Gå til innhold

Kan ikke vesten bare lage sitt eget mesterskap?

Anbefalte innlegg

Alt støyet mot Qatar er bortkastet tid. FIFA er allerede alliert med autoritære krefter for lenge siden og ingenting kommer til å forandre på det. Med mindre FIFA kollapser totalt noe jeg tviler sterkt vil skje. Kan ikke vesten bare lage sitt eget mesterskap da? Ikke bare med fotball men andre sport også. Da kan vi ha regnbuefarger, kvinnerettigheter og alt sånn som vesten anser som viktig på og utenfor banen uten hindringer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele poenget med fotball-VM er at det skal være for hele verden og at alle konføderasjonene skal delta.

Kritikken rundt VM er ikke først og fremst rettet mot Qatar og hva som er lov/ikke lov der, men mot FIFA som korrupt la VM dit - i strid med sine egne regler og verdier. At VM blir arrangert i ulike deler av verden, som f.eks. Midtøsten er isolert sett en bra ting. Bare ikke når det går på akkord med menneskerettighetsbrudd i forbindelse med avviklingen av mesterskapet og FIFA aktivt jobber for å skjule og underspille dette. Det er sportsvasking på det aller groveste. 

Striden rundt markeringene dreier seg mest om at FIFA plutselig endret mening i tolvte time og truet med sportslige konsekvenser, som er helt uhørt. De slo også ned på ytringer mot Irans regime, før de dagen etter at Iran røk ut av mesterskapet sa at det var lov likevel.

FIFA er en nødvendighet dessverre. Organisasjonen trenger åpenbart en større reform enn den i 2015, men det er vanskelig å få til. 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (9 minutter siden):

Så får man drive med idrett der det hører hjemme, og politikk der det hører hjemme.

Politikk og idrett er uadskillelige og har vært det siden organisert idrett hadde sin opprinnelse. FIFA og Qatar bruker mesterskapet aktivt til å fremme politikk, men kuer motstemmer. Sjeldent har et mesterskap blitt brukt så tydelig som storpolitisk verktøy - her er det alt fra jagerflykjøp til opprettholdelsen av en slavestat involvert i utvelgelsesprosessen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Hele poenget med fotball-VM er at det skal være for hele verden og at alle konføderasjonene skal delta.

Kritikken rundt VM er ikke først og fremst rettet mot Qatar og hva som er lov/ikke lov der, men mot FIFA som korrupt la VM dit - i strid med sine egne regler og verdier. At VM blir arrangert i ulike deler av verden, som f.eks. Midtøsten er isolert sett en bra ting. Bare ikke når det går på akkord med menneskerettighetsbrudd i forbindelse med avviklingen av mesterskapet og FIFA aktivt jobber for å skjule og underspille dette. Det er sportsvasking på det aller groveste.

Striden rundt markeringene dreier seg mest om at FIFA plutselig endret mening i tolvte time og truet med sportslige konsekvenser, som er helt uhørt. De slo også ned på ytringer mot Irans regime, før de dagen etter at Iran røk ut av mesterskapet sa at det var lov likevel.

FIFA er en nødvendighet dessverre. Organisasjonen trenger åpenbart en større reform enn den i 2015, men det er vanskelig å få til. 

Politikk og idrett er uadskillelige og har vært det siden organisert idrett hadde sin opprinnelse. FIFA og Qatar bruker mesterskapet aktivt til å fremme politikk, men kuer motstemmer.

Jeg synes også det er bra at andre land i andre verdensdeler kan få arrangere et mesterskap. Men vi i vesten må innse at det er andre verdier og levemåter som ikke vi burde konfrontere de med våres verdier. La FIFA gjøre hva de vil og så kan vesten lage sitt eget mesterskap. Vi kan invitere land som deler våres verdier til å delta. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om sportsvaskingen de holder på med. Deres organisasjon, deres valg. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så innviklet. Vi kan jo bare melde oss ut av FIFA. Vesten har resurssene til det.

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Bare ikke når det går på akkord med menneskerettighetsbrudd

Eg er ingen stor tilhenger av VM i Q. Og ja, det kom mange påstander om brudd der borte, folk som daua, fikk ikkje lønn, osv. Eg velger å tru på de. Eg syns det er forferdelig. Så vi er på samme side her. Om det var opp til meg, så ville noen andre få VM.

Når det er sagt, trur du Q ville noen gong får VM ut i fra "vestlige verdier"? Er ikkje det litt feil holdning å nekte å akseptere "andres syn"? Det er ikkje så lenge siden OL var holdt i Tyskland mens de drepte jøder på åpen gate. Det var liksom greit? Fordi de er vestlige og sterke? De sterkaste bestemmer kva som er "riktig" og "galt" - resten må forholde seg til det. Er det liksom "demokrati" og "aksept"?
Eg ønskjer ikkje å starte diskusjon kva som er riktig og galt, men personlig syns eg vesten er langt i fra "perfekt" og demokratisk. Politikere (tom i Norge) med vit og vilje svindler til seg enorme summer, legger seg flatt og slipper unna. Navere som fylte ut formen feil må sone. Rettferdighet og demokrati, yes, yes!

Det andre spørsmålet er om noe godt kom ut av VM i Q? Trur du arbeidere der fikk bedre arbeids og levekår? Mer åpenhet rund homofile? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (2 minutter siden):

Jeg synes også det er bra at andre land i andre verdensdeler kan få arrangere et mesterskap. Men vi i vesten må innse at det er andre verdier og levemåter som ikke vi burde konfrontere de med våres verdier. La FIFA gjøre hva de vil og så kan vesten lage sitt eget mesterskap. Vi kan invitere land som deler våres verdier til å delta. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om sportsvaskingen de holder på med. Deres organisasjon, deres valg. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så innviklet. Vi kan jo bare melde oss ut av FIFA. Vesten har resurssene til det.

La oss anslå at vestlige verdier er de eneste riktige. Trur du isolere vesten fra resten av verden vil hjelpe resten av verden å få de riktige verdiene? 

Vesten har råa til det, ja - fordi vesten utnytter alle andre land så pass grovt. Det har foregått siden kolonitiden med uendelig strøm av ressurser og arbeidskraft i retning vest. Før ble slavene transportert til vesten. Nå blir varene produsert i "billigland" av arbeidere som får 1-10$/dagen for å jobbe i 12-16 timers skift. 
Skal eg tippe, så er 70-80% av alt i huset ditt laget i slike land. Kle, elektronikk, dingser, osv. Du kjøper det gjerne. Du kjøper ikkje "norsk håndlaget" til x100 av prisen, du er happy med H&M, Ikea?

Så ja, kva trur du skjer med vesten, om vesten skulle isolere seg fra omverden? Om det blir slutt på billig ressurser og så å si gratis arbeidskraft?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (5 minutter siden):

La oss anslå at vestlige verdier er de eneste riktige. Trur du isolere vesten fra resten av verden vil hjelpe resten av verden å få de riktige verdiene? 

Vesten har råa til det, ja - fordi vesten utnytter alle andre land så pass grovt. Det har foregått siden kolonitiden med uendelig strøm av ressurser og arbeidskraft i retning vest. Før ble slavene transportert til vesten. Nå blir varene produsert i "billigland" av arbeidere som får 1-10$/dagen for å jobbe i 12-16 timers skift. 
Skal eg tippe, så er 70-80% av alt i huset ditt laget i slike land. Kle, elektronikk, dingser, osv. Du kjøper det gjerne. Du kjøper ikkje "norsk håndlaget" til x100 av prisen, du er happy med H&M, Ikea?

Så ja, kva trur du skjer med vesten, om vesten skulle isolere seg fra omverden? Om det blir slutt på billig ressurser og så å si gratis arbeidskraft?

Det er snakk om sport. Å ha et eget mesterskap vil ikke påvirke noe av de tingene du nevnte. Fordi dette mesterskapet er åpent til ALLE som vil delta. Eneste forskjellen at regnbuefarge og sånt som vil vi i vesten anser er viktig blir markert. Andre land der sånne ting er forbudt har jo ingen innflytelse på det fordi de sender jo bare sitt lag til arrangementet. En global EU turnering arrangert av vestlige land. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (27 minutter siden):

Jeg synes også det er bra at andre land i andre verdensdeler kan få arrangere et mesterskap. Men vi i vesten må innse at det er andre verdier og levemåter som ikke vi burde blande oss inn med våres verdier. 

aomt skrev (25 minutter siden):

Når det er sagt, trur du Q ville noen gong får VM ut i fra "vestlige verdier"? Er ikkje det litt feil holdning å nekte å akseptere "andres syn"?

Dere har ikke forstått hva kritikken og debatten rundt mesterskapet handler om. Det handler ikke om verdier og kulturforskjeller eller vesten mot østen, men om FIFA. Debatten om dette har pågått siden tildelingen i 2010.

Det er FIFA og deres korrupte valg av arrangørland, ikke andre lands verdier og kultur som kritiseres. At FIFA avholder et mesterskap som ikke kunne vært arrangert uten bruk av omfattende statlig organisert slavearbeid og menneskerettsbrudd. Uten å anerkjenne dette som et problem, i stedet glatter de over det og later som om alt er så fantastisk.

I tillegg kritiseres FIFA for deres plutselige 180-graders helomvendinger vedrørende ytringer under mesterskapet. De vil ha monopol på hvilke ytringer som er tillatt. Dette er ikke noe som er unikt for Qatar-VM, det gjelder også i tidligere mesterskap.

Sitat

Når det er sagt, trur du Q ville noen gong får VM ut i fra "vestlige verdier"? Er ikkje det litt feil holdning å nekte å akseptere "andres syn"? Det er ikkje så lenge siden OL var holdt i Tyskland mens de drepte jøder på åpen gate. Det var liksom greit?

Hvem i all verden synes det liksom var greit? Det må være blant de dummeste stråmennene jeg noensinne har sett, unnskyld uttrykket. Berlin-OL i 1936 har i all ettertid blitt brukt som kroneksempel på et av de verste tilfellene av sportsvasking sammen med Argentina i 1978, Russland 2018 samt UAE, Saudi og Qatars oppkjøp av europeiske klubblag. Det handler null om å ikke "akseptere andres syn", men hvordan man tillater autoritære regimer å misbruke idretten for å presentere en glorifisert, falsk utgave av sine regimer.

Ingen har bedt om "VM ut fra vestlige verdier". Det folk vil ha et VM som ikke er utdelt gjennom brune konvolutter, og ikke krever omfattende menneskerettsbrudd for i det hele tatt å kunne bli arrangert - helt uavhengig av hvor det arrangeres. Det var penger under bordet også under tildelingen av VM i Tyskland 2006.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Dere har ikke forstått hva kritikken og debatten rundt mesterskapet handler om. Det handler ikke om verdier og kulturforskjeller eller vesten mot østen, men om FIFA. Debatten om dette har pågått siden tildelingen i 2010.

Det er FIFA og deres korrupte valg av arrangørland, ikke andre lands verdier og kultur som kritiseres. At FIFA avholder et mesterskap som ikke kunne vært arrangert uten bruk av omfattende statlig organisert slavearbeid og menneskerettsbrudd. Uten å anerkjenne dette som et problem, i stedet glatter de over det og later som om alt er så fantastisk.

I tillegg kritiseres FIFA for deres 180-graders helomvendinger vedrørende ytringer under mesterskapet. De vil ha monopol på hvilke ytringer som er tillatt. Dette er ikke noe som er unikt for Qatar-VM, det gjelder også i tidligere mesterskap.

Ingen har bedt om "VM ut fra vestlige verdier". Det folk vil ha et VM som ikke er utdelt gjennom brune konvolutter, og ikke krever omfattende menneskerettsbrudd for i det hele tatt å kunne bli arrangert - helt uavhengig av hvor det arrangeres. Det var penger under bordet også under tildelingen av VM i Tyskland 2006.

Da kan vi enten avstå fra å delta i et FIFA mesterskap eller melde oss ut, lage et eget mesterskapt som er korruptfri og lov med ytringer. Så kan FIFA finne ut av seg selv hva de vil og dermed ikke vårt problem lenger. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, ForTheEmperor said:

Jeg synes også det er bra at andre land i andre verdensdeler kan få arrangere et mesterskap. Men vi i vesten må innse at det er andre verdier og levemåter som ikke vi burde konfrontere de med våres verdier. 

Noen verdier og levemåter er objektivt verre enn andre og bør konfronteres. Slavehold, fengsel for å være homofil og det er sikkert masse annet kritikkverdig som kunne vært nevnt. Det er bra å kritisere det forkastelige og få det ut i lyset -  og det samme gjelder selvsagt om vesten finner på noe forkastelig og trenger å kritiseres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (13 minutter siden):

Da kan vi enten avstå fra å delta i et FIFA mesterskap eller melde oss ut, lage et eget mesterskapt som er korruptfri og lov med ytringer. Så kan FIFA finne ut av seg selv hva de vil og dermed ikke vårt problem lenger. 

Dette blir vel nesten som å si at "hvis du er misfornøyd med politikken til regjeringa, ja da får du flytte ut av Norge".

FIFA "er" all organisert fotball fra grasrotnivå til landslagsfotball. Å melde seg ut vil i praksis bare bety å legge ned fotballen her og fjerne vår innflytelse. Dette kommer det lite godt og lite endring ut av. FIFA består av 211 forbund og 207 støtter Infantino.

Den beste løsningen er å ikke la FIFA ta fotballen fra oss som elsker spillet og heller påvirke det vi kan fra innsiden av organisasjonen. Dette har man lykkes ganske bra med i UEFA.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (34 minutter siden):

vi i vesten må innse at det er andre verdier og levemåter som ikke vi burde konfrontere de med våres verdier

Det er ikke snakk om å viske ut kulturen deres eller noe. Det er verdier relatert til hvordan man behandler mennesker f.eks. Når det er snakk om undertrykkelse, slavearbeid og ting som går i mot menneskerettigheter så er det resten av verden sitt ansvar å sette de på plass. Og det må gjøres uavhengig om det er vesten eller ikke. USA feks stuper tilbake i tid med lovendringer som forbyr abort osv. Da må resten av verden gi klar beskjed om at det er fucked up og ikke greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (13 minutter siden):

Det er ikke snakk om å viske ut kulturen deres eller noe. Det er verdier relatert til hvordan man behandler mennesker f.eks. Når det er snakk om undertrykkelse, slavearbeid og ting som går i mot menneskerettigheter så er det resten av verden sitt ansvar å sette de på plass. Og det må gjøres uavhengig om det er vesten eller ikke. USA feks stuper tilbake i tid med lovendringer som forbyr abort osv. Da må resten av verden gi klar beskjed om at det er fucked up og ikke greit.

Ja men da kan de landene migrantarbeidere er fra ta opp med Qatar. Hvorfor skal vi blande oss inn? Det er ikke våres borgere som blir utsatt for urettferdighetene. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Dette blir vel nesten som å si at "hvis du er misfornøyd med politikken til regjeringa, ja da får du flytte ut av Norge".

FIFA "er" all organisert fotball fra grasrotnivå til landslagsfotball. Å melde seg ut vil i praksis bare bety å legge ned fotballen her og fjerne vår innflytelse. Dette kommer det lite godt og lite endring ut av. FIFA består av 211 forbund og 207 støtter Infantino.

Den beste løsningen er å ikke la FIFA ta fotballen fra oss som elsker spillet og heller påvirke det vi kan fra innsiden av organisasjonen. Dette har man lykkes ganske bra med i UEFA.

Som jeg skrev, har mine sterke tvil FIFA kan forandres på samme måte som UEFA. Og jeg tror FIFA vil bestå selv om en del vestlige land melder seg ut. Er fortsatt over 100 land som støtter FIFA. La de pengerike sjeikene styre FIFA. De gjør jo det allerede uoffisielt. 

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Politikk og idrett er uadskillelige og har vært det siden organisert idrett hadde sin opprinnelse. FIFA og Qatar bruker mesterskapet aktivt til å fremme politikk, men kuer motstemmer. Sjeldent har et mesterskap blitt brukt så tydelig som storpolitisk verktøy - her er det alt fra jagerflykjøp til opprettholdelsen av en slavestat involvert i utvelgelsesprosessen.

Politikk og idrett er så absolutt skillelige og bør tilhøre ulike arenaer. Åpenbare holdningsmotto som fred og samhold under like regler og fair play på tvers av uenigheter, konflikt og splid har derimot ingen problemer med. Det øker idrettsgleden for alle istedenfor at arenaen brukes til politisk spill og konfliktskapende splittelse. At noen har brukt (og bruker) det til å infisere og fremme egne politiske mål er noe dritt. Det er f... meg politikk over alt snart. 

Husker jeg leste om skyttergravskrig fra første verdenskrig tror jeg det var. Der de to partene tok en dag eller to pause i juletider for å møtes til fredelig idrettskonkurranse. En pustelomme fra all elendigheten. Slik bør idrett være. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, ForTheEmperor said:

Ja men da kan de landene migrantarbeidere er fra ta opp med Qatar. Hvorfor skal vi blande oss inn? Det er ikke våres borgere som blir utsatt for urettferdighetene. 

Så urettferdigheter og umenneskelig behandling skal vi bare la gå forbi i stillhet om det ikke er nordmenn som rammes? 
Hvorfor det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (22 minutter siden):

Så urettferdigheter og umenneskelig behandling skal vi bare la gå forbi i stillhet om det ikke er nordmenn som rammes? 
Hvorfor det?

Selfølgelig kan vi det, men hvorfor tar ikke de ansvarlige landene der migrantarbeidere fra ansvar for sine borgere? Er jo først og fremst de som burde skrike om det som skjer, men vi hører jo ingenting. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

I tillegg kritiseres FIFA for deres plutselige 180-graders helomvendinger vedrørende ytringer under mesterskapet. De vil ha monopol på hvilke ytringer som er tillatt. Dette er ikke noe som er unikt for Qatar-VM, det gjelder også i tidligere mesterskap.

Same shit, different story? Europa og USA brukte slavearbeid i hundrevis av år. Så vi slipper å gjøre det i dag. Qatar er nytt statt og har ikkje brukt slaver i hundrevis av år, så de er nødt å bruke de nå. Når det er sagt, Nepaliser som reiser til Q får mye bedre kår og lønn enn hjemme. Litt som polakker som plukker jordbær i Noreg. Fleire historier korleis de blir behandlet som slaver. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (2 timer siden):

Det er snakk om sport. Å ha et eget mesterskap vil ikke påvirke noe av de tingene du nevnte. Fordi dette mesterskapet er åpent til ALLE som vil delta. Eneste forskjellen at regnbuefarge og sånt som vil vi i vesten anser er viktig blir markert. Andre land der sånne ting er forbudt har jo ingen innflytelse på det fordi de sender jo bare sitt lag til arrangementet. En global EU turnering arrangert av vestlige land. 

Så du vil ha VM, med alle land fra Asia, Midt-Østen, Afrika, Sør Amerika, men turneringen skal holdes kun i Europa/vesten. Arabere, Brasilianere må reise på andre siden av kloden kvar eneste gong, mens Europeere skal få kose seg "hjemme" kvar eneste gong? Korleis er det bedre enn dagens ordning? Du sier jo rett ut "dere er ikkje verdige å arrangere VM, vi er mye bedre enn dere, så VM skal holdes kun her." Wow!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...