Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan noen forklare meg halveringstid?

Gjest 04889...80a

Anbefalte innlegg

Gjest 04889...80a

Hei! Jeg har sterk dyskalkuli og sliter med regning.. :( lurer på om noen kan hjelpe meg å regne ut når et medikament jeg tok i går er helt ute av kroppen? Jeg har grublet på det i timesvis men hodet står stille 😥

det dreier seg om kodein. I går tok jeg (fordelt på hele fredagen) totalt 180 mg; fordelt slik:

Fredag Kl 01:20: 60mg

fredag kl 10:10: 60mg

fredag kl 23:30: 60mg 

leser meg til at kodein har halveringstid på 3,5 time. Og at man skulle gange med 5 for å finne ut når medikamentet er ute av systemet (noen som vet om dette stemmer forresten?). 

Hadde reddet dagen min hvis noen kunne fortalt meg når medikamentet ute av kroppen! (Skjønner såklart at det er umulig med et 100% estimat mtp forskjeller i kroppen osv osv)

tusen takk på forhånd og god lørdag 😊

(Beklager hvis dette blir lagt til feil gruppe. Jeg opprettet ny bruker for å stille dette spørsmålet og klarte ikke legge det til rett kategori tror jeg)

Anonymous poster hash: 04889...80a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk denne: https://www.omnicalculator.com/health/drug-half-life

Half-Life: 210min

Dosage: 60 mg

Etter 21 timer har du 1,562% av stoffet i kroppen.

Greia med halveringstid er jo at det blir halvparten etter x timer. Men brøken blir aldri helt null, altså har du (teoretisk) alltid noen molekyler igjen. Men det nærmer seg null etter hvert som timene går. Så jeg ville ventet godt over ett døgn etter siste dose for å være sikker på at du har under én prosent av stoffet igjen i blodet. Vet ikke om under 1mg av et stoff slår ut på tester, men det er svært lite.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...