Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jakten på arving og hvem eier garasjen?

Gjest f72cb...cac

Anbefalte innlegg

Gjest f72cb...cac

For 10 år siden kjøpte jeg enebolig med en garasje i fellesanlegg. I forbindelse med ombygging av garasje, fant jeg ut at jeg ikke eier en, men to garasjer i dette anlegget. Så startet da jakten på hvem som eide denne. Fordi:

- eier før meg eide alene, men var gift og hadde kun felles barn. De var gamle, og det var sånn de gjorde det på den tiden.

- tidligere eier hadde Alzheimer og var ikke samtykkekompetent. Kona kunne ikke skrive over hans eiendom, og det ble satt i gang megler for å tinglyse i ettertid.

- tidligere eier dør, kona sitter i uskifte, og vi må vente på skifteattest. Kona kan ikke skrive over fast eiendom i uskifte uten at barna er enig i det

- kona dør, og det er nå to arvinger til disse garasjene. Jeg har på denne tiden brukt disse i nesten 8 år, og prospektet sier at garasje følger med eiendommen. Jeg får tak i arvingene, og den ene av disse vil ha penger fra dette, mens den andre er real. Det er en del diskusjoner og «dette må jeg sjekke med en advokat» et halvt års tid.

- den ene av disse arvingene dør brått i en ulykke. Denne har et barn som ikke har hatt stor kontakt med arvingen eller hans familie. Barnet er 19 år og har ikke fått vite noe om at det har arvet noen eiendom. Jeg sjekker dette da på nytt med den andre arvingen, som sjekket skiftet etter sine foreldre, og kan ikke finne at hun heller har arvet noen del av denne eiendommen.

Tinglyst står dette på den avdøde, men også at den følger min eiendom. Og den eier jo jeg. Jeg mener jeg eier dette på hevd og at det er tidligere megler som skal stå for utgiftene for tinglysning da jeg allerede har betalt for dette ved overtakelse. Meglerselskapet mener de ikke har noe ansvar her, for megleren har ikke jobbet der på 7 år og selskapet er fusjonert med et annet selskap.

Så kan dere hjelpe meg:

1. hvem eier garasjen?

2. hvem skal stå for utgiftene til ny tinglysning og alt arbeidet som det medfører (en uavhengig megler sier dette vil koste ca 15 000)?

Anonymous poster hash: f72cb...cac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f72cb...cac
mobile999 skrev (38 minutter siden):

Dette gjelder vel den ene garasjen som er med i prospektet.

Har du andre holdepunkter for at den andre garasjeplassen skulle fulgt med overdragelsen av leiligheten?

Det er tinglyst at boenheten jeg eier eier 2/6 av garasjetomt. Det er 6 garasjer på tomten. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest f72cb...cac skrev (14 minutter siden):

Det er tinglyst at boenheten jeg eier eier 2/6 av garasjetomt.

Høres veldig rart ut.

At du har bruksrett på parkeringsplassen pga tinglysing kan stemne, men du eier ikke parkeringsplassen.

Å tinglyse en eiendom du ikke eier, for at du skal eie den? Ikke hørt om tidligere.

En jurist kan svare på dette bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
Bugle skrev (18 minutter siden):

Høres veldig rart ut.

At du har bruksrett på parkeringsplassen pga tinglysing kan stemne, men du eier ikke parkeringsplassen.

Å tinglyse en eiendom du ikke eier, for at du skal eie den? Ikke hørt om tidligere.

En jurist kan svare på dette bedre enn meg.

Det er 3 boenheter som eier 6 garasjer, 2 hver. Det er tinglyst at jeg eier boligen, men garasjen er tinglyst på forrige eier som døde for noen år siden. Samtidig står det at eiendommen min eier gnr. Xx brn. Yy samt 2/6 av gnr. Aa brn. Bb

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest f72cb...cac skrev (2 minutter siden):

Det er 3 boenheter som eier 6 garasjer, 2 hver. Det er tinglyst at jeg eier boligen, men garasjen er tinglyst på forrige eier som døde for noen år siden. Samtidig står det at eiendommen min eier gnr. Xx brn. Yy samt 2/6 av gnr. Aa brn. Bb

Som sagt. Jeg er på tynn is.

Men tinglyst er ikke synonymt med å eie.

"Når du tinglyser eiendomsrett eller en annen rettighet i en eiendom, så sier vi at denne rettigheten får rettsvern. Det betyr at rettigheten eller eierskapet blir beskyttet mot konkurranse fra andre som mener å ha den samme rettigheten, eller en konkurrerende rettighet som du ikke vet om"

Du har kjøpt bruksretten på parkeringsplassen, men du eier den ikke.

Jeg tenker at en parkeringsplass ofte er gjenstand for "rettighet til å bruke", fremfor å eie.

Det er min amatørtolkning. En jurist vil nok ha et mer konkret og riktig svar.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Guest f72cb...cac said:

Ok. Det finnes altså et eget skjøte på gnr. Aa brn. Bb der det står at selger eller selgers kone er eier (av 2/6)?

Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Ok. Det finnes altså et eget skjøte på gnr. Aa brn. Bb der det står at selger eller selgers kone er eier (av 2/6)?

Eller at de eier skjøtet ja. Tinglysningen på denne fellestomten sier at 3 eiendommer eier 2/6 hver, men skjøtet på denne står fortsatt i tidligere eiers navn.

Men ingen har fanget opp dette i arveoppgjør. Mulig fordi det er privat skifte 

Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
Bugle skrev (6 timer siden):

Som sagt. Jeg er på tynn is.

Men tinglyst er ikke synonymt med å eie.

"Når du tinglyser eiendomsrett eller en annen rettighet i en eiendom, så sier vi at denne rettigheten får rettsvern. Det betyr at rettigheten eller eierskapet blir beskyttet mot konkurranse fra andre som mener å ha den samme rettigheten, eller en konkurrerende rettighet som du ikke vet om"

Du har kjøpt bruksretten på parkeringsplassen, men du eier den ikke.

Jeg tenker at en parkeringsplass ofte er gjenstand for "rettighet til å bruke", fremfor å eie.

Det er min amatørtolkning. En jurist vil nok ha et mer konkret og riktig svar.

Nei, det er ingen bruksrett. Denne tomten som garasjene står på er et sameie, altså eier jeg (eller arvingene) 2/6

Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Har du spurt Statens kartverk (tinglysinga) om dette?

Ja, de sier det samme som det står i papirene, altså at tidligere eier en den som eier.

Lenke til kommentar

Dette er åpenbart meglers ansvar. I utgangspunktet må megler en dekke dine ekstrakostnader i saken. Det spiller ingen rolle at "megleren har ikke jobbet der på 7 år og selskapet er fusjonert med et annet selskap".

Det som dessverre for deg spiller noen rolle er at det har gått lang tid og at megler derfor sannsynligvis vil slippe unna og du sitter igjen med skjegget i postkassa (bl.a. regningen).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
mobile999 skrev (22 minutter siden):

Dette er åpenbart meglers ansvar. I utgangspunktet må dekke dine ekstrakostnader i saken. Det spiller ingen rolle at "megleren har ikke jobbet der på 7 år og selskapet er fusjonert med et annet selskap".

Det som dessverre for deg spiller noen rolle er at det har gått lang tid og at megler derfor sannsynligvis vil slippe unna og du sitter igjen med skjegget i postkassa (bl.a. regningen).

Det er akkurat det jeg er litt redd for… alternativ må det kanskje finnes en måte der jeg får signaturer fra arvingene og skifteattest og sender inn til kartverket. Da slipper jeg utgift til megler?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke megler for å få underskrift av arvingene på skjøtet, men det skal gjøres samtidig (det er kanskje mulig via fullmakt) og med vitner tilstede. Vitnene skal også skrive under. Skjema finner du på kartverkets nettsider (se link nednefor). Et annet problem er at kartverket kommer til å mene at du skal betale dokumentavgift.

https://kartverket.no/globalassets/eiendom/skjema/skjote-bokm-1801.pdf

Står det i skjøtet fra 10 år siden at overdragelsen også gjelder 2/6 av gnr. Aa brn. Bb?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
mobile999 skrev (19 minutter siden):

Du trenger ikke megler for å få underskrift av arvingene på skjøtet, men det skal gjøres samtidig (det er kanskje mulig via fullmakt) og med vitner tilstede. Vitnene skal også skrive under. Skjema finner du på kartverkets nettsider (se link nednefor). Et annet problem er at kartverket kommer til å mene at du skal betale dokumentavgift.

https://kartverket.no/globalassets/eiendom/skjema/skjote-bokm-1801.pdf

Står det i skjøtet fra 10 år siden at overdragelsen også gjelder 2/6 av gnr. Aa brn. Bb?

Kan sjekke skjøtet, men det tror jeg ikke.  Men det står i overtakelsen og kjøpskontrakten. At jeg overtar som eier av xxyy og aabb. Men der står det bare en garasje, ikke to. Naboen trodde han hadde to garasjer, men da han skulle selge oppdaget han at eiendommen hans ikke hadde noen andel i garasjetomten, og måtte derfor selge uten de to garasjene han trodde han eide. Ny eier av denne eiendommen benytter den garasjen (nummer to) som tilhører min eiendom

Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
krikkert skrev (4 timer siden):

Det fremstår som om du bare har kjøpt én garasje. Da er du ikke eier av den andre garasjen, og denne må da kjøpes av arvingene. Problemet ditt er ikke at du ikke har grunnbokshjemmel, men at du ikke er eier. 

Jeg er ikke oppført som eier i grunnboken. Men i grunnboken står det at min eiendom eier 2/6 av garasjetomten. Garasjetomten er heller ikke tatt med i arv

Lenke til kommentar

Hvis det står at din eiendom eier 2/6 av garasjetomten, så er dette et realsameie, og denne rettigheten følger eiendommen uten nærmere avtale med eiendommen, det følger av sameigelova § 10 annet ledd og avhendingslova § 3-4 annet ledd. Da trenger du heller ikke noen hjemmelsoverføring, fordi den tinglyste grunnbokshjemmelen vil være din eiendoms identitet, ikke eiers identitet, se tinglysingsforskriften § 4 syvende ledd og Rundskriv til tinglysingen pkt. 3.2. Hvis dette er tilfelle er ikke arvingenes ønsker og posisjon relevante.

Så spørsmålet er da hvem som står som tinglyst eier. Hvis det er tidligere eier, så er det et personlig sameie. Da er det ikke eiendommen som eier garasjetomten, men eieren - og da er vi tilbake til mitt tidligere innlegg. Hvis det er eiendommen, så er det et realsameie, og da gjelder det jeg skrev i forrige avsnitt. 

(Forutsatt at tinglysingen reflekterer den opprinnelige avtalen om eierforholdene.)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest f72cb...cac
krikkert skrev (2 timer siden):

Hvis det står at din eiendom eier 2/6 av garasjetomten, så er dette et realsameie, og denne rettigheten følger eiendommen uten nærmere avtale med eiendommen, det følger av sameigelova § 10 annet ledd og avhendingslova § 3-4 annet ledd. Da trenger du heller ikke noen hjemmelsoverføring, fordi den tinglyste grunnbokshjemmelen vil være din eiendoms identitet, ikke eiers identitet, se tinglysingsforskriften § 4 syvende ledd og Rundskriv til tinglysingen pkt. 3.2. Hvis dette er tilfelle er ikke arvingenes ønsker og posisjon relevante.

Så spørsmålet er da hvem som står som tinglyst eier. Hvis det er tidligere eier, så er det et personlig sameie. Da er det ikke eiendommen som eier garasjetomten, men eieren - og da er vi tilbake til mitt tidligere innlegg. Hvis det er eiendommen, så er det et realsameie, og da gjelder det jeg skrev i forrige avsnitt. 

(Forutsatt at tinglysingen reflekterer den opprinnelige avtalen om eierforholdene.)

Da er altså min første oppgave nå å finne ut av om dette er et realsameie? Kommer dette frem av grunnboken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...