Labelle Skrevet 6. desember 2022 Del Skrevet 6. desember 2022 Hei, Sto å fylte ikveld. Ser det har kommet ny reklame på pumpene. Skal si jeg ble litt mere interessert i å fylle oktan 98 nå. Har det noe for seg? Gjelder for min del octavia 2018 bensin Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 6. desember 2022 Del Skrevet 6. desember 2022 Står litt her om 95 og 98 oktanen fra Esso. https://www.esso.no/nb-no/fuels/petrol Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 6. desember 2022 Del Skrevet 6. desember 2022 Du får ikke bedre effekt av å kjøre 98 på en bil som skal ha 95. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 Du kan få litt mer effekt om bilen kan kompensere for det. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. desember 2022 Del Skrevet 7. desember 2022 Der er også noe rensemiddel tilsetninger som skal rense motoren. Dette er vel noe tilsvarende tilsetninger for bensin som selges på flasker. Jeg har sett at enkelte har uttalt at slike tilsetninger er unødvendige utover det som er i vanlig bensin. Om du fyller et par ganger med slik bensin i løpet av et år så får du prøvd det selv, og motoren får en liten rens. 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 10. desember 2022 Del Skrevet 10. desember 2022 Er ikke 98 snart borte? Det er ingenting i veien for å fylle 98 på en bil som går på 95 oktan, men jeg ser ikke hensikten. Man får ikke mer effekt og den er vel dyrere. Eneste er vel at 98 ikke har etanolblanding, men alle moderne biler tåler vel det? En gammel bil som går på 98 skal ikke fylles med 95. Og har man en skikkelig gammel bil må blytilsetning tilføres. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. desember 2022 Del Skrevet 10. desember 2022 Turbo og trimmede biler må ofte ha 98. Hadde en eldre Audi som gikk best på 98. Har også opplevd noe lavere forbruk på biler kjørt med 98 da motorens hjerne kan kjøre litt mer aggressiv tenning. Men det spørs hvor mye ekstra det koster per liter. Med 0.5 kroner eller 1 krone ekstra per liter kan det være verdt det. Noe særlig mer så er det tvilsomt. 1 Lenke til kommentar
50z Skrevet 14. desember 2022 Del Skrevet 14. desember 2022 98 hos esso og shell inneholder ikke etanol. dvs den har lengre holdbarhet. kan være lurt på hybrid biler om vinteren hvis en er flink og kjører elektrisk. kjøper også 98 til snøfreser etc pga lagring. Haden en Saab turbo før, som kunne gå på E85, og på den merket jeg forsjell på 95 og 98. dog ikke mye. 2 Lenke til kommentar
runaris Skrevet 5. januar 2023 Del Skrevet 5. januar 2023 Fordelen med 98 er mindre karbon i motoren,spesiellt ved mye småkjøring,ihvertfall anbefalt på ford ecoboost motorer. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 11. januar 2023 Del Skrevet 11. januar 2023 Bilen din er ikke laget for 98 fra fabrikk og så lenge den heller ikke er trimmet er dette helt bortkastede penger. En bil som derimot er laget for 98 fra fabrikk (som min MB C43 AMG) eller en som er trimmet, så har det noe for seg. Der vil du miste noe effekt og bruke noe mer drivstoff om du bruker 95 i stedet. Hvor merkbart det er vet jeg ikke... En annen fordel med 98 er at det ikke er tilsatt etanol (enn så lenge), selv om pumpene nå er merket med E5. For en bil som kanskje står lagret hele vinteren, typisk sommerbil, veteranbil etc. så kan 98 være en fordel ettersom etanol ikke er gunstig for slanger og div. når det blir stående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå