Gå til innhold

Loddebolt til datakomponenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt. Reballing av minnechiper etc. krever litt utstyr og riktig teknikk. Avlodding av smd kondensatorer gjøres greit med loddebolt, men enda greiere med varmluft. 

men uansett så trenger du loddestasjon. Søk på Ksger T12 på Aliexpress. Den er god. Har denne selv og den funker utmerket. Kjøp en med høy wattstyrke. Fra 80W og oppover er bra og ha. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Har noen nevnt den? Jeg ville styrt unna, og gått for en T12.

https://www.aliexpress.com/item/32971888371.html

Enig. 

Ikke noe galt med TS100, jeg har den selv. Men en skikkelig loddestasjon er mer ergonomisk. TS100 blir for liten og håndtere og lett å legge fra seg på steder man ikke ønsker. 

så måtte jeg velge, så ville valgt Ksger. Har du lyst og råd, kjøp begge. TS100 er fin og bruke off grid. Som i garasjen, i bilen, hos en kompis etc. da den funker med batterier. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (33 minutter siden):

... gått for en T12.


Selv ville jeg nok heller fulgt med på bruktmarkedet, eBay osv. og sett etter en Ersa, kanskje en RDS80 eller Digital 2000, eventuelt en Metcal MX-500 (som er fantastisk), men det blir fort noen år gammelt, og en del dyrere, så en T12 er uansett et greit sted å starte, og er en bra stasjon, særlig for den prisen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 10.12.2022 den 21.44):


Har noen nevnt den? Jeg ville styrt unna, og gått for en T12.

https://www.aliexpress.com/item/32971888371.html

Ville tatt med en J02 spiss fra KSGER samtidig, Hakko-spisser passer på, og er langt bedre, men det kan være greit noe med billig for å komme i gang.

TS-100 ble nevnt i post #2 i tråden. Men jeg ser det er andre anbefalinger som får støtte :)

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (3 timer siden):

TS-100 ble nevnt i post #2 i tråden. Men jeg ser det er andre anbefalinger som får støtte :)

TS100 er en god loddebolt. Liten og kraftig. Men på benken hos meg, ble den liggende å slenge. Når jeg la den i fra meg så skulle det lite til å dulte borti den slik at den smeltet ting og tang den ikke skulle. En skikkelig loddestasjon med en solid holder til loddebolten er å anbefale. Gjerne med innebygget renser for loddespiss. Du kan gjerne bruke fuktig svamp, men jeg har gått over til slik beholder med kopper spon i. Det er ikke anbefalt at du "vasker" spissen helt ren mellom hver gang. Det er bedre at det ligger igjen litt loddetinn på spissen som forhindrer korrosjon og beskytter spissen. 

Min erfaring er at spissen holder lenger med sistnevnte metode. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Pappa brukte 20W

Det meste "funker". Men det krever veldig mye power for å feks. Avlodde transistorer som er loddet til et jordplan på et kretskort. Dette vil jeg påstå ikke går med et 20W loddebolt. En 20W loddebolt bruker sikkert også flere minutter på og bli varm og når du lodder vanlige ting så er temperaturen ujevn. 

En moderne loddestasjon har gjerne 80+ watt og har termostaten i selve spissen. Elektronikk gjør at den effektivt holder mye jevnere temperatur og varmer seg fra 0 til 400 grader på under 10 sekunder. 

Men ja, både en 20W og en 200W loddestasjon klarer og lodde av og på vanlige komponenter eller lodde sammen kabler av mindre tykkelse. 

Skal man reparere elektronikk og avlodde chip etc. så trenger man mer utstyr enn en 20W loddebolt. Du vil bli overrasket hvor vanskelig det er og lodde av og på små komponenter første gangen du prøver. 

Personlig til mine hobbyprosjekter holder jeg meg til 1206 komponenter hvis jeg bruker SMD. Disse er de største komponentene i SMD sammenheng når det kommer til motstander og kondensatorer samt LED etc. 

Jeg klarer og lodde mindre også, men plassbesparelsen er ikke så viktig for meg at det er verdt tiden og dessuten slipper jeg å sitte med lager av to komponentstørrelser. Derfor holder jeg meg til 1206. 

0603 er vel det minste jeg føler jeg klarer og få til å lodde på en grei mpte med det utstyret jeg har. Men man må ha lupe eller et meget skarpt syn og en ytterst fin loddespiss og ett sett med presisjons pinsetter. 

Start med 1206 komponenter hvis du går SMD veien. For hobbybruk er dette det beste. Eller evetuelt through hole komponenter eller axial komponenter. Sistnevnte er jo det absolutt enkleste. Men komponetene er javnt over noe dyrere. Men lettere og jobbe med når  man feks, skal lage hjemmeprosjekter.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (På 10.12.2022 den 21.22):

Jeg har en grad i fysikk og en i kjemi, så jeg har relativt god basiskunnskap innen naturvitenskap. Jeg burde klare å navigere rundt i teorien her hvis jeg bare setter meg ned og leser litt.

Fortrinnsvis er det nok ting som minnechipper, kontrollere, kondensatorer, smd-er og evt. reballing av minnechipper jeg blir å bry meg med. Utover det, så er jo et dødt kort et dødt kort, så grenser for hvor mye galt en får gjort utover å gjøre et potensielt reparerbart kort vanskeligere å reparere :)

Skal du drive med reballing av minnechipper så er et bare å legge seg i trening, for dette er slett ikke enkelt den første gangen du prøver hvis utstyret ikke er i orden. 

Da trenger du en god "hot air gun" som du kan justere temperaturen på. Loddepasta må du ha samt helst stensiler som gjør påføring av loddepasta mye enklere. 

Du trenger også en loddebolt med en veldig fin/tynn spiss, samt "solder wick" for å suge opp loddetinn. Du vil også finne ut at såkalt "low melt solder" kommer godt med og er nærmest en nødvendighet for å fjerne en del chip'er. 

Flux middel må du også ha, ved siden av loddeting (med bly). Typisk 60/40 variant. 

Multimeter bør du skaffe deg, og gjerne en med diodetester med alarm for OK krets. BM786 samt Fluke 87V er to metere jeg vet har dette. 

Du trenger også en tinnsuger for å fjerne loddingen fra komponentbein effektivt og du trenger en justerbar benk strømforsyner for i injisere spenning for å finne hot spots set. Kombiner dette med et infrarødt kamera så kan du finne kortslutninger på null time. 

En annen ting du trenger for å demontere enheter er en sett med spesialbits da det finnes mange rare skruehodemønstere i elektroniske enheter. Jeg har ett fra Biltema som funker bra. 

Så trenger di en IPA løsning for å "vaske" bort fluxmiddel etter endt arbeid. 

Skal du reparere banene i kretskortet hvis feks. diverse pads løsner etc. så trenger du en tynn kobbertråd. 0.1mm ser jeg mange bruker. Bruker du loddetråd for å reparere baner, så bør du også ha "solder mask" og en god UV lampe som herder. Dette for å beskytte området siden kobbertråden ellers vil ligge åpen og eller komme borti steder som ikke er ønskelig. 

En "fume extractor" er også kjekk og ha hvis du skal drive med dette en del. Lodeerøyken er ikke helt god og puste inn. 

Så trenger du ett sett med presisjonspinnseter og et mikroskop for å kunne se det du driver med. 

Det er sikkert mye annet også som er kjekt og ha, men her tror jeg at jeg har fått med meg det vesentligste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...