Gå til innhold

Hjelp til valg av deler ved oppgradering

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere en gammel pc, hvor stort sett alt må byttes for å kunne brukes til nyere spill. Skal ha skjermkort, hovedkort, RAM, prosessor, kabinett, harddisk, keyboard og mus. Pris ønskes å holde lavest mulig selvsagt. Kan se av delene under hvor i lendet landet ligger.

Har sett en del rundt og planlegger å kjøpe Sapphire Radeon 9600 XT skjermkort fra PCutstyr. Hørte at 9600XT kommer med HL2, og lurte på om noen vet om det kommer med den lite-retail versjonen også.

Prosessor jeg tenkte på er Athlon XP 2800+ Barton, eller lignende.

RAM vurderer jeg 512 MB DDR 3200 av type Twinmos, Apacer eller Geil(Cas 2 veldig viktig?). Håpte å bare kjøpe i en brikke, men det kommer vel an på hovedkortet. Lurer også på hvorfor mange hovedkort med 2 channels minne har 3 plasser til minnet.

Kabinett vurderer jeg Aopen H600B eller Chieftech Matrix MA01, men klarer ikke velge. Om noen har erfaringer med disse eller andre gjerne mindre kabinett de kan anbefale så skulle jeg gjerne få vite om det.

Harddisk tenker jeg Seagate Barracuda på 160GB eller 120GB med 8MB cache.

Hovedkort er jeg fullstendig bortkommen på. Trenger mest hjelp her. Tenkte Nforce 2 400 eller VIA K600 er bra, men er jo uendelig med variasjoner innen dem og. F.eks Asus A7N8X som koster bare 145 i enkelte tilfeller. Råd til hva jeg bør kjøpes trengs. Ikke behov for RAID, nettverk, skjermkort eller lydkort på et hovedkort.

I tillegg kommer tastatur og mus. Ville vært godt med trådløst og optisk, men hvordan er det nå å spille med? Må man opp i så høy pris for nogenlunde fungerbarhet at man bør heller holde seg til mer tradisjonell mus?

Håper noen svarer og gir meg råd før jeg kjøper noe jeg sikkert blir misfonøyd med. Vet det er likt mange andre, men glemmer og blir forvirret av å lese alt. Har ingen erfaring med overklokking foresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal oppgradere en gammel pc, hvor stort sett alt må byttes for å kunne brukes til nyere spill. Skal ha skjermkort, hovedkort, RAM, prosessor, kabinett, harddisk, keyboard og mus. Pris ønskes å holde lavest mulig selvsagt. Kan se av delene under hvor i lendet landet ligger.

Har sett en del rundt og planlegger å kjøpe Sapphire Radeon 9600 XT skjermkort fra PCutstyr. Hørte at 9600XT kommer med HL2, og lurte på om noen vet om det kommer med den lite-retail versjonen også

Nei

Prosessor jeg tenkte på er Athlon XP 2800+ Barton, eller lignende.

RAM vurderer jeg 512 MB DDR 3200 av type Twinmos, Apacer eller Geil(Cas 2 veldig viktig?).

Timings viktig på amd.. twinMOS m/winbound er å anb.

Håpte å bare kjøpe i en brikke, men det kommer vel an på hovedkortet.
?
Lurer også på hvorfor mange hovedkort med 2 channels minne har 3 plasser til minnet.
Eh.... wtf? alle har (minst) 3 men noen kan kun kjøre 2 stk på 400MHz

Kabinett vurderer jeg Aopen H600B eller Chieftech Matrix MA01, men klarer ikke velge. Om noen har erfaringer med disse eller andre gjerne mindre kabinett de kan anbefale så skulle jeg gjerne få vite om det.
Så lenge det ikke er q-tec ... Chieftech er en sikker vinner...

Harddisk tenker jeg Seagate Barracuda på 160GB eller 120GB med 8MB cache.

Hovedkort er jeg fullstendig bortkommen på. Trenger mest hjelp her. Tenkte Nforce 2 400 eller VIA K600 er bra, men er jo uendelig med variasjoner innen dem og. F.eks Asus A7N8X som koster bare 145 i enkelte tilfeller. Råd til hva jeg bør kjøpes trengs. Ikke behov for RAID, nettverk, skjermkort eller lydkort på et hovedkort.

Sats på et nForc2 HK (Abit eller Asus er mest anb. på forumet...)

I tillegg kommer tastatur og mus. Ville vært godt med trådløst og optisk, men hvordan er det nå å spille med? Må man opp i så høy pris for nogenlunde fungerbarhet at man bør heller holde seg til mer tradisjonell mus?

Hakke peil, her :p

Håper noen svarer og gir meg råd før jeg kjøper noe jeg sikkert blir misfonøyd med. Vet det er likt mange andre, men glemmer og blir forvirret av å lese alt. Har ingen erfaring med overklokking foresten.

Forslag:

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv

- Kabinett m/360W MX-01SL-D-U USB P4 / AMD På lager: 500+ 695,00 695,00

118267 Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR

- nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN På lager:

100+ 727,08 727,08

115491 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) På lager: 20-49 787,15 787,15

121630 Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR

- AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Full-Retail Kommer

20.01.2004 1 655,28 1 655,28

117681 Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM På lager: 10-19 1 150,97 1 150,97

Avg.: 0,00

Totalt: 5 015,48

Dytt in den CPUen (og vifteen) du vil ha ....

Lenke til kommentar

Takker for at du tok deg tid til å svare på alt. Har kommet ett godt stykke nærmere ett valg. Selv om det ikke nødvendigvis var akkurat det du anbefalte.

Kabinettet du nevnte virker ikke dårlig. Men er litt styrt av anbefalingene til hardware, samt at den ligger på kjøpstoppen, så jeg heller mot open H600B. Kan bli stygt uten dører foran, men får leve litt farlig iblant.

Vurderer sterkest Asus A7V600 hovedkort(725.-PCutstyr, evt EPOX EP-8KRAi fra komplett 575,-) siden, ettersom jeg forstår det, bør man ha parvis minne til nForce. Foretrekker en stor brikke, selv om jeg sikkert trenger treningen med å presse brikker på plass. Også liker jeg VIA da. Er det slik at nForce overkjører KT600 at det er uvettig og kjøpe?

TwinMOS virker bra, men lurer på hva som er forskjellen på winbond og ikke winbond. Forskjellig accesstid på dem?

Når du sier nei til HL2, er det ikke på lite-retail, eller er det ikke i det hele tatt? Var også noen som klaget på at viften bråket. Er det mye bråk fra ett Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR?

Velger også AMD Athlon XP 2800+ Barton, men trenger råd om vifte. Vil helst ha den litt rolig siden det er svært aktuelt å la den stå på om natten i rommet jeg sover i. Dårlig utvalg om jeg på de som står listet som tilbehør til Barton prossesoren på forskjellige nettsteder. De fleste bråker ganske mye. Ble anbefalt å ikke ha mer enn 20dB, men eneste mulighet av de som står listet er Thermaltake VOLCANO 17-48 dB og vet ikke engang hvordan det funker med variable hastighet. Noen gode forslag til noe som ikke er så veldig dyrt?

Skal ha Seagate Barracudaen og. Hvordan blir da behovet for kabinettvifte?

Også om noen som ser har peiling på bra trådløst, optisk mus som ikke er håpløs til spill(forstår at kabel er bedre, men trenger jo alltids en unnskyldning for å spille dårlig) og ett trådløst keyboard så ville det være bra om de sa ifra. Ikke nødvendig å svare på alt, men selvsagt bra om det gjøres.

Lenke til kommentar

KT600 er ofte testet som _<litt>_ tregere enn Nf2. Selv har jeg et KT600-kort (Abit KV7) m/barton 2500+ / GFFX5600 (m/ blå led-lys i vifta som jeg aldri ser uansett, jej), og er STORFORNØYD med det. Kjøpte også Chieftech 360W strømforsyning, ettersom min gamle Aopen 300W ikke ville være med på leken med det nye systemet mitt.

Når det gjelder støy må du tenke på strømforsyningen også. Strømforsyninga er den desidert største bråkmakeren i pcen min, selv med en ganske "bråkete" coolermaster-vifte til cpu'en.

Endret av eruin
Lenke til kommentar
:thumbdown: Hva skal du med en Xp2800+ ? det holder lenge med en Xp2500+ som er billig å bra. annbefaler også EpoX sine hk, spesielt dem med nforce 2 ultra 400. Twinmos er GARANTER å annbefale tin den prisn, Aopen sine kabinett har jeg BARE plagdes med. Enjoy :thumbup:
Lenke til kommentar

Gå for H600B, det har en veldig stillegående strømforsyning som visstnok er laget av Fotron/Source, altså er det god kvalitet på den! (jeg ble plutselig litt usikker på dette nå, men jeg tror dette er riktig!)

Når det gjelder skjermkort kan det lønne seg å bruke 500,- ekstra, så får du et Gainward GeForce XF5900"XT". Dette koster rundt 2000 kroner hos komplett.no og gir endel bedre ytelse enn Radeon 9600XT. Hvis du velger en XP2500+ istedet for XP2800+ så får du sikkert råd til et FX5900 istedet!

Jeg vil også anbefale deg å gå for et nForce basert hovedkort, og så bestiller du 1X 512MB TwinMos PC3200. Helst med Winbond, men om de ikke har det inne så går det nok med vanlig TwinMos også.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar. Virker som kabinetten er en slager da. Strømforsyningen skal være veldig stille, så da er det greit med stille vifte også.

Trenger egentlig ikke mer ytelse på skjermkortet. Er vant til at spill hakker, så trenger egentlig bare det billigste som har alle finesser spill vil trenge i nær fremtid(DX9). Leste at Radeon 9600XT gav mindre varme enn de andre 9600 kortene, samt at det virket greit valg for meg.

Men ett spørsmål jeg er litt forvirret på.

Forstår dere anbefaler nForce til hovedkort, fikk også høre at VIA er fullt av bugs og svært hyppige BIOS updates. Forstod det slik fra det jeg har lest, at nForce bruker doble minnekanaler, og at man bør ha to like RAM-brikker av den grunn for å utnytte dette. Ser at dere foreslår like gjerne en brikke til disse nForce kortene, vil det si at det ikke har så mye å si?

Synes det hadde vært greiest med en brikke på 512 så øking i minne senere hadde vært lettere. Jeg lurer også fremdeles på hva som er forskjellen på Winbond og ikke. Ikke funnet det ut i spesifikasjoner hos de nettbutikkene jeg har sett.

Lenke til kommentar

Doble minnekanaler på AMD systemer har fint lite å si. Kjøp en stor brikke nå, og heller oppgrader med en lik senere.

ASUS A7V600 bruker KT-600, noe treigere enn f.eks. nforce2, men har ikke problemer med stabilitet slik tidlige versjoner av KT-400 hadde.

Fordeler med dette hovedkortet: Billig, GBLan og 5bits bios (støtter alle multipliere, ikke bare >13x eller <13x). Dette kan være veldig bra ved overklokking.

Personlig ser jeg ikke mye ytelsesforskjell på mitt A7N8X Deluxe og mitt A7V600, men det er klart det er målbare forskjeller i benchmarks. Kjøp det du har råd til, begge hovedkortene er bra valuta for pengene.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Takker, nå forstod jeg endelig en del posts her i forumet om doble minnekanaler. Fant også ut hva winbond var, ikke noe spesielt. Skulle egentlig bestilt nå, men nettbanken er nede så jeg får ikke overført penger til rett konto:/ Men tror jeg holder meg til VIA da, til tross av nForce overlegenhet. De trenger vel penger for å kunne slå nForce-brikken.

Ser egentlig ikke all verdens behov for GBLan, da jeg tviler på at så mange kommer til å ha over 100MB i en god stund fremover. Så velger -x versjonen siden det er eneste forskjellen jeg kan se mellom de to.

Valgte egentlig Athlon XP 2800+ Barton fordi jeg leste at man trengte opp mot 3000+ for å få fullt utbytte av Radeon 9600 XT. Men nå hadde mpx økt prisen så tror jeg går for 2500+ likevel.

Forstod det slik at 256MB ram på 9600 XT er dumt fordi den RAMen er mye trengere enn 128. Hvor mye har egentlig dette å si? Synes det kan være greit med 256 for å ikke slite med RAM når spill begynner å bli kravstore på det.

Lurer fremdeles på vifte jeg skal bruke. Thermaltake Volcano ble anbefalt pga regulerbarhet og kan stilles ganske stille. Men er flere versjoner av den som jeg er usikker på forskjellen på. Eneste jeg så som forskjell mellom 9 og 11 var en kobberfot. Hva greit å kjøpe, og er virkelig regulerbarhet veldig nyttig?

Også mus og keyboard sliter jeg med å velge. MX settet virker jo fristende, men er dyrt og blir skremt av hvor tung de sier den er osv. Men er vanskelig å finne en wireless optisk mus som helst har flere enn 3 knapper og som ikke er veldig dyr. Virker som det er dårlig med tester på mus og vifter. Så om noen har prøvd en de kan anbefale så hadde det vært hyggelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...