Gjest 722e8...682 Skrevet 9. desember 2022 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg har en venn som går til psykolog pga selvmordstanker. Nylig sa psykologen at selvmordstankene har blitt såpass konkrete at ikke alt lenger vil blir frivillig. Pasienten kunne velge mellom innleggelse, starte med medisinering eller at psykologen kontaktet nærmeste pårørende for å få de til å hjelpe. Spørsmålene mine er: 1) Vet noen hvilken hjemmel psykologen har til de tre virkemidlene? 2) Det er vel ikke mulig å tvangsinnlegge noen kun pga selvmordstanker? Slik jeg har forstått det så må det psykose til for å bli tvangsinnlagt. Tvangsmedisinering er vel heller ikke mulig for selvmordstanker? Så da står man vel igjen med at om pasienten ikke samarbeider så er kontakte nærmeste pårørende det eneste psykologen kan gjennomføre? Samtidig kan jo psykologen kun kontakte nærmeste pårørende. Psykologen kan ikke pålegge pasienten å ha kontakt med nærmeste pårørende. 3) Hva skjer om pasienten avbryer pasientforholdet? Vil pasienten da slippe alle 3 alternativene? 4) Hva skjer om pasienten går med på medisinering, men det ikke hjelper. Kan da psykologen stille krav om enten innleggelse eller så kontakter psykologen nærmeste pårørende? Håper at noen kan vise til hvilke lover som gjelder. Anonymous poster hash: 722e8...682 Lenke til kommentar
Gjest 18e2f...8cd Skrevet 9. desember 2022 Del Skrevet 9. desember 2022 Du har allerede en tråd om dette på juss. Anonymous poster hash: 18e2f...8cd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå