Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørebok i firmabil: Hva er lov og ikke lov?


Gjest f25a3...d1b

Anbefalte innlegg

Gjest f25a3...d1b

Vi har GPS baserte kjørebøker i alle firmabilene. Her velger bil bruker å huke av for det som er privatkjøring, og blir trekt for det, dvs. kjøring på kveldstid, helger og ferie. Alt de ikke setter til en jobb, blir vist som privat kjøring. Dette funker bra.

Det som er spørsmålet, hvor går grensen på overvåkning med denne, hva har vi lov å sjekke, og hva har vi ikke lov å sjekke.

Vi kan når som helst kunne gå inn og sjekke hvor en bil er, og hente ut start og stopptider hvis vi ønsker. Det gås igjennom en liste for hver måned, for å sjekke at at det ikke mangler noe på kjøreturne. Har kan også tiden de starter hver morgen ses. (Jeg har ikke denne biten, så ser ikke denne listen, kun hver avdelingsleder gjør det).

Har en på jobben vi vet kommer sent og går tidlig, opptil 1 time for sent, og opptil 1 time for tidlig, men etter det vi har hørt, så kan vi ikke bruke kjøreboken til å sjekke dette, da det blir overvåkning.

Skal vi møte opp selv hver dag, både morgen og kveld så forsvinner det ekstremt mye tid i en hverdag vi har lite tid å ta av.

Noen som vet hva som er lov og ikke når det kommer til å kikke i kjørebøkene?

Vi er veldig på gi og ta mentaliteten, gir man litt ekstra når det trengs, så er det ikke så farlig om man kommer noen minutter senere, eller går litt tidligere når det er behov. Men hvis det er som ryktet sier, at det kan være mange timer, og man også jobber med andre som lærer seg samme holdning så har vi ett stort problem. Er vanskelig å ta det opp uten å ha konkrete bevis, for da vet personen det gjelder hvem som har tystet.

Det hadde vært enkelt å kunne skrevet ut kjøreboksen, og sagt dette er bevisene, og be han bli bedre, for det er en god arbeider når hen først jobber.

En bekjent i ett annet firma, fikk beskjeder fra kunder at montøren ikke hadde møtt osv, men hadde skrevet. Der ble han spurt om det var ok om de fulgte med på kjøreboken hans. Han var såpass dum at han forsatte som han hadde gjort, og skrev han var hos kunder han aldri var innom. Det arbeidsforholdet ble avsluttet på dagen. Det er ikke det vi er ute etter, da vi syntes hen er en god arbeider, men ønsker rettferdighet, også ovenfor de andre ansatte som jobber fulle dager.

 

 

Anonymous poster hash: f25a3...d1b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er vel firmaet sin, så ser igrunnen ingen problemer med at de ansvarlige sjekker hvor bilen er etc. Dette gjør de på jobben til stadighet.

Om dette ikke er ønskelig, lar du bilen stå og bruker egen privatbil til private foremål.

Kan ikke tro dette går under GDPR, da det er bilen de sjekker GPS status på, og ikke deg.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (9 minutter siden):

Bilen er vel firmaet sin, så ser igrunnen ingen problemer med at de ansvarlige sjekker hvor bilen er etc. Dette gjør de på jobben til stadighet.

Om dette ikke er ønskelig, lar du bilen stå og bruker egen privatbil til private foremål.

Kan ikke tro dette går under GDPR, da det er bilen de sjekker GPS status på, og ikke deg.

Kan du knytte fører til bil er det overvåking. Akkurat som med logging av adgangskontroll det er heller ikke lov på personlige kontor der man kan knytte logg til enkelt ansatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (44 minutter siden):

Kan du knytte fører til bil er det overvåking. Akkurat som med logging av adgangskontroll det er heller ikke lov på personlige kontor der man kan knytte logg til enkelt ansatt.

Det spørs vel om det f.eks er et rørleggerfirma hvor hver ansatt har "egen" bil. Men bilen er fortsatt eid av firmaet. Hvorvidt personen bruker bilen utenfor arbeidstid eller andre aktiviterer må den ansatte stå til rette for.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (46 minutter siden):

Det spørs vel om det f.eks er et rørleggerfirma hvor hver ansatt har "egen" bil. Men bilen er fortsatt eid av firmaet. Hvorvidt personen bruker bilen utenfor arbeidstid eller andre aktiviterer må den ansatte stå til rette for.

Såklart, men jeg tolket dette som et spørsmål om man kan bruke kjørebok til overvåking av ansatte. 

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/overvaking-kjoretoy/

Lenke til kommentar
minim skrev (11 minutter siden):

Såklart, men jeg tolket dette som et spørsmål om man kan bruke kjørebok til overvåking av ansatte. 

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/overvaking-kjoretoy/

Blir vel litt vanskelig å skille de to om bilen er definert til en ansatt, men forstår godt hva du mener.

Dersom man føler seg overvåket på jobb burde man si ifra om det. Har vært borti dette før GDPR kom inni bildet, og det ble advokatmat ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest f25a3...d1b skrev (På 8.12.2022 den 13.32):

Noen som vet hva som er lov og ikke når det kommer til å kikke i kjørebøkene?

Det kjem ann på. Dette vil være eit kontrolltiltak etter arbeidsmiljøloven, eit av krava er at slike kontrolltiltak skal drøftast og dei tilsette skal informerast. 

Så ei avgrensing er at arbeidsgivar berre kan bruke opplysningane til det formålet som dei tilsette har blitt informert om. Innsamla data som har som formål å dokumentere køyring kan ikkje også brukast til sjekke arbeidstid om du som tilsett ikkje har fått informasjon om dette i forkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...