X672 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 hallo, eg berre lurte på om nokken viste korleis eg får boote opp S-ATA før P-ATA med ett Asus A7N8X Deluxe hk?? har winxp installert på S-ATA disken og får "NTLDR" missing når eg kobler til dei andre P-ATA diskene alle er WD disker takker Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) User´s Manual s. 52... First Boot Device : Floppy Second Boot Devise : SCSI (tror jeg) Third BootDevice :CD Lykke til Edit: Sånn privat bruker jeg First Boot Device som SCSI, og slipper da at maskinen er innon floppy ved hver oppstart. Må da bare huske å gå innom BIOS hvis jeg skal kjøre oppstartdiskett eller noe sånnt. Endret 13. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 har den på SCSI alerede men når eg kobler til dei andre diskene så booter den fra dei først (P-ATA) og eg vil at den skal boote fra S-ATA først Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 har den på SCSI alerede men når eg kobler til dei andre diskene så booter den fra dei først (P-ATA) og eg vil at den skal boote fra S-ATA først Boot Other Devices : Disabled.................Hjelper?? Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Boot Other Devices : Disabled.................Hjelper?? hjalp desverre ikkje får NTLDR is missing Endret 13. januar 2004 av X672 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Set "first boot devise" til S-ATA skal ikke mere til.. Jeg har Abit nf7-s men der har eg seriel ATA valg på boot..Du må sikker bare bla litt lenger ned..under cdrom og nedover TaZ Endret 13. januar 2004 av taz Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Hvis du har et operativ syst (en annen Windows) på P-ATA så må du nå merke deg stasjonsbokstaven som du vil skal vere første stasjon (S-ATA). Så kjører du en oppdatering av Windows på den. (regner med at det er WindowsXP du vil ha nå) Da får du for senere et fint valg i Windows om hvilken som skal starte først. Sett : Boot Other Devices til Enabled igjen fyrst. (tror jeg) Endret 13. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Set "first boot devise" til S-ATA skal ikke mere til.. har ikkje den muligheten, SCSI funker men berre når dei andre P-ATA diskene ikkje er kobla til, vist eg kobler dei til får eg "NTLDR is missing" Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Set "first boot devise" til S-ATA skal ikke mere til.. Det heter SCSI på et Asuskort....... Edit Oiiii se side 19 2.7 Jumpers Endret 13. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Hvis du har et operativ syst (en annen Windows) på P-ATA så må du nå merke deg stasjonsbokstaven som du vil skal vere første stasjon (S-ATA). Så kjører du en oppdatering av Windows på den. (regner med at det er WindowsXP du vil ha nå)Da får du for senere et fint valg i Windows om hvilken som skal starte først. Sett : Boot Other Devices til Enabled igjen fyrst. (tror jeg) har ikkje det, har kun WinXP på S-ATA disken og det er kun der eg vil ha den, det er grunnen til at eg kjøpte meg S-ATA så eg kunne bytte ut den gamle 20GB WD 5200, har jo mange andre disker som er 7200 8MB men eg orker ikkje begynne å flytte rundt på fleire hundre gb... Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Det heter SCSI på et Asuskort....... Edit Oiiii se side 19 2.7 Jumpers takker for hjelpen men hadde eg kunne installert WinXP på min S-ATA disk og brukt den heilt fint vist den jumpern var på "disable"?? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Hehe..nei jeg leste ikke, men sende en "kvikkmelding" om mulig problem. Med eller uten gammel Windows på P-ATA, så er vel problemet at det skiftes stasjondbokstav når den kobles til slik at den blir C: Endret 13. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Har et abit kort her, min leser ett eller annet fra den ene pata disken. før den går videre og booter sata disken. Prøv og legg ntldr fila på pata diskene dine, "vill" gjettning her nå---- Uansett i bios har jeg satt ide1 som boot disk, selv om den disken ikke har noen form for os på... _ Thorsan Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Har et abit kort her, min leser ett eller annet fra den ene pata disken. før den går videre og booter sata disken. Prøv og legg ntldr fila på pata diskene dine, "vill" gjettning her nå---- Uansett i bios har jeg satt ide1 som boot disk, selv om den disken ikke har noen form for os på... _ Thorsan Du er inne på noe der... Sett maskina til å boote fra p-ata, men velg disk 2.. også setter du secondary til scsi. Da vil den prøve å boote fra p-ata disken, ikke finne noe og så loade windows fra s-ata disken din. Håper du skjønte det... Er litt tidlig enda Lenke til kommentar
fgfgter Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 last ned bios ver 1.07 über er en custom versjon av biosen, søk på athlonmb.com eller noe allt står i readme(tror jeg) Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Altså den finner noe på disken min, da selve ntldr saken ligger der, men selve os ligge på sata disken.... Lenke til kommentar
X672 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 last ned bios ver 1.07 über er en custom versjon av biosen, søk på athlonmb.com eller noe allt står i readme(tror jeg) finner ikkje no eg.... Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Altså den finner noe på disken min, da selve ntldr saken ligger der, men selve os ligge på sata disken.... har du ikke en annen p-ata disk som du kan sette til første boot-device?? og så sette scsi. For finner den ikke ntldr på første enhet, går den til neste, som i ditt tilfelle da er s-ata Lenke til kommentar
fgfgter Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 søk på forumet på athlonmb.com ...... må rege deg først Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Altså den finner noe på disken min, da selve ntldr saken ligger der, men selve os ligge på sata disken.... har du ikke en annen p-ata disk som du kan sette til første boot-device?? og så sette scsi. For finner den ikke ntldr på første enhet, går den til neste, som i ditt tilfelle da er s-ata ok det var midt på natta, har ikke sovet på en stund så kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg skrev var et forslag til orginal posten, altså at hos meg ligger ntldr på en p-ata disk netopp fordi jeg også fikk ntldr not found når jeg skulle boote rett fra s-ata. OS ligger på sata, boot info på p-ata.... Om bios kicker igang fra p-ata eller floppy før den maskinen leser resten fra s-sata er egentlig helt likegyldig (sett bort ifra at en floppy tar noe lenger tid enn en ide enhet) _ Thorsan Endret 13. januar 2004 av thorsan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå