som må leve igjennom mange unødvendig vanskelige år i en viktig oppvekstperiode av livet.

Noe psykologien, og gjerne spesielt eksperter på seksualitet, kan gi oss svar på. Og allerede arbeider med.

De som er usikre på egen identitet får allerede hjelp av ekspertene på feltet, rundt identitet og seksualitet, som selvsagt er bedre enn at de ikke får hjelp eller at de får hjelp av generelt helsepersonell uten denne ekspertisen.

Med mindre, igjen, man tror at disse har en agenda.

Jammen... Det vil skje etterpå. Når man allerede er i et stadium av usikkerhet og jeg spør hvorfor de er det, så er ikke svaret at de får god hjelp med usikkerheten av helsepersonnel.

Det er som å svare på hvorfor noen brakk benet med at de får så god hjelp fra legen med å gipse.

Det er de som ikke klarer se dette enkle tidforløpet jeg mistenker enten har en agenda eller så store skylapper at de ikke ser nesa si engang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

fokkeslasken skrev (4 timer siden):

Jammen... Det vil skje etterpå. Når man allerede er i et stadium av usikkerhet og jeg spør hvorfor de er det, så er ikke svaret at de får god hjelp med usikkerheten av helsepersonnel.

Det er som å svare på hvorfor noen brakk benet med at de får så god hjelp fra legen med å gipse.

Vi er helt enige her.
Inkludert det at også må søke å finne årsaken.

Min påstand er da at mange av disse er der fordi de kan ha fått en tvil om egen identitet fremprovosert.

At svaret ikke har kommet frem av undersøkelser av og samtaler med disse barna eller intervjuer med deres foreldre tyder gjerne på at årsaken ikke er så enkel, men komplisert -- og gjerne ikke kommer fra disse barnas omgangskrets.

Om du er bekymret for at eksponering for ideen om trans kan forårsake en økningen -- og peker på trans-aktivisme som mulig årsakskilde -- så vil jeg rette en finger på dem som gir transpersoner størst oppmerksomhet og skriker aller høyest om trans blant alle grupper mennesker i samfunnet og som får mye større spredning i sosiale medier, på tiktok og på youtube enn trans-aktivisme...

...kan du gjette hvilken gruppe som sikkert lager hundre ganger mer innhold om trans, rettet mot barn og ungdom, enn neste gruppe, og som faktisk søker å bruke manipulasjon, følelser og frykt som verktøy for å påvirke mennesker til å tro på dem?

Det jeg snakker om absolutt hele tiden her er at autoritetspersoner kan få barn til å tvile/tro

Barne leker superhelter, leker dyr, men tror ikke at de er det.
De kan derimot bli redde for å faktisk ha sykdommer.
Det er én side som kaller transpersoner syke, og impliserer at det transpersoner er faktisk er noe et barn kan bli på grunn av miljøet sitt.

...du kan faktisk ha rett her.
Forskerene bør undersøke om de følelsesbaserte argumentene til folk som Matt Walsh og andre autoriteter innen anti-trans propaganda -- Crowder, Shapiro, Peterson og hundrevis av andre -- kan få lettpåvirkelige av barn til å tro at de er syke med denne sykdommen de hører beskrevet til stadighet fra alternative høyre sine autoriteter, en ide som spres og diskuteres i et helt enormt omfang på internett av tusenvis av kilder.

Lettpåvirkelig voksne faller jo for propagandaen, som denne tråden og den andre -- og folk på facebook -- er et tydelig tegn på, så hvorfor skulle ikke barn bli enda sterkere påvirket når de blir utsatt for disse autoritetene sin manipulasjon?

De impliserer at det finnes en mental lidelse, deres forestilling av transkjønn, og impliserer at barn lett kan bli lurt til å ha denne lidelsen:
De kan meget godt skape barn blant dem som er utsatt for hypokondri som er redde for at de er blitt trans, og som blir presset til angst og depresjon fordi de identifiserer med de negative karakteristikkene og beskrivelsene de hører fra disse kildene.
Som barn som har blitt lurt til å tro at de lider av en hvilken som helst annen sykdom av voksne -- bare at denne gruppen voksne har et helt hinsides stort propagandanettverk sammenlignet med annen misinformasjon om sykdom og helse.

Men hey -- det forskes på området, på årsaken til denne økningen.
Vi får nok svaret temmelig raskt.
Så slipper vi å spekulere om det er lærere eller andre autoriteter, eller genetikk, eller plastikk i luften og maten som forstyrrer utviklingen -- eller en genuin økning i antall biologiske kvinner som har hatt over normalt mye testosteron gjennom utviklingen.

Omfangsmessig er 5000 personer av 30 millioner kvinner 1 av 6 000 som oppsøker hjelp, som fremdeles ikke er mye, tatt i betrakting at aldersgruppen 

Slik som de som gjorde undersøkelsen om barn som visste at det var slik så de passet på å spesifikt nevne at de overså det? De visste tydeligvis at det var en faktor. Lite hjelp i det når man benytter sin kunnskap til å aktivt overse noe.

Jeg sliter igjen med å se denne kritikken.
Hva overså de? De delte opp hva barna endte opp med å regne seg selv som etter 5 år -- og inkluderte CIS, ikke-binær og trans, og har en egen konklusjon for dem som var 9-12 ved undersøkelsens start og ble 14+ ved undersøkelsens slutt representert i grafene sine.
Siden dette var pediatri, så undersøker de ikke voksne. Det er ikke fagfeltet deres.
https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/2/e2021056082/186992/Gender-Identity-5-Years-After-Social-Transition?autologincheck=redirected

La oss begynne med å peke på denne psykologhjelpen du sier de får.

Det er da bare å ta kontakt med disse klinikkene som tilbyr det alternative tilbudet og høre med dem -- fremfor å gjenta at eksisterende psykolog ikke hjelper..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (18 timer siden):

At svaret ikke har kommet frem av undersøkelser av og samtaler med disse barna eller intervjuer med deres foreldre tyder gjerne på at årsaken ikke er så enkel, men komplisert -- og gjerne ikke kommer fra disse barnas omgangskrets.

Dette er faktuelt feil. Blir barn forvirret til å tro noe som ikke stemmer er det fra barnas omgangskrets, og da ofte ikke at de blir fortalt noe de "bare" tror på men at de omgir seg med noe som siger inn og så drar de egne konklusjoner fra det.

Igjen, dette er hvor påstander om grooming kommer fra - som ville vært riktig dersom det de omgir seg med er plassert der i den hensikt at de skal komme til en bestemt konklusjon "på egenhånd". Om det ikke er med den hensikt kan det fortsatt gi samme resultat men da bare ikke med hensikt og det er dermed ikke grooming i ordets rette forstand.

Om du er bekymret for at eksponering for ideen om trans kan forårsake en økningen -- og peker på trans-aktivisme som mulig årsakskilde

Nei, langt ifra. Hvordan man eksponeres for ting er jeg derimot mer skeptisk til. Akkurat som jeg aldri har vurdert religion som noe jeg må holde unna barna mine sånn i tilfelle de blir religiøse. De har religiøse familiemedlemmer og lærer om det på skolen og utsettes for det i media og over alt. Det har jeg ingen problem med. Derimot om noen begynner preken på skolen og blander dette inn i deres hverdag som noe faktuelt og nødvendig, da kommer vi til å ha et problem.

Og der har vi problemet jeg har med transaktivister som forsøker få lover mot at folk kan blir fornærmet og som forventer at de skal kunne snakke med små barn om seksualitet og seksuell identitet og fortelle dem i ingen uklare termer at det normale er å føle seg ukomfortabel i kroppen sin.

Jeg ser lite forskjell på den type eksponering og religiøs forkynnelse. Det er intet annet enn en metode for å få folk til å bli enige med en, og da begynner man med barn selvfølgelig.

og peker på trans-aktivisme som mulig årsakskilde -- så vil jeg rette en finger på dem som gir transpersoner størst oppmerksomhet og skriker aller høyest om trans blant alle grupper mennesker i samfunnet og som får mye større spredning i sosiale medier, på tiktok og på youtube enn trans-aktivisme...

...kan du gjette hvilken gruppe som sikkert lager hundre ganger mer innhold om trans, rettet mot barn og ungdom, enn neste gruppe, og som faktisk søker å bruke manipulasjon, følelser og frykt som verktøy for å påvirke mennesker til å tro på dem?

Til denne gruppen forsøker du nå å gi evnen til å få folk som ikke anser seg som trans til å tvile på om de er trans eller ikke?

Ok...

Barne leker superhelter, leker dyr, men tror ikke at de er det.
De kan derimot bli redde for å faktisk ha sykdommer.
Det er én side som kaller transpersoner syke,

Riktig. Så når de ikke føler seg slik deres autoritetsperson sier det er normalt å føle seg, da tror de det er noe galt med dem.

og impliserer at det transpersoner er faktisk er noe et barn kan bli på grunn av miljøet sitt.

Det har jeg aldri hørt. Jeg har derimot hørt "de" påstå at man kan få barn til å tvile og da i så stor grad at de går til det skrittet å gjøre permanente forandringer på kroppen. Men at de faktisk gjør dem trans med eksponering har jeg aldri hørt noen mene. Det er tross alt forskjell på tro og viten. Jeg regner med at det finnes folk som Alex Jones som tror at seksuell legning er noe man kan lære bort, men om du/dere må helt ned i søla i "Alex Jones"-land  for å finne disse argumentene så burde det være noe å reflektere over at dere må finne unntak for å ha en sak.

...du kan faktisk ha rett her.
Forskerene bør undersøke om de følelsesbaserte argumentene til folk som Matt Walsh og andre autoriteter innen anti-trans propaganda -- Crowder, Shapiro, Peterson og hundrevis av andre -- kan få lettpåvirkelige av barn til å tro at de er syke med denne sykdommen de hører beskrevet til stadighet fra alternative høyre sine autoriteter, en ide som spres og diskuteres i et helt enormt omfang på internett av tusenvis av kilder.

Lettpåvirkelig voksne faller jo for propagandaen, som denne tråden og den andre -- og folk på facebook -- er et tydelig tegn på, så hvorfor skulle ikke barn bli enda sterkere påvirket når de blir utsatt for disse autoritetene sin manipulasjon?

De impliserer at det finnes en mental lidelse, deres forestilling av transkjønn, og impliserer at barn lett kan bli lurt til å ha denne lidelsen:
De kan meget godt skape barn blant dem som er utsatt for hypokondri som er redde for at de er blitt trans, og som blir presset til angst og depresjon fordi de identifiserer med de negative karakteristikkene og beskrivelsene de hører fra disse kildene.
Som barn som har blitt lurt til å tro at de lider av en hvilken som helst annen sykdom av voksne -- bare at denne gruppen voksne har et helt hinsides stort propagandanettverk sammenlignet med annen misinformasjon om sykdom og helse.

Men hey -- det forskes på området, på årsaken til denne økningen.
Vi får nok svaret temmelig raskt.

Det som slo meg når jeg leste dette er at du skrev det i en flåsete tone tilsynelatende helt fri for tanken om at denne prosessen er mye lettere å gjennomføre dersom man snakker for saken og ikke mot den.

Så utover at jeg mener dette skjer fra "din" side av saken så er vi ellers langt på vei enige i dette. Fremprovosert hypokondri hos barn er noe jeg ikke betviler i denne saken i det hele tatt. Det er vel strengt tatt du som har tatt til ordet for at det ikke er mulig.
...frem til nå da, da det passet saken din.

Så slipper vi å spekulere om det er lærere eller andre autoriteter, eller genetikk, eller plastikk i luften og maten som forstyrrer utviklingen -- eller en genuin økning i antall biologiske kvinner som har hatt over normalt mye testosteron gjennom utviklingen.

Jeg prøver å forstå hvorfor du skrev dette på den måten for det er vanskelig å se hvor du åpner for at det finnes noe annet enn reélle tilfeller. Jeg håper du er klar over at når "motstandere" snakker om at noe tar feil om seg selv så snakker man om de som tar feil om seg selv og ikke alle trans. Og de som tar feil kunne vært den opplevelsen foruten. Men først må man komme over den kneika hvor man innser at det faktisk finnes folk som tar feil, og det er stor sannsynlighet for at det er fremprovosert rett og slett fordi det helt tydelig ikke kommer fra dem selv. For da hadde de jo ikke tatt feil, ikke sant?

Jeg sliter igjen med å se denne kritikken.
Hva overså de? De delte opp hva barna endte opp med å regne seg selv som etter 5 år -- og inkluderte CIS, ikke-binær og trans, og har en egen konklusjon for dem som var 9-12 ved undersøkelsens start og ble 14+ ved undersøkelsens slutt representert i grafene sine.
Siden dette var pediatri, så undersøker de ikke voksne. Det er ikke fagfeltet deres.
https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/2/e2021056082/186992/Gender-Identity-5-Years-After-Social-Transition?autologincheck=redirected

Greit... Jeg sliter med å se hva som er så vanskelig med den, men ok. La meg forklare det med corona da. La oss si vår krangel var om corona og du kommer med en undersøkelse for å understøtte din mening. Så leser jeg den og ser at de selv presiserer at da de sjekket for coronasymptomer sjekket de ikke om de var grunnet corona eller influensa. Noe de selv skrev rett ut i forklaringen om datasettet.

Følgelig er sjansen stor for at det resultate de (du) tar til inntekt for corona nok også inneholder en stor porsjon influensatilfeller.

Samme kritikken her med trans og autisme. Og tar vi et representativt utvalg av befolkningen og ser på andelen trans og andelen autister så begynner det å tegne seg et bilde av at en meget stor andel av studiesubjektene kan ha vært autister av en eller annen art og ikke trans.

Derav kritikken.

Så kan man jo slenge på toppen av dette hvor lette barn er å få til å tro noe, og noen år i deres ensifrede alder med konstant verifisering (husk at de spurte foreldrene gjennom spørreskjemaer så alle foreldre i benektelse eller i tro om autisme var utelukket) av at de er skrudd sammen feil kan vel få selv det mest garvede autistiske barnet til å begynne å tvile også.

Derav sekundærkritikk om hvordan undersøkelsen ble ført også.

Det er da bare å ta kontakt med disse klinikkene som tilbyr det alternative tilbudet og høre med dem

Som jeg jo har gjort, men da klagde du på deres eventuelle kvalifikasjoner da de ga et annet svar enn det du forventet.

Så da ligger vel egentlig ballen hos deg til å vise at det du påstår er faktuelt.

fremfor å gjenta at eksisterende psykolog ikke hjelper..?

Det har jeg da aldri skrevet. Er det virkelig hvor vi er nå? Bare finne på påstander man kan slå ned?

Deriomot har jeg skrevet at det tilbudet du sier finnes ikke finnes. Ikke at, dersom det finnes, så hjelper det ikke. En ganske annen påstand.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det første steget ved psykiske helseproblemer er at man erkjenner at man har et problem som man må jobbe med. 
Hvis man istedet blir oppfordret til at å tenke at det ikke kan være noe feil med deg, så ender man gjerne opp med å finne alle mulige kreative utveier som ikke innebærer å erkjenne at man har noe en bør jobbe med og jobbe med det. Det gagner verken individet det gjelder eller samfunnet som helhet. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 timer siden):

Har du et problem med hvordan andre fredelige mennesker ønsker å leve sine liv?

Hvis andre mennesker sliter eller tar valg som etter alt å dømme er negative for dem så har jeg meninger om dette, og vil involvere meg.

Det er en vanskelig balansegang, for mennesker på 18 som ikke er satt under verge bør i utgangspunktet stå temmelig fritt til å gjøre sine valg.

Hvis jeg så et menneske som var i ferd med å hoppe av brua/hustaket så ville jeg stoppet henne - fysisk om nødvendig.

-k

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Hvis andre mennesker sliter eller tar valg som etter alt å dømme er negative for dem så har jeg meninger om dette, og vil involvere meg.

Det er en vanskelig balansegang, for mennesker på 18 som ikke er satt under verge bør i utgangspunktet stå temmelig fritt til å gjøre sine valg.

Hvis jeg så et menneske som var i ferd med å hoppe av brua/hustaket så ville jeg stoppet henne - fysisk om nødvendig.

-k

De fleste av oss vil vel si at det er det riktige å gjøre i den situasjonen, selv om på den annen side finnes det aktiv dødshjelp hvor man heller figurativt hjelper til  med å dytte dem utfor kanten. Begge deler kan argumenteres for og imot, og de argumentene er vel langt på vei grunnen til at man ikke blir enige om hva man skal gjøre i denne saken heller selv når det gjelder voksne myndige personer.

Selv mener jeg at voksne står fritt til å gjøre som de vil selv om jeg mener man skal utforske enhver mulighet for at det kan være et dårlig valg som de selv ville valgt bort om de så andre muligheter som reélle. Det gjelder både personen på kanten av taket og den på operasjonsbordet og den i dødshjelpklinikken i Sveits.

Personlig tror jeg de fleste misoppfattelser er mulige å avlære, men vi er alle forskjellige og andre legger mer vekt på å aldri ha tatt feil enn å faktisk komme til en god konklusjon og da kan den ultimate irreversible løsningen virke forlokkende om det så er en klinikk i Sveits eller et operasjonsbord for å kappe av kroppsdeler. For mange dreier det seg nok om sunk-cost fallacy også.

Et godt eksempel er forfatteren av boka Self-made man som i ren kortversjon gikk på en overdose feminisme og tok livet av seg da hun fant ut at hun hadde tatt feil. En drøy reaksjon vil nok de fleste si, men man skal huske at for den som opplever det kan det være uutholdelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

De fleste av oss vil vel si at det er det riktige å gjøre i den situasjonen, selv om på den annen side finnes det aktiv dødshjelp hvor man heller figurativt hjelper til  med å dytte dem utfor kanten. Begge deler kan argumenteres for og imot, og de argumentene er vel langt på vei grunnen til at man ikke blir enige om hva man skal gjøre i denne saken heller selv når det gjelder voksne myndige personer.

Selv mener jeg at voksne står fritt til å gjøre som de vil selv om jeg mener man skal utforske enhver mulighet for at det kan være et dårlig valg som de selv ville valgt bort om de så andre muligheter som reélle. Det gjelder både personen på kanten av taket og den på operasjonsbordet og den i dødshjelpklinikken i Sveits.

Personlig tror jeg de fleste misoppfattelser er mulige å avlære, men vi er alle forskjellige og andre legger mer vekt på å aldri ha tatt feil enn å faktisk komme til en god konklusjon og da kan den ultimate irreversible løsningen virke forlokkende om det så er en klinikk i Sveits eller et operasjonsbord for å kappe av kroppsdeler. For mange dreier det seg nok om sunk-cost fallacy også.

Et godt eksempel er forfatteren av boka Self-made man som i ren kortversjon gikk på en overdose feminisme og tok livet av seg da hun fant ut at hun hadde tatt feil. En drøy reaksjon vil nok de fleste si, men man skal huske at for den som opplever det kan det være uutholdelig.

Jeg tror at de fleste av oss kan stå i en situasjon hvor vurderingsevnen brister. Vi er sint, lei oss, deprimert, ensom, syk, ruset eller noe annet, og så tar vi valg som vi ville ha unngått om vi hadde et lengre tidsperspektiv. Da tenker jeg at det kan forsvares å «overprøve den fri vilje» i veldig spesielle situasjoner. Som en slags akutt hjelp.

Hvis en 25-åring over tid er fast bestemt på å faktisk ende livet sitt så får han/hun normalt til det uansett - med mindre man er lam eller under tvungen behandling. Om jeg hindrer et selvmordsforsøk så kan vedkommende fint drepe seg selv neste uke - eller så var det egentlig en bønn om hjelp, eller et midlertidig tap av god vurderingsevne.

Hvis fagfolk vurderer en voksen person over tid og slutter at vedkommende med stor sannsynlighet får et bedre liv av å endre kjønnsuttrykket med kirurgi så høres det ut som rett løsning. Man må selvsagt ha kontroll med risikoen for skade/død som følger med kirurgi, kostnader og uhildet forskning som prøver å fastslå om kirurgi 1)gjorde livet bedre, og 2)om det var beste opsjon gitt forutsetningene.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg tror at de fleste av oss kan stå i en situasjon hvor vurderingsevnen brister. Vi er sint, lei oss, deprimert, ensom, syk, ruset eller noe annet, og så tar vi valg som vi ville ha unngått om vi hadde et lengre tidsperspektiv. Da tenker jeg at det kan forsvares å «overprøve den fri vilje» i veldig spesielle situasjoner. Som en slags akutt hjelp.

Ja, det kan jeg prinsippielt være enig i. Altså at man "overprøver den frie vilje" som du skriver, hvertfall til man er sikker på at noe ikke gjøres i affekt eller på feil begrunnelse som kan rettes opp eller slikt.

Hvis en 25-åring er fast bestemt på å faktisk ende livet sitt så får han/hun normalt til det uansett - med mindre man er lam eller under tvungen behandling. Om jeg hindrer et selvmordsforsøk så kan vedkommende fint drepe seg selv neste uke - eller så var det egentlig en bønn om hjelp, eller et midlertidig tap av god vurderingsevne.

Hvis fagfolk vurderer en voksen person over tid og slutter at vedkommende med stor sannsynlighet får et bedre liv av å endre kjønnsuttrykket med kirurgi så høres det ut som rett løsning. Man må selvsagt ha kontroll med risikoen for skade/død som følger med kirurgi, kostnader og uhildet forskning som prøver å fastslå om kirurgi 1)gjorde livet bedre, og 2)om det var beste opsjon gitt forutsetningene.

-k

Dette er jeg helt enig i. Der jeg stritter litt imot er når denne hjelpen kommer etter årevis med kondisjonering av barn samt misinformasjon til de som vokser til. Jeg har selv snakket med de som er fast bestemt på å begynne på hormonterapi men som ikke visste at det var en prosess som tar mange år. De mangler altså selv den mest grunnleggende informasjonen de behøver. Da spørsmålsstiller jeg også avgjørelsen de har tatt om sitt kjønn, for det er en avgjørelse de har tatt alle disse man ser i de gruppene som har eksplodert i omfang.

Som en lege sa til meg en gang at man ser de faktiske tilfellene manifesterer forskjellen veldig tidlig i livet, og de som finner det ut senere er sjeldent faktiske tilfeller men heller fanget av omgivelser og lette forklaringer på vanskelige spørsmål.

Men hva vet vel leger, ikke sant? Skal man gå etter disse diskusjonene så må man jo velge de som gir pro-aktivist svarene for å kunne regnes som kvalifiserte nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (55 minutter siden):

Men hva vet vel leger, ikke sant? Skal man gå etter disse diskusjonene så må man jo velge de som gir pro-aktivist svarene for å kunne regnes som kvalifiserte nok.

Svaret må være en profesjon som driver med reell, fagfellevurdert vitenskap. Et fagfelt som gir meningsfulle prediksjoner, som kan testes for å måle kvaliteten. Publisert forskning som kan kritiseres også av de utenfor fagfeltet for feil. Og institusjoner og journaler som slår ned på juks.

Det er ikke et perfekt system, og i møte med aktivister og mørkemenn (enten dette er noen som har en agenda om å begrense eller liberalisere kirurgi) så får man stress-testet opplegget. Spesielt i et samfunn hvor anti-vitenskaplige holdninger er utbredt blant politikere og bevilgende byråkrater. Men det er vanskelig å se for seg et regime som løser det på en vesensforskjellig måte.

-k

Lenke til kommentar
On 12/26/2022 at 12:42 PM, fokkeslasken said:

Dette er faktuelt feil. Blir barn forvirret til å tro noe som ikke stemmer er det fra barnas omgangskrets, og da ofte ikke at de blir fortalt noe de "bare" tror på men at de omgir seg med noe som siger inn og så drar de egne konklusjoner fra det.

Dette er et viktig poeng. Barn kan forledes til å tro på nesten hva som helst. Husker som barn at jeg og noen andre ble lurt av et eldre barn til å tro på harmløse historier som åpenbart ikke kan ha vært riktige. Husker også at jeg fant på rare ting fra fantasien som jeg selv trodde på uten årsak. Prøver man å diskutere merkelige ting som trans med barn er det ikke rart at noen av dem kan få rare tanker og fantasier som åpenbart ikke hører hjemme i virkeligheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 28.12.2022 den 15.10):

Dette er et viktig poeng. Barn kan forledes til å tro på nesten hva som helst. Husker som barn at jeg og noen andre ble lurt av et eldre barn til å tro på harmløse historier som åpenbart ikke kan ha vært riktige. Husker også at jeg fant på rare ting fra fantasien som jeg selv trodde på uten årsak. Prøver man å diskutere merkelige ting som trans med barn er det ikke rart at noen av dem kan få rare tanker og fantasier som åpenbart ikke hører hjemme i virkeligheten. 

Dette har rettsvesenet tatt inn over seg ved avhør. Jeg håper virkelig at medisinsk personell er bevisst slike utfordringer når noen kommer inn med ønske om å endre kjønnsuttrykk.

Nå kommer vel ikke barn og unge inn til legene og ber om å endre sitt kjønnsuttrykk ut av det blå, sånn at aktivistiske leger kan «groome» den nøytrale befolkningen til å bli kjønnsforvirret. Det er vel personer som allerede har en opplevelse av at ting er «feil» kjønnslig. Spørsmålet blir da om foreldre, skole, youtube eller samfunn har «groomet» dem til at alt blir bra om de bare endrer sitt kjønnsuttrykk.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...