BearCat Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 Rett på sak: Kan selger/serviceverksted med loven i hånd avslå å utføre feilsøking/utbedring på en laptop som kunden har åpnet/forsøkt å åpne selv? Bakgrunn: laptop slo seg av mens lader var fysisk tilkoblet, ingen indikator LED's på PC viste status på tilkoblet lader. Eieren målte at lader leverte spenning ut på pluggen, googlet og fant "tips" om at det kunne være en løs lade konnektor i PC. Han fant også en grei video som viste hvordan man demonterte deksel på undersiden av PC, og forsøkte dette, noe som typisk nok satte merker på plasten. Vi snakker om 6 skruer og plastklips. Det bør nevnes, at samme prosedyre må utføres dersom man ønsker å montere mer RAM i en ledig sokkel under dette dekselet., og ingen "warranty void" merkelapper finnes på maskinen. Konnektoren satt tilsynelatende godt fast, målte gjennomgang til printkortet på alle 3 tilkoblinger, +DV, Gnd og "databus" (senterpinne), 20VDC ble målt inn på kortet, via diode og sikring. Eieren valgte da å kontakte butikken der hvo den ble kjøpt, for å reklamere. De tok imot maskinen, og sendte den til sin servicepartner. Ved mottak reagerte de på at "usertifiserte" hadde vært inni maskinen, og ga eier tilbakemelding om dette og valget mellom lokal kassasjon for kr. X eller retur for kr. Y Han valgte sistnevnte, og da ble jeg innkoblet.. Etter en rask diagnose, kan det se ut til at problemet med manglende lading skyldes manglende kommunikasjon mellom lader/strømforsyning og PC (senterpinnen), PC ser da ikke en "gyldig" lader tilkoblet, og slår av ladekretsen internt. Dette skyldes i 75%(?) av tilfellene enten brudd i selve kabelen, eller en skadet komponent i strømforsyning/lader. Jeg *mener* å huske noen vedtak i Forbrukerrådet(?) som tilsier at garanti/reklamasjon ikke kan avslås på grunnlag av at eier har åpnet PC, uten at de samtidig dokumenterer årsakssammenhengen mellom dette og problemet, har noen en link til dette? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 (endret) Her har er det jo tydelig at eier har prøvd å reparere selv istedet for å sende pc tilbake for reklamasjon som jo er første steg. Så nei vil ikke tro at h*n kommer noe langt her, joda det er greit nok at man må gjøre samme prosedyre for å skifte ram og slikt, men det var vel ikke tilfellet her? Og i tilegg så er det merker i plasten. Men selvfølgelig, jeg kan jo ta feil, men om eier har kringkastet hva han har gjort overfor selger, så ja... Endret 7. desember 2022 av Dragonlove Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 Klart selger ikke kan nekte å reparere/omlevere, så lenge verkstedet ikke kan vise til at åpningen av pc'en har ført til feil eller hindringer for reparasjon. Sjekk her for flere saker: https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak-for-2021 Her er en mulighet, sjekk med produsent: 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 9. desember 2022 Del Skrevet 9. desember 2022 Man kan miste garantien om man åpner PC'en selv. Garantien gis frivillig av produsent/selger, og de kan sette sine egne vilkår for denne. Men reklamasjonsretten, som er lovbestemt, mister han ikke fordi han åpnet PC'en så lenge handlingen ikke forårsaket skaden. Noe som er lite sannsynlig ettersom feilen oppsto før han åpnet den. 1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 28. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2023 En liten oppdatering, sent men godt: Etter hyggelig kontakt med Asus Norge, ble det enighet om å sende inn maskinen til en annen servicepartner. Der ble hovedkortet byttet uten kostnad eller bemerkninger 👍 En stjerne i boka til Asus kundeservice der🌟 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå