Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plastvinduer


Anbefalte innlegg

Vi fikk plastvinduer her i borettslaget for en god del år siden så nå er "alt" i plast....men hva er egentlig så fantastisk med disse plastvinduene? Jeg har merket meg at isolasjonsevnen mellom vinduet og vindusrammen/karmen er helt ræva for å si det på godt norsk og bare ved å holde fingrene foran vinduet kjenner jeg kulden trenge inn/en slags kald trekk. Synes selvfølgelig dette er helt latterlig dårlige greier selv om det dreier seg om H vinduet som vel skal være kvalitet. Dette går visst under kategorien "vedlikeholdsfritt". En annen ting er hvor lite støyisolerende disse vinduene faktisk er. Her er trafikk rett utenfor vinduet og det høres altfor godt gjennom vinduet. Jeg laget en enkel quick fix, bare en bitteliten plastplate som gjør at vinduene nå klemmes litt hardere igjen og du verden det hjalp på støyen, men fortsatt så er varmetapet/isolasjonsevnen helt ræva. Litt av poenget mitt er at de gamle trevinduene vi hadde før var i en helt annen klasse men ble altså funnet utdaterte. Noen her med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på karm av PVC nå regner jeg med?

Jeg har styrt unna disse, men mest grunnet det estetiske.

De er ikke noe særlig rimeligere enn tre eller alu kledning når jeg fikk pris på de.

Trolig dreier dette seg om en luring i styret som så vedlikeholdsfritt og ignorerte glatt alt annet som stod om vinduene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er som xClaymanx spør om, at det gjelder karm av PVC, så fant jeg denne informative posten om kuldebrotap av stålprofil og plastprofil:

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7006760744792854528/?origin=SHARED_BY_YOUR_NETWORK

Generelt så var resultatene følgende:

 

Sitat

The thermal bridge of an aluminum mutin bar is over 3x higher than a fiberglass mutin.

Sitat

Receiving 788 linear feet of aluminum mutins instead of fiberglass causes the heating bill to go up by 10-15%.


 

Lenke til kommentar
10 hours ago, xClaymanx said:

Du tenker på karm av PVC nå regner jeg med?

Jeg har styrt unna disse, men mest grunnet det estetiske.

De er ikke noe særlig rimeligere enn tre eller alu kledning når jeg fikk pris på de.

Trolig dreier dette seg om en luring i styret som så vedlikeholdsfritt og ignorerte glatt alt annet som stod om vinduene.

Er ikke pvc plast da...hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trenger å være? La oss for enkelthets skyld rett og slett kalle disse vinduene for plastvinduer.

Pris er ikke poenget her, men jeg kan være tilbøyelig til å hoppe på teorien din om denne luringen i styret. Det er altså helt utrolig at noen som skal ha ansvar for byggtekniske utbedringer klarer å grave opp et produkt som er dårligere enn det som allerede var installert. Jeg bor parallelt med en motorvei med biltrafikk 24/7 og før jeg laget til disse små platene som gjør at vinduene blir trykt mer igjen, var det omtrent som om vinduet stod på gløtt med tanke på lydvandringen når det faktisk var lukket igjen. 

Vet ikke hvor mye det koster å få tak i en slik termisk IR måler men det hadde vært veldig interessant å fått målt det faktiske varmetapet nå på vinteren eller som de kaller det på fagspråket, kuldebroen. For meg ser det ut til at plastvinduene her klemmer igjen vinduene "svakere" enn det de klassiske trevinduene gjør. Vi har også noen verandadører i plast, men akkurat her virker det som at dette med varmetap ikke er et spesielt stort problem. Plastvinduene har jeg også observert har bøyd på seg i høyderetningen pga den relativt svake konstruksjonen sammenlikent med trevinduer.   

Legger ved bilde fra vinduskroken på kjøkkenet i kveld ca. 23.00 da jeg kom hjem etter noen timer ute. Kommentarer: Ingen oppvarming i leiligheten annet enn vv bereder, 2 stk. ventilasjonsåpninger på vegg, begge lukket. Ingen beboere i etasjen under, bare fellesareal (tomme kalde rom) Ca. 2,3 meter med 3 stk. plastvinduer som tydeligvis ikke klarer å holde kulda ute. Dørene lukket fra resten av leiligheten. Det skal da vel ikke falle helt ned til 8 grader inne i en bolig selv uten oppvarming? Dette er ikke et nødstilfelle, jeg har nok penger til strøm etc. og bruker en stor radiatorovn på lav varme slik at det blir rundt 17-18 grader som jeg synes er mer enn nok for meg, selv om noen synes det er hyggelig å fyre opp mot 30 grader for å simulere sin neste sydenferie.

 

 

 

Kjøkkentemperatur 10 desember.PNG

Lenke til kommentar

Jeg var med å installerte et PVC-vindu tidligere i høst, dette var fra Lumico og av bra kvalitet. Såvidt jeg vet er vinduet tett og fint (3-lag med glass). Eier ble veldig fornøyd. Så ikke alle PVC-vinduer er like.

Første tanken som slo meg, TS: Mangler vinduet ditt kanskje tetningslist? I såfall vil det jo trekke som et helvete ..

Noen bilder ville virkelig gjort susen i stedet for gnål (😃) om at plastvinduer er rævva.

Om det ikke er manglende/dårlig/defekt/feil tetningslist som er årsaken, må det være produksjonsfeil ved vinduet da ingen nye halvveis skikkelige vinduer skal ha de problemene du beskriver.

Lenke til kommentar

Helt motsatt erfaring her, plastvinduene vi byttet til da vi pusset opp isolerer veldig bra, men så ble de også bestillt med god isolasjonsverdi, bedre enn kravet var. De demper støy også bra, biler og stemmer utenfra høres mye bedre i de rommene som fremdeles har gamle trevinduer.

Så dette handler nok mer om at dere har valgt billige produkter, eller at det har vært dårlig installasjon. Med tanke på det du skriver om at vinduet blir tettere om du legger noe imellom så tipper jeg de er dårlig montert eller dårlig justert, eller så kan det være at veggen har satt seg litt slik at vinduet ikke tetter ordentlig lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...