Saars Skrevet 6. desember 2022 Del Skrevet 6. desember 2022 (endret) Hei, Jeg ser flere nevner at de har hatt utfordringer med bl.a. Dustin etter å ha bestilt kort for så å ikke få levert det som var lovet. Jeg ønsker å høre fra dere hvordan det gikk og om det i det hele tatt ble en løsning på saken. Det er flere mulige utfall av uløste saker: at du sitter uten kort med den ulempe det medfører, måtte foreta dekningskjøp (der kompensasjon av mellomlegg skal dekkes av selger som ikke overholdt avtalen), ulemper med at selger har holdt av penger på noe som ikke har blitt levert etc. Her er forøvrig en kort beskrivelse av min sak: - Bestilte skjermkort høsten 2020 fra Dustin med antatt levering januar 2021, de uttrykker at de skal få inn et visst antall kort fra distributør - De reserverer hele kjøpssummen fra min konto - Leveringstid blir oppdatert flere ganger til samme måned (januar) - Deretter blir jeg lovet igjen og igjen at kortet vil bli levert - Følgende informasjon fra dem blir mer og mer vagt til de sier de ikke vet noen ting - Ca. 1 år etter bestillingsdato, etter å ha holdt av pengene og lovet levering, kansellerer de ordren uten forvarsel og uten å foreslå en løsning - De har på dette tidspunkt tilsvarende kort på lager, men har skrudd prisen opp flere tusen ift. hva jeg skulle betale iht. avtalen - Jeg uttrykker min misnøye uten at Dustin ønsker å finne en løsning - Jeg foretar så et dekningskjøp fra en annen nettbutikk da Dustin har begrenset med alternativer Jeg er for tiden i mekling hos Forbrukertilsynet. Dustin (ombudsmannen) sin respons er nok ikke ukjent den flere her har fått servert. De viser lite vilje til å ordne opp og påstår at det ikke er gjort en bindende avtale. Jeg mottok en bekreftelse på ordren, betalingsbekreftelse samt e-poster om endret leveringsdato på ordren. Så vidt jeg er kjent er det ikke lovlig praksis å legge ut produkter til (forhånds)bestilling, holde av summen i helhet og senere påstå at det aldri har blitt gjort en avtale og at de ikke har noe ansvar. Hva er status på deres sak? Om det ikke går noen vei hos Forbrukertilsynet for alle som har eller har hatt en sak hos Dustin ønsker jeg å se an muligheten til å ta dette videre som gruppe (pro bono gruppesøksmål). Det er kanskje ikke noe alle ønsker å fortsette kampen på, men for det første så er det en prinsippsak og for det andre er det en dårlig praksis som nettbutikker ikke burde komme unna med. Jeg mener det er klart at Dustin (og sikkert andre aktører) har utnyttet situasjonen for egen fordel på en hensynsløs måte ovenfor kundene. Eventuelt kan du sende meg en PM om du ikke vil svare her. Endret 6. desember 2022 av Saars 1 1 Lenke til kommentar
shinsengumi Skrevet 6. desember 2022 Del Skrevet 6. desember 2022 5 hours ago, Saars said: Hei, Jeg ser flere nevner at de har hatt utfordringer med bl.a. Dustin etter å ha bestilt kort for så å ikke få levert det som var lovet. Jeg ønsker å høre fra dere hvordan det gikk og om det i det hele tatt ble en løsning på saken. Det er flere mulige utfall av uløste saker: at du sitter uten kort med den ulempe det medfører, måtte foreta dekningskjøp (der kompensasjon av mellomlegg skal dekkes av selger som ikke overholdt avtalen), ulemper med at selger har holdt av penger på noe som ikke har blitt levert etc. Her er forøvrig en kort beskrivelse av min sak: - Bestilte skjermkort høsten 2020 fra Dustin med antatt levering januar 2021, de uttrykker at de skal få inn et visst antall kort fra distributør - De reserverer hele kjøpssummen fra min konto - Leveringstid blir oppdatert flere ganger til samme måned (januar) - Deretter blir jeg lovet igjen og igjen at kortet vil bli levert - Følgende informasjon fra dem blir mer og mer vagt til de sier de ikke vet noen ting - Ca. 1 år etter bestillingsdato, etter å ha holdt av pengene og lovet levering, kansellerer de ordren uten forvarsel og uten å foreslå en løsning - De har på dette tidspunkt tilsvarende kort på lager, men har skrudd prisen opp flere tusen ift. hva jeg skulle betale iht. avtalen - Jeg uttrykker min misnøye uten at Dustin ønsker å finne en løsning - Jeg foretar så et dekningskjøp fra en annen nettbutikk da Dustin har begrenset med alternativer Jeg er for tiden i mekling hos Forbrukertilsynet. Dustin (ombudsmannen) sin respons er nok ikke ukjent den flere her har fått servert. De viser lite vilje til å ordne opp og påstår at det ikke er gjort en bindende avtale. Jeg mottok en bekreftelse på ordren, betalingsbekreftelse samt e-poster om endret leveringsdato på ordren. Så vidt jeg er kjent er det ikke lovlig praksis å legge ut produkter til (forhånds)bestilling, holde av summen i helhet og senere påstå at det aldri har blitt gjort en avtale og at de ikke har noe ansvar. Hva er status på deres sak? Om det ikke går noen vei hos Forbrukertilsynet for alle som har eller har hatt en sak hos Dustin ønsker jeg å se an muligheten til å ta dette videre som gruppe (pro bono gruppesøksmål). Det er kanskje ikke noe alle ønsker å fortsette kampen på, men for det første så er det en prinsippsak og for det andre er det en dårlig praksis som nettbutikker ikke burde komme unna med. Jeg mener det er klart at Dustin (og sikkert andre aktører) har utnyttet situasjonen for egen fordel på en hensynsløs måte ovenfor kundene. Eventuelt kan du sende meg en PM om du ikke vil svare her. Bestilte du EVGA kort? du er nok uansett ikke alene her. Jeg gadd aldri gå videre med saken, men jeg hadde en bestilling hos Dustin i nesten 1 år elns, men siden jeg vet de er noen svindlere så valgte jeg faktura og ble aldri trukket noe slik som du. Jeg handler aldri hos Dustin med "ekte penger". De tok også å bare kansellerte ordren uten forvarsel etter rundt 11 mnd: Lenke til kommentar
losDos Skrevet 10. desember 2022 Del Skrevet 10. desember 2022 Ikke skjemkort og Dustin, men jeg hadde akkurat samme sak med Multicom. En strømforsyning var på salg, men ikke på lager. Bestilte det med lang leveringstid helt til plutselig en dag ble ordren kansellert og pengene tilbakeført. Jeg sendte mail om at jeg ville ha en erstatning med samme specs, da en 850w gold rating. Alle strømforsyninger med samme specs var nå 500kr dyrere. Henviste til forbrukerkjøpsloven og de ga seg på det etter litt om og men, så all ære til Multicom for det. 1 Lenke til kommentar
Saars Skrevet 11. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2022 On 12/6/2022 at 6:20 PM, shinsengumi said: Bestilte du EVGA kort? du er nok uansett ikke alene her. Jeg gadd aldri gå videre med saken, men jeg hadde en bestilling hos Dustin i nesten 1 år elns, men siden jeg vet de er noen svindlere så valgte jeg faktura og ble aldri trukket noe slik som du. Jeg handler aldri hos Dustin med "ekte penger". De tok også å bare kansellerte ordren uten forvarsel etter rundt 11 mnd: Nei, Sapphire var det jeg bestilte. Hmm, synd du ikke gikk videre med saken. :/ Ja, Dustin har vist ved flere anledninger at de ikke driver seriøst nok. Noen husker kanskje også når det ble kjent i 2013 at Dustin lagret passord og brukernavn i klartekst på serverene sine. Det var lenge siden og jeg tenkte at alle kan gjøre feil, men har ikke fått et bedre inntrykk av dem over tid, dessverre. On 12/10/2022 at 6:41 AM, losDos said: Ikke skjemkort og Dustin, men jeg hadde akkurat samme sak med Multicom. En strømforsyning var på salg, men ikke på lager. Bestilte det med lang leveringstid helt til plutselig en dag ble ordren kansellert og pengene tilbakeført. Jeg sendte mail om at jeg ville ha en erstatning med samme specs, da en 850w gold rating. Alle strømforsyninger med samme specs var nå 500kr dyrere. Henviste til forbrukerkjøpsloven og de ga seg på det etter litt om og men, så all ære til Multicom for det. Har inntrykk av at Multicom er enklere å ha med å gjøre enn f.eks. Dustin eller NetOnNet. Men bra det løste seg da. Lenke til kommentar
Saars Skrevet 11. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2022 (endret) En oppdatering i saken: Gjennom mekling ble jeg tilbudt 1500 kr som kompensasjon (jeg krevde 5700 som var prisdifferansen mellom avtalt pris og pris på dekningskjøp). Jeg var ikke fornøyd med det og saken går da videre og kan ta opptil 2 år. Det er lenge, men det får ta den tiden det må ta. Det virket ikke sannsynlig at en gruppesak kunne komme av dette, trolig pga. for lite klager (og forskjeller i sakene). Jeg trodde også det skulle være flere responser fra folk om dette. Får ikke endret førsteposten lenger, så da vil den dessverre kunne gi et falsk håp. Det er nok viktig at folk klager inn slike ting som dette, selv om det kanskje ikke virker som det har så mye å si. Tror dessverre det er mange som ikke gidder bryet (som er forståelig, men fortsatt en ting folk burde vurdere). Man har dog noen år på seg før det blir foreldet (3 år), så det trenger ikke å være for sent. Det blir det spennende å se utfallet av saken. Hadde vært bra om Dustin i det minste blir tvunget til å endre praksis om ikke annet. Vil uansett legge oppdateringer her om hvordan det utvikler seg. Endret 11. desember 2022 av Saars 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. desember 2022 Del Skrevet 11. desember 2022 Sjekk min sak mot CDON for tidsperspektiv og en ide om hvordan prosessen funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå