phnx85 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg har samme oppsett som deg (Asus A7N8X og 2x S-ata og 2x P-ata og os ligger på S-ata) og det fungere hos meg og bare sette SCSI som first boot device. Jeg er på jobb akkurat nå, men jeg kan sjekke mer når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg har 2*sata og 3*pata. Fikk en del problemmer med ntdlr missing etter det, men etter å ha installert windows for sjette gang så funket det. Vet ikke helt hvorfor, men så fort jeg kom inn i windows så installerte jeg nforce2-driverene. Da gikk det greit. Ellers så har jeg hørt at det kan bli problemmer med den feilmeldingen dersom man har klokket minnet, ikke at jeg skjønner hvorfor. Jeg har satt første og andre boot på scsi. installerte sata-dirveren. Installerte windows på sata-raidet som kom opp og fikk ingen problem med at den ville starte opp den gamle systemdisken som lå som vanlig på ide-kabelen. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg kom på hva jeg bruker å gjøre for å ikke få NTLDR missing. Når jeg innstallerer Windows så trekker jeg bare ut strømmen på P-ATA diskene, da finner ikke innstallasjons programmet de diskene og det blir ikke noe problem. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg kom på hva jeg bruker å gjøre for å ikke få NTLDR missing. Når jeg innstallerer Windows så trekker jeg bare ut strømmen på P-ATA diskene, da finner ikke innstallasjons programmet de diskene og det blir ikke noe problem. Blir ikke det slitsomt i lengden? Lenke til kommentar
Howard Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 har winxp installert på S-ATA disken og får "NTLDR" missing når eg kobler til dei andre P-ATA diskene Grunnen kan være at den aktive partisjonen er satt til å være på P-ATA-disken(e). Bruk en oppstartsdiskett, start opp i DOS-modus og kjør Fdisk. Her kan du velge hvilken partisjon på hvilken disk som skal være "active". Velg første partisjon på S-ATA-disken (den som inneholder WinXP) som aktiv. Mer info f.eks. her: http://www.techrescue.net/guides/prepdrv6d.asp Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Blir ikke det slitsomt i lengden? Tja.. Det blir slitsomt de gangen jeg glemmer å trekke ut kabelen og jeg sitter der det kvarteret det tar å innstallere Windows, for så og måtte gjøre det en gang til uten kabelen Men nå innstallerer jeg ikke Windows så ofte og jeg bruker Norton Ghost så da får jeg ikke det problemet. Grunnen kan være at den aktive partisjonen er satt til å være på P-ATA-disken(e). Bruk en oppstartsdiskett, start opp i DOS-modus og kjør Fdisk. Her kan du velge hvilken partisjon på hvilken disk som skal være "active". Velg første partisjon på S-ATA-disken (den som inneholder WinXP) som aktiv. Mer info f.eks. her: http://www.techrescue.net/guides/prepdrv6d.asp Hvis en bruker NTFS så kan man ikke gå ut i DOS, men det må vell være mulig og gjøre dette i Partition Magic eller lignende program? Endret 13. januar 2004 av phoen|x Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Altså den finner noe på disken min, da selve ntldr saken ligger der, men selve os ligge på sata disken.... har du ikke en annen p-ata disk som du kan sette til første boot-device?? og så sette scsi. For finner den ikke ntldr på første enhet, går den til neste, som i ditt tilfelle da er s-ata ok det var midt på natta, har ikke sovet på en stund så kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg skrev var et forslag til orginal posten, altså at hos meg ligger ntldr på en p-ata disk netopp fordi jeg også fikk ntldr not found når jeg skulle boote rett fra s-ata. OS ligger på sata, boot info på p-ata.... Om bios kicker igang fra p-ata eller floppy før den maskinen leser resten fra s-sata er egentlig helt likegyldig (sett bort ifra at en floppy tar noe lenger tid enn en ide enhet) _ Thorsan kjønte det men det er berre det att den ikkje går videre til neste disk når den ikkje finner nokke på hdd-1 eller nokken av dei andre, får berre "press alt ctrl del to restart" Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Samme skjedde med meg. Eg installerte OS på ein ny Sata disk og hadde da IDE som primary, og etter det ville den ikkje boote fra SATA først. Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 I BIOS : Sett alle fire P-IDE kanaler til disabled, windows ordner disse under oppstarten. Det MÅ fungere....... Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg kom på hva jeg bruker å gjøre for å ikke få NTLDR missing. Når jeg innstallerer Windows så trekker jeg bare ut strømmen på P-ATA diskene, da finner ikke innstallasjons programmet de diskene og det blir ikke noe problem. det var det eg gjorde... Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 I BIOS :Sett alle fire P-IDE kanaler til disabled, windows ordner disse under oppstarten. Det MÅ fungere....... det funka ikkje Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 last ned bios ver 1.07 über er en custom versjon av biosen, søk på athlonmb.com eller noe allt står i readme(tror jeg) instlerte den biosen men funka ikkje det heller får vel berre prøve å legge boot filer på p-ata disk da :/ Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hvis du klarte å disable (sette NONE, istedet for AUTO) alle fire p-ide kanalene, bootet den allikevel fra p-ide ? Isåfall må det være noe galt, eller ? Jeg regnet det trikset med å disable p-ide som bombesikkert, må jeg revurdere den oppfatningen ? Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Hvis du klarte å disable (sette NONE, istedet for AUTO) alle fire p-ide kanalene, bootet den allikevel fra p-ide ?Isåfall må det være noe galt, eller ? Jeg regnet det trikset med å disable p-ide som bombesikkert, må jeg revurdere den oppfatningen ? satte alle til NONE men eg har ett IDE controller card og da kjønner ikkje ka som kan vera gale, alt funker perfekt utenom att then ikkje vil boote med S-ATA først... prøvde og gjera s-ata disken active i fdisk men den sa berre att DRIVE1 can be sett to active og det samme sa Partition Magic 8 :/ Lenke til kommentar
atlef Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Fant noe lignende på news.no, her diskuteres samme problem, og løsningen der hjalp meg Trådstarter: I have an A7N8X motherboard which I am very pleased with. It has a single SATA drive. I want to install an IDE drive and be able to access the files on it. I'm running windows 2k sp4. I've installed the IDE drive as a secondary slave. When Windows 2000 boots it gives a blue screen of death and complains about the hard drive. I suspect that somehow the boot sector is conflicting with that of the SATA drive. Can I safely install this configuration? Again, I boot off the SATA drive with no trouble, until the IDE is installed. Svar 1: It is not the 'boot sector', that is conflicting, but the way that W2K works. The same problem exists when using a SCSI adapter/drive, and then trying to attach another IDE drive. Basically, W2K, will allways scan any IDE device that is enabled in the motherboard BIOS (even if it is not set as the boot device), and will 'assume' that this device is meant to be the boot drive. The solution, (if your BIOS supports it), is to set the IDE device on the second channel, to 'none'. The W2K boot, then won't see the device, and should work OK, but once W2K is loaded, the internal driver, doesn't pay any attention to the CMOS settings, and the drive should be visible!. Best Wishes Svar 2: Within the Bios you also need to change the Boot order. Your SATA drives use a RAID controller and therefore have RAID drivers, within the Bios you need to ensure that the first device in boot order is SCSI (For your SATA drives). Many people have had problems with putting IDE drives on with SATA as well as DVDRW/CDRW drives etc. I have put a few posts on www.nforcershq.com/forum regarding this. The solution appears to be, as well as changing the bios for you to ensure that optical drives are put on the master side of the IDE channels and any other additional drives on the Slave side of the IDE channels. This has fixed many peoples problems. I myself am running 2*200GB RAID0 7K250 drives (I back up to DLT so don't need RAID1) alonf with 2 optical drives and a 120GB drive in a Lian-Li removable unit. The only way I could get the system to recognise all devices on my IDE channels was to put Optical drives as Master on primary and secondary channels and the IDE drive as a slave. HTH Dom Lykke til Endret 14. januar 2004 av MaD_DoG Lenke til kommentar
X672 Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 takker for alle svar Fekk det ikkje heilt som eg ville da, å boote fra s-ata men det funker ganske bra sånn som eg har det nå C:\Page Disc <-- IDE1 Master p-ata (den gamle winxp boot disken min, brukes nå til boot og page disk) D:\Documents <-- S-ATA (har delt s-ata disken opp i to, documents og winxp) E:\WinXP <-- S-ATA (samme disk som documents) gidder ikkje ta med dei andre for det går heilt til "N:\" får berre hope eg ikkje må formatere så ofte siden eg ikkje veit heilt korleis eg skal gjera det med backup nå siden winxp er på ein disk og boot filene er på ein anna... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå