Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

For lite kapasitet for billading i sameie


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Har det kommet krav til minimumseffekt nå? Det var nytt for meg. Har du en link til denne bestemmelsen? 

Jeg antar kravet er mindre enn 1,8kW per plass om det er flere plasser? Jeg vet mange større anlegg dimensjoneres med ca. 1kW per plass da det aldri skjer at alle lader samtidig. 1kW i 12 timer per dag gir 12kWh daglig, si 10kWh etter tap. Det er nok til å kjøre ~50km daglig, eller drøye 18.000km årlig. Og ofte vil man få ladet en del mer enn det.

Kommer ikke dette i konflikt med nedre strøm grense? Er  vell min 6A i standarden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Ja, slik at hovedsikringen til seksjonen er den som går, og ikke sikringen på inntaket. Så finner jo folk fort ut at de ikke kan ha stek til middag og lade elbilen samtidig, uten at det påvirker naboen.

Så dersom hver tavle har 25A (eller høyere) idag, så vil man måtte sette en begrensing på hovedsikring til hver seksjonseier som ønsker å etablere lading. Frem til anlegget er oppgradert

Joda, det kunne jo i teorien funket, men det er dårlig praksis å legge opp ting slik at sikringer ryker ved normal bruk, og man kan diskutere om det bryter forskriften. Et anlegg skal være tilpasset den tiltenkte bruken.

Lenke til kommentar

I et større anlegg med slik laststyring så vil man få det man kan ved tilkobling om man er alene, men ettersom flere plugger seg på så strupes ladingen slik at flere kan lade samtidig. Det er vel også vanlig med et slags køsystem også, som f.eks. hvis en bil har stått lenge på full ladekapasitet kan strupes mer dersom nye biler med lite strøm plugger seg på. Hvordan det fungerer helt i detalj vet jeg ikke, det varierer nok fra leverandør til leverandør.

Lenke til kommentar

Dette vil jo potensielt kunne bli et problem i de fleste nabolag, selv om det ikke er sameie eller borettslag. Samtidighet i et villastrøk er kanskje på 0.3 til 0.4? Jeg vil tro 4-5 hus deler tilførsel der hver har 63A og totalt har man 125 A, alt trefas IT. Jeg har hørt om steder der trafo har stått med 100 % overlast deler av vinteren, men dette har jo gått bra pga kulde, snø og is som har kjølt ned.

Lenke til kommentar

Om jeg forstår det rett da så er der en regel om å tilby hver bil minst 6A når de først får strøm (men der kan være kø for å få strøm). Og anlegget kan ha mange flere plasser enn at det kan gi 6A til hver bil samtidig. Og at alle biler er i stand til å lade på dette.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (31 minutter siden):

Problemet er at det på disse eldre anleggene er slik at elbilen bare kommer oppå alt det andre. Du plugger bilen i laderen når du kommer hjem, og du skal fortsatt dra i gang platetoppen for å lage middag. Det er med andre ord et forbruk som ikke har vært der før, som kommer oppå det "vanlige" forbruket. Og det byr på utfordringer i en del eldre installasjoner, slik som her. Et elektrisk anlegg bør også dimensjoneres slik at det er "idiotsikkert", i dette tilfellet slik at enhver bruker uten elektrokompetanse skal kunne bruke installasjonen normalt uten å ta forbehold slik at ikke hovedsikringen ryker.

Der man har tilgang til egen måler løses det enkelt ved å installere utstyr for lastbalansering. Har man f.eks en Easee Home ladestasjon trenger man da også en Easee Equalizer, som kobles til HAN-porten på strømmåleren. Den sørger for å senke eller stoppe ladingen av bilen når det er høyt forbruk fra andre enheter. Den kan også brukes for å holde seg under terskelverdiene for effektavgiften. Vi har 2 stk. Easee Home + Equalizer og holder oss under 10kW i vinterhalvåret, 5kW i sommerhalvåret. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Om jeg forstår det rett da så er der en regel om å tilby hver bil minst 6A når de først får strøm (men der kan være kø for å få strøm). Og anlegget kan ha mange flere plasser enn at det kan gi 6A til hver bil samtidig.

Nei, fra i år så skal man kunne tilby minst 1,5kW ladeeffekt til enhver bil, selv om alle er tilkoblet.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Om jeg forstår det rett da så er der en regel om å tilby hver bil minst 6A når de først får strøm (men der kan være kø for å få strøm). Og anlegget kan ha mange flere plasser enn at det kan gi 6A til hver bil samtidig.

Om hver bil er garantert 6A blir det ikke kø for å få strøm. 1,5kW tilsvarer 6A så du kan da ikke ha flere plasser enn at man kan gi 6A til hver bil samtidig. 

Normalt vil man kunne få mye mer enn 6A siden ikke alle lader samtidig. Om 1/3 del lader kan man dermed få 18A. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Dette vil jo potensielt kunne bli et problem i de fleste nabolag, selv om det ikke er sameie eller borettslag. Samtidighet i et villastrøk er kanskje på 0.3 til 0.4? Jeg vil tro 4-5 hus deler tilførsel der hver har 63A og totalt har man 125 A, alt trefas IT. Jeg har hørt om steder der trafo har stått med 100 % overlast deler av vinteren, men dette har jo gått bra pga kulde, snø og is som har kjølt ned.

Ja, det byr på problemer, men dette visste vi kom uansett når "vi" bestemte oss for elbiler. Forskjellen er at nå konkretifiseres det i standarden.Det er også ønskelig å kaste IT anlegg, til fordel for TN, og det blir nok en langsiktig utbedring i det ganske land.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Dette vil jo potensielt kunne bli et problem i de fleste nabolag, selv om det ikke er sameie eller borettslag. Samtidighet i et villastrøk er kanskje på 0.3 til 0.4? Jeg vil tro 4-5 hus deler tilførsel der hver har 63A og totalt har man 125 A, alt trefas IT. Jeg har hørt om steder der trafo har stått med 100 % overlast deler av vinteren, men dette har jo gått bra pga kulde, snø og is som har kjølt ned.

Man bør ikke satse på å makse hovedsikringen for lading av elbil hjemme, da blir det grisehøy effektavgift å betale. Vi holder oss under 10kW, som koster 356,- per måned her. Skulle jeg kjørt på med maks lading av begge bilene samtidig som varmepumpa lager varmtvann hadde vi havnet i intervallet 20-25kW, som koster 1043,- per måned. Det blir en del tusenlapper i året.

Deler 4 hus på 50kW så er det 12,5kW til hver og det bør normalt holde fint om folk passer litt på. 

Lenke til kommentar

Bilen min lader på maks 6 kW så ikke noe stort problem for meg. Skrudd ned ladingen til 3 kw etter effektleddet kom. For lading på 230 volt får man vel ikke mer enn 7 kw på de fleste biler uansett så det bør nok holde for mange. Det er stort sett de som ikke er kjent med elbil som tror man må ha svært kraftig lading, snakker av og til med slike. Flere tror man må ha minst 15-20 kw kapasitet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Bilen min lader på maks 6 kW så ikke noe stort problem for meg. Skrudd ned ladingen til 3 kw etter effektleddet kom. For lading på 230 volt får man vel ikke mer enn 7 kw på de fleste biler uansett så det bør nok holde for mange. Det er stort sett de som ikke er kjent med elbil som tror man må ha svært kraftig lading, snakker av og til med slike. Flere tror man må ha minst 15-20 kw kapasitet.

De fleste bilmodeller kanskje, men den mest solgte modellen i Norge i år (med god margin) klarer 11kW på 230V 3-fase. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Har det kommet krav til minimumseffekt nå? Det var nytt for meg. Har du en link til denne bestemmelsen? 

Jeg antar kravet er mindre enn 1,8kW per plass om det er flere plasser? Jeg vet mange større anlegg dimensjoneres med ca. 1kW per plass da det aldri skjer at alle lader samtidig. 1kW i 12 timer per dag gir 12kWh daglig, si 10kWh etter tap. Det er nok til å kjøre ~50km daglig, eller drøye 18.000km årlig. Og ofte vil man få ladet en del mer enn det.

Nei men var på NEK-kurs for en ukes tid siden, kursleder sa da at kravet var minimum 7,2kw på fire ladeplasser, da vil jo selvfølgelig lastregulering være aktuellt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Larzen_91 said:

På større anlegg (mer enn 4 plasser) skal det ihht NEK 400:2022 være dimensjonert 1,5 kW per ladepunkt/plass. Man kan teoretisk sett fravike fra NEK 400, men da må du dokumentere at din løsning er like god eller bedre enn kravene i NEK. Så i all praksis er NEK 400 det man "skal" gjøre.

Det er jo feil. Det du må dokumentere er at du oppfyller lov- og forskriftskrav.

Forskriftskravet er at anlegget er dimensjonert og egnet for bruken det har.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Det er jo feil. Det du må dokumentere er at du oppfyller lov- og forskriftskrav.

Forskriftskravet er at anlegget er dimensjonert og egnet for bruken det har.

Ja, litt klønete skrevet av meg. Om du fraviker fra NEK må du dokumentere at din løsning oppfyller forskriften på en like god eller bedre måte i forhold til NEK.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Larzen_91 said:

Ja, litt klønete skrevet av meg. Om du fraviker fra NEK må du dokumentere at din løsning oppfyller forskriften på en like god eller bedre måte i forhold til NEK.

Nei, du må ikke dokumentere at du oppfyller forskriften like bra eller bedre enn NEK400. Du må dokumentere at du oppfyller forskriftskravet. I forskriften er det inntatt følgende:

Quote

Veiledningens og normenes detaljerte anbefalinger er imidlertid ikke juridisk forpliktende, slik at andre løsninger kan velges. Ved valg av annen løsning skal det dokumenteres at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås.

Dvs. at du kan ikke legge til grunn dårligere sikkerhet enn normen, men på andre felter enn sikkerhet kan du legge til grunn lavere nivå om du måtte ønske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...