Gå til innhold

Boote S-ATA før P-ATA

X672

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 2*sata og 3*pata. Fikk en del problemmer med ntdlr missing etter det, men etter å ha installert windows for sjette gang så funket det. Vet ikke helt hvorfor, men så fort jeg kom inn i windows så installerte jeg nforce2-driverene. Da gikk det greit. Ellers så har jeg hørt at det kan bli problemmer med den feilmeldingen dersom man har klokket minnet, ikke at jeg skjønner hvorfor.

Jeg har satt første og andre boot på scsi. installerte sata-dirveren. Installerte windows på sata-raidet som kom opp og fikk ingen problem med at den ville starte opp den gamle systemdisken som lå som vanlig på ide-kabelen.

Lenke til kommentar
  phoen|x skrev:
Jeg kom på hva jeg bruker å gjøre for å ikke få NTLDR missing. Når jeg innstallerer Windows så trekker jeg bare ut strømmen på P-ATA diskene, da finner ikke innstallasjons programmet de diskene og det blir ikke noe problem.

Blir ikke det slitsomt i lengden? ;)

Lenke til kommentar
  X672 skrev:

har winxp installert på S-ATA disken og får "NTLDR" missing når eg kobler til dei andre P-ATA diskene :(

Grunnen kan være at den aktive partisjonen er satt til å være på P-ATA-disken(e).

Bruk en oppstartsdiskett, start opp i DOS-modus og kjør Fdisk. Her kan du velge hvilken partisjon på hvilken disk som skal være "active". Velg første partisjon på S-ATA-disken (den som inneholder WinXP) som aktiv.

Mer info f.eks. her: http://www.techrescue.net/guides/prepdrv6d.asp

Lenke til kommentar
  MrVilla skrev:
Blir ikke det slitsomt i lengden? ;)

Tja.. Det blir slitsomt de gangen jeg glemmer å trekke ut kabelen og jeg sitter der det kvarteret det tar å innstallere Windows, for så og måtte gjøre det en gang til uten kabelen :laugh:

Men nå innstallerer jeg ikke Windows så ofte og jeg bruker Norton Ghost så da får jeg ikke det problemet.

Howard skrev:
Grunnen kan være at den aktive partisjonen er satt til å være på P-ATA-disken(e).

Bruk en oppstartsdiskett, start opp i DOS-modus og kjør Fdisk. Her kan du velge hvilken partisjon på hvilken disk som skal være "active". Velg første partisjon på S-ATA-disken (den som inneholder WinXP) som aktiv.

Mer info f.eks. her: http://www.techrescue.net/guides/prepdrv6d.asp

Hvis en bruker NTFS så kan man ikke gå ut i DOS, men det må vell være mulig og gjøre dette i Partition Magic eller lignende program?

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
  thorsan skrev:
  traskas skrev:
  thorsan skrev:
Altså den finner noe på disken min, da selve ntldr saken ligger der, men selve os ligge på sata disken....

har du ikke en annen p-ata disk som du kan sette til første boot-device?? og så sette scsi. For finner den ikke ntldr på første enhet, går den til neste, som i ditt tilfelle da er s-ata

ok det var midt på natta, har ikke sovet på en stund så kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg skrev var et forslag til orginal posten, altså at hos meg ligger ntldr på en p-ata disk netopp fordi jeg også fikk ntldr not found når jeg skulle boote rett fra s-ata. OS ligger på sata, boot info på p-ata....

Om bios kicker igang fra p-ata eller floppy før den maskinen leser resten fra s-sata er egentlig helt likegyldig (sett bort ifra at en floppy tar noe lenger tid enn en ide enhet)

_

Thorsan

kjønte det men det er berre det att den ikkje går videre til neste disk når den ikkje finner nokke på hdd-1 eller nokken av dei andre, får berre "press alt ctrl del to restart"

Lenke til kommentar
  phoen|x skrev:
Jeg kom på hva jeg bruker å gjøre for å ikke få NTLDR missing. Når jeg innstallerer Windows så trekker jeg bare ut strømmen på P-ATA diskene, da finner ikke innstallasjons programmet de diskene og det blir ikke noe problem.

det var det eg gjorde...

Lenke til kommentar
  fgfgter skrev:
last ned bios ver 1.07 über er en custom versjon av biosen, søk på athlonmb.com eller noe allt står i readme(tror jeg)

instlerte den biosen men funka ikkje det heller :(

får vel berre prøve å legge boot filer på p-ata disk da :/

Lenke til kommentar

Hvis du klarte å disable (sette NONE, istedet for AUTO) alle fire p-ide kanalene, bootet den allikevel fra p-ide ?

Isåfall må det være noe galt, eller ?

Jeg regnet det trikset med å disable p-ide som bombesikkert, må jeg revurdere den oppfatningen ?

Lenke til kommentar
  gp500 skrev:
Hvis du klarte å disable (sette NONE, istedet for AUTO) alle fire p-ide kanalene, bootet den allikevel fra p-ide ?

Isåfall må det være noe galt, eller ?

Jeg regnet det trikset med å disable p-ide som bombesikkert, må jeg revurdere den oppfatningen ?

satte alle til NONE men eg har ett IDE controller card og da

kjønner ikkje ka som kan vera gale, alt funker perfekt utenom att then ikkje vil boote med S-ATA først... :(

prøvde og gjera s-ata disken active i fdisk men den sa berre att DRIVE1 can be sett to active og det samme sa Partition Magic 8 :/

Lenke til kommentar

Fant noe lignende på news.no, her diskuteres samme problem, og løsningen der hjalp meg

Trådstarter:

I have an A7N8X motherboard which I am very pleased with. It has a single

SATA drive. I want to install an IDE drive and be able to access the files

on it. I'm running windows 2k sp4. I've installed the IDE drive as a

secondary slave. When Windows 2000 boots it gives a blue screen of death

and complains about the hard drive.

I suspect that somehow the boot sector is conflicting with that of the SATA

drive.

Can I safely install this configuration? Again, I boot off the SATA drive

with no trouble, until the IDE is installed.

Svar 1:

It is not the 'boot sector', that is conflicting, but the way that W2K

works. The same problem exists when using a SCSI adapter/drive, and then

trying to attach another IDE drive. Basically, W2K, will allways scan any

IDE device that is enabled in the motherboard BIOS (even if it is not set as

the boot device), and will 'assume' that this device is meant to be the boot

drive.

The solution, (if your BIOS supports it), is to set the IDE device on the

second channel, to 'none'. The W2K boot, then won't see the device, and

should work OK, but once W2K is loaded, the internal driver, doesn't pay any

attention to the CMOS settings, and the drive should be visible!.

Best Wishes

Svar 2:

Within the Bios you also need to change the Boot order. Your SATA drives use

a RAID controller and therefore have RAID drivers, within the Bios you need

to ensure that the first device in boot order is SCSI (For your SATA

drives). Many people have had problems with putting IDE drives on with SATA

as well as DVDRW/CDRW drives etc. I have put a few posts on

www.nforcershq.com/forum regarding this. The solution appears to be, as well

as changing the bios for you to ensure that optical drives are put on the

master side of the IDE channels and any other additional drives on the Slave

side of the IDE channels. This has fixed many peoples problems.

I myself am running 2*200GB RAID0 7K250 drives (I back up to DLT so don't

need RAID1) alonf with 2 optical drives and a 120GB drive in a Lian-Li

removable unit. The only way I could get the system to recognise all devices

on my IDE channels was to put Optical drives as Master on primary and

secondary channels and the IDE drive as a slave.

HTH

Dom

Lykke til :roll:

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar

takker for alle svar :thumbup:

Fekk det ikkje heilt som eg ville da, å boote fra s-ata men det funker ganske bra sånn som eg har det nå

C:\Page Disc <-- IDE1 Master p-ata (den gamle winxp boot disken min, brukes nå til boot og page disk)

D:\Documents <-- S-ATA (har delt s-ata disken opp i to, documents og winxp)

E:\WinXP <-- S-ATA (samme disk som documents)

gidder ikkje ta med dei andre for det går heilt til "N:\" :)

får berre hope eg ikkje må formatere så ofte siden eg ikkje veit heilt korleis eg skal gjera det med backup nå siden winxp er på ein disk og boot filene er på ein anna...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...