Falfal Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 (endret) Jeg fikk meg nylig dyr elsykkel, og ser for meg at den vil trenge vedlikehold fremover. Har dere noen tips til hvilke verktøy jeg trenger? Har en lang, bratt bakke på vei ned til jobb så jeg ser for meg at bremser vil fort bli slitt på vei ned, og kjede/krank/kassett på vei hjem igjen. Noen spørsmål: 1. Ser både Jula, Clas Ohlson og Biltema har verktøysett til ca. samme pris (400 kr isj), men er usikker om noen av de settene er bedre enn andre. Har dere tips til verktøysett? Har skjønt at jeg bør kunne måle slitasje på kjede iblant, og kunne bytte kjede/kassett/krank/bremsekloss/bremseskiver selv. 2. Jeg tenkte også kjøpe et slikt stativ for å heve sykkelen når jeg jobber på den, det holder vel med et basic et fra Jula til mitt bruk, eller? (Og stemmer det at veivlager er det samme som kranklager? Er så utrolig mye terminologi å lære seg, leser både på norske og engelske nettsider så må lære sykkelsnakk på to språk. ) Er motivert for å lære, givende å skru litt i en ellers digital hverdag. Takker for alle svar! EDIT: Det eneste jeg har er vel egentlig litt olje til kjedet fra forrige sykkelen, og slike dekkløsneverktøy. Og jeg har allerede bestilt ny skivebrems som jeg må bytte (sykkelen er brukt). Endret 7. desember 2022 av Falfal Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. juni 2023 Del Skrevet 1. juni 2023 Trådnekrofili det her, så regner med at du har kjøpt inn allerede. Men legger inn et svar likevel hvis flere lurer. Verktøysett er jeg generelt skeptisk til, fordi du ofte får med verktøy som ikke passer til din sykkel (det er en del ulike standarder på deler der ute) og verktøy du ikke trenger, eller mangler verktøy du får bruk for. Jeg stemmer heller for å kjøpe inn spesifikt til det du trenger og som passer. Generelt vil jeg dog si at et sett med umbrakonøkler og en skrutrekker med et godt utvalg ulike bits er et must. For å vedlikeholde kjede og drivverkt trenger du kjededeler, kassettavdrager og kjedepisk. De to sistnevnte må du sørge for at passer til drivverket på din sykkel. I tillegg kan en kjedemåler være grei å ha for måle slitasjen på kjedet, men det funker med målebånd også. Bytter du kjedet ofte nok, holder for øvrig resten av drivverket betydelig lenger. For vedlikehold av bremser, kommer det an på ambisjonsnivået ditt. Hvis du kun skal bytte klosser, trenger du kanskje ikke verktøy i det hele tatt, ev. bare en skrutrekker hvis klossene er låst med skruer. Et flatt skrujern for å dytte stemplene tilbake ved klossbytte er også kjekt å ha. Skal du bytte skiver også (men det trenger du i grunnen aldri hvis du passer på å bytte klosser i tide), må du ha enten passende skrujern hvis du har 6-bolt skiver, eller passende krankverktøy hvis du har centerlock. Skal du lufte bremsene i tillegg, trenger du passende luftesett. Jeg anbefaler dette fordi et verksted fort tar like mye betalt for å lufte bremser som et slikt sett koster deg. Stativ er kjekt å ha, men har null erfaring med dette for jeg bruker det ikke selv. Veivlager = kranklager ja. Lett å bytte på vanlige sykler, men aner ikke om det er noe man selv kan bytte på elsykler med krankmotor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå