Gå til innhold

Medias vinkling på "nyfattige", inflasjon og nedgangstider


Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (1 time siden):

Hvilket jeg tror de fleste forstår er fråseri.  Bruker under 1K på det, og på de fleste poster bruker jeg langt under det SIFO opererer med.  Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det overhodet ikke er nødvendig. 

Og heller ikke mulig, for personer i hennes lønnsjikt og familiesituasjon, gitt at man som oftest har utgifter til bolig... 

Men når du sier du bruker under 1k på de. Kjøper du aldri ny TV/ny PC/konsoll/mobil/spill? Har du ikke internett og mobilabonnement? Evt til og med kabel eller parabol? Kjøper du aldri ny mobil? Netflix? Osv. Trener du på studio? Er du med i en klubb (eller har barn som er det)? Drar du på kino/konsert/etc?

Du sier under 1k, og det er jo sikkert mulig om du er 1 person og jevnt over kun går på tur eller sitter på rompa inne... Men for en familie med barn er det ganske urealistisk. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er det viktig å gå litt i pluss hver måned og akummulere penger over tid. Enten man skal inn på boligmarkedet  eller skal bruke oppsarte midler til å iverksette flere innteksstrømmer, nytter det ikke å gå i null eller minus hver måned. Da er man like kort etter 20 år og kommer heller ingen vei noen gang. Med mindre man treives akkurat slik man har det er dette ugunstig. Et liv er mer enn å eksisteret til den dagen man skal dø eller stues bort på sykehjem. Man må leve og vokse.

Staten er livredd for at uføre skal få for mye penger. Det skal lønne seg å jobbe. Da får de opprette boligsparing for uføre og sette inn 1000-3000 kr hver måned. Penger som er øremerket boligkjøp og som returneres ved død. Skulle noen arve boligen måtte de ha betalt ut statens andel. Rentene på denne sparingen måtte ha vært sikret å ligge x% over inflasjonen til enhver tid. I stedet blir det smalhans for folket. Hvis noen fattige greier å spare penger nå spises det opp av inflasjonen  Inflasjonen nå er 4,5 prosentpoeng høyere enn rentene man kan få, ca 3% Da er halvparen av verdien borte etter 15-16 år og da har man ikke tatt med skatt på rentene.

Det er sikkert mulig å peke fingeren på at det finnes steder hvor det er verre, men tilstandene nå ligner ikke grisen.
Man kunne hatt krig og elendigihet for eksempel, men det er ingen gyldig argumentasjon, kun avsporing fra å ta ting for hva de er, elendig.

Folk skal leve etter evne, men uføre har ingen evne til å leve med de satsene som utbetales. De som ikke er ufør selv har mest sannsynlig en slektning eller en bekjent som er det. De fleste vet meget godt at uførhet langt fra er et ettertraktet liv for folk som kunne ha arbeidet i stedet og det er heller ingen fare for at det blir det ved å begynne å gi satser som stemmer overens med utgiftene som skal betales hver måned. Det er få som forventer å bli rik av trygd, men det må ligge 10-20% over et nøkternt livsopphold.

Alle kan møte veggen. Jeg leste nettop om en bedriftseier som må selge bedriften på grunn av sykdom som inntaff. Alle menesker lever på lånt tid. Gode dager kan opphøre og en dag vil det kun være en stein eller en plakett på minnelund igjen. Folk er langt på vei ansvarlige for egen lykke og velstand, men vi må ha et fornuiftig minimum når vi føst skal fungere som et mer eller mindre sammensveiset samfunn. Ikke godta smalhans for sidemannen selv om det går godt for deg og dine.

Jeg vil understreke at jeg mener at alle bør ha et verdig livsopphold. Det er ikke luksus på hele sjekklista jeg snakker eller champagnelunsj 365 dager i året.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett mange eksempler i media med folk som er i full jobb og blir fremstilt som fattig. Forstår de at media får dem til å se ut som potensielle medlemmer av Luksusfellen og ikke reelle fattige? Kanskje du er fattig om du absolutt MÅ bo midt i Oslo sentrum og betaler ned på et boliglån på 9 mill. for en leilighet på 120 km2 på Aker Brygge og du har 550 000 brutto.

De jeg synes mest synd på i dag er alle de som er for syk til å jobbe og som må gå på AAP og er under 25 år gamle. De må leve på en minstesats som er på 148 636 kr i året, før skatt (ca. 10 000 kr utbetalt per mnd.). Det vil i realiteten si at de må leve på sosialen for å overleve. Samtidig må de slite seg gjennom et tungrodd NAV-system der de kan risikere å gå flere år uten å bli avklart. De kommer til å tilbringe sin beste alder i fattigdom og utenforskap samtidig som de blir evaluert og mistenkeliggjort av samfunnet som potensielle late trygdemisbrukere som vil "nave" istedenfor å jobbe. De kan "glede" seg til de blir over 25 år gamle, da blir de oppgradert til en høyere minstesats og får 14 000 kr utbetalt i måneden.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Sexylubb1 said:

Kjøper du aldri ny TV/ny PC/konsoll/mobil/

 Jo,  når den gamle slutter å fungere.  Siste mobil ble over 5 år før skjermen løsnet seg - og det til tross for at jeg kunne fått ny gratis gjennom jobben hvert 3. år.  Finner det absurd å kaste noe bare fordi man kan, ikke fordi der er nogen god grunn til det.  Selv en god telefon koster deg ikke mer enn 100 kr/måneden over en levetid på eksempelvis 5 år. 

PC'en er fra 2013 og var bortimot top of the line den gangen men den fungerer fortsatt fint - og det sier jeg som utvikler med millionlønn som er glad i en kjapp maskin, men privatmaskinen brukes i al hovedsak bare til dette, youtube og fotoredigering.  Jeg føler ikke jeg kan rettferdigjøre å bytte den ut bare for å bytte den ut - og en ny maskin vil nesten garantert bruke mer strøm også -  og for hva?  Skal jo bare bruke den til det samme som den gamle og den funker fortsatt. 

5 hours ago, Sexylubb1 said:

Har du ikke internett og mobilabonnement?

 Jo, det er imidlertid betalt av jobben, men la oss bare late som det koster 600/måneden for diskusjonens skyld. 

5 hours ago, Sexylubb1 said:

Evt til og med kabel eller parabol?

 Nei.  Spild av tid og penger spør du meg. 

5 hours ago, Sexylubb1 said:

Netflix? 

HBO Max til 45 kr/måneden.  

5 hours ago, Sexylubb1 said:

Trener du på studio? Er du med i en klubb (eller har barn som er det)?

 Nei, trenger ikke dra på treningsstudio for å løpe eller sykle.  

Klubb?  Vet ikke helt hva du tenker på, men var i mange år i en sjakkklubb der jeg slapp å betale abo pga jeg deltok i styrearbeid og diverse praktisk.  Tror abo var på 700 kr/året; la oss si 60 kr/måneden. 

5 hours ago, Sexylubb1 said:

Drar du på kino/konsert/etc?

 Nei.  Sist jeg var på kino var i al fall før 2010 for å si det slik.  Foretrekker hjemmekinoen. 

5 hours ago, Sexylubb1 said:

Men for en familie med barn er det ganske urealistisk. 

Jeg forstår at barn krever mer.  Penger til skoleutflukter, fotballklubb og liknende, men det skal mye til før man ender opp i 7.000/måneden. 

Jeg vet godt at jeg har et unormalt lavt forbruk, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk skal klare å bruke 7.000 kr/måneden på slikt og til og med mene det nærmest er nødvendige kostnader - ikke minst om man har dårlig råd - og iflg SIFO skulle det altså være både "normalt" og et "minimumsbudget"?  Nei, beklager, det fatter jeg rett og slett ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvis man f.eks. har noe som ligner på "asperger light"  som gjør at en i praksis bare selv kan finne spesielle veier til inntekt? Tvungen "NAV-hjelp" fungerer da bare destruktivt og ville med stor sannsynlighet bare lede til uførhet. Kjekt at en da selv kan ta over "NAV-funksjonen"? 

I gamle dager var det ofte mindre krav til "sosiale ferdigheter". Jeg husker "spesielle" folk fra min hjembygd og som livnærte seg OK, men nå ville de lett havne på trygd. Noen av dem var veldig flinke. I dagens samfunn må folk helst ha "sosiale ferdigheter"/"passe inn" for å få jobb. "Stifinnere" utryddes. Kamelonene/"hundene" forstår ikke dette. De kan lettere passe inn sosialt mange steder.

Det er ikke helt enkelt å sammenligne gamle dager med dagens situasjon. Det som fungerte godt for over 50 år siden trenger ikke fungere optimalt lenger. 

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Milhouse85 said:

De beste leilighetene på Finn leies ut med en gang. Skal man finne noe rimelig, må man være på hugget hele veien. Så det som er søkbart er ikke representativt med markedet totalt sett. Myr blir også utleid før det havner på Finn. Jeg betaler selv 3400 + strøm for 80 kvm. 

Jeg har en mor som har vært konstant på leiemarkedet i over 50 år. Hun har sjekket slik daglig i størsedelen av sitt voskne liv. Det du gjentar rundt dette er på ingen måte representativt for alle men heller det heldige unntaket. Du har vært heldig med alle variablene i dette, men det er feil å mene at alle kan oppnå dette.

Nå har hun endelig fått seg et fast sted å bo.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Og hvis man f.eks. har noe som ligner på "asperger light"  som gjør at en i praksis bare selv kan finne spesielle veier til inntekt? Tvungen "NAV-hjelp" fungerer da bare destruktivt og ville med stor sannsynlighet bare lede til uførhet. Kjekt at en da selv kan ta over "NAV-funksjonen"? 

I gamle dager var det ofte mindre krav til "sosiale ferdigheter". Jeg husker "spesielle" folk fra min hjembygd og som livnærte seg OK, men nå ville de lett havne på trygd. Noen av dem var veldig flinke. I dagens samfunn må folk helst ha "sosiale ferdigheter"/"passe inn" for å få jobb. "Stifinnere" utryddes. Kamelonene/"hundene" forstår ikke dette. De kan lettere passe inn sosialt mange steder.

Det er ikke helt enkelt å sammenligne gamle dager med dagens situasjon. Det som fungerte godt for over 50 år siden trenger ikke fungere optimalt lenger. 

Både ja og nei. Veldig mange stillinger lyses ut for «utadvendte, omstillingsvennlige» mennesker som gjerne skal sprudle på samme måte som HR-menneskene som skriver teksten. Selv om jobben i seg selv kanskje kunne ha vært like godt utført av en som du beskriver.

Samtidig har vi et samfunn som heier på enere og særinger - så lenge de er «vinnere».

Så vær gjerne litt autist, asperger eller adhd, men ei ditt eget firma og vær god for 3-sifret millionbeløp

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (5 timer siden):

 Jo,  når den gamle slutter å fungere.  Siste mobil ble over 5 år før skjermen løsnet seg - og det til tross for at jeg kunne fått ny gratis gjennom jobben hvert 3. år.  Finner det absurd å kaste noe bare fordi man kan, ikke fordi der er nogen god grunn til det.  Selv en god telefon koster deg ikke mer enn 100 kr/måneden over en levetid på eksempelvis 5 år. 

PC'en er fra 2013 og var bortimot top of the line den gangen men den fungerer fortsatt fint - og det sier jeg som utvikler med millionlønn som er glad i en kjapp maskin, men privatmaskinen brukes i al hovedsak bare til dette, youtube og fotoredigering.  Jeg føler ikke jeg kan rettferdigjøre å bytte den ut bare for å bytte den ut - og en ny maskin vil nesten garantert bruke mer strøm også -  og for hva?  Skal jo bare bruke den til det samme som den gamle og den funker fortsatt. 

 Jo, det er imidlertid betalt av jobben, men la oss bare late som det koster 600/måneden for diskusjonens skyld. 

 Nei.  Spild av tid og penger spør du meg. 

HBO Max til 45 kr/måneden.  

 Nei, trenger ikke dra på treningsstudio for å løpe eller sykle.  

Klubb?  Vet ikke helt hva du tenker på, men var i mange år i en sjakkklubb der jeg slapp å betale abo pga jeg deltok i styrearbeid og diverse praktisk.  Tror abo var på 700 kr/året; la oss si 60 kr/måneden. 

 Nei.  Sist jeg var på kino var i al fall før 2010 for å si det slik.  Foretrekker hjemmekinoen. 

Jeg forstår at barn krever mer.  Penger til skoleutflukter, fotballklubb og liknende, men det skal mye til før man ender opp i 7.000/måneden. 

Jeg vet godt at jeg har et unormalt lavt forbruk, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk skal klare å bruke 7.000 kr/måneden på slikt og til og med mene det nærmest er nødvendige kostnader - ikke minst om man har dårlig råd - og iflg SIFO skulle det altså være både "normalt" og et "minimumsbudget"?  Nei, beklager, det fatter jeg rett og slett ikke. 

Jeg tror vi begge kan være enige om at 7k i måneden på slikt er ikke for alle. Mye fordi det er urealistisk for veldig mange. 

Men å kun bruke fritiden sin på å sitte i kjelleren og se på HBO Max på et TV/anlegg som koster under 100kr i måneden på nedskrivingstiden eller gå tur (eller sykle på en sykkel som heller ikke koster noe) er nok langt under det de aller fleste bruker, eller ønsker å kunne bruke, på fritidsaktiviteter. 

Men fint at du i alle fall skjønner at det går på ditt budsjett selv om det er arbeidsgiver som betaler. 

Ellers helt enig i at man ikke trenger å bytte ting som fungerer. Men det er jo ingenting i den omtalte artikkelen som tilsier at denne familien gjør det. Tvert om har de som deg valgt noe de ønsker å gjøre og nedprioriterer andre ting. Jeg regner med at du bruker dine midler på noe annet som gir deg mer enn underholdning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Både ja og nei. Veldig mange stillinger lyses ut for «utadvendte, omstillingsvennlige» mennesker som gjerne skal sprudle på samme måte som HR-menneskene som skriver teksten. Selv om jobben i seg selv kanskje kunne ha vært like godt utført av en som du beskriver.

Samtidig har vi et samfunn som heier på enere og særinger - så lenge de er «vinnere».

Så vær gjerne litt autist, asperger eller adhd, men ei ditt eget firma og vær god for 3-sifret millionbeløp

-k

Mitt hovedpoeng var at mange best kunne ha utført NAV-jobben selv angående å finne inntekt (eller at andre enn NAV kan hjelpe folk inn i noe inntekts-givende).

NAV sin dobbelt-rolle som "pengekilde med makt" og jobb-hjelper er uheldig.

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Finnes masse veier utenom for å spare, som Brita fint illustrerer. Det viktige er ikke nødvendigvis sparingen i seg selv, men tankegangen.

Vi lever i et overflods- og sløsesamfunn. 7k i mnd som "referanse" på underholdning skal ikke være mulig. Jeg er 30 år, alene. Betaler 799 i mnd for fiber, kjøpte en ps5 i starten av 2021 (disk til 6k). Kjøper sjelden spill, men i ny og ne, sikkert 4-5 spill i året (som regel venter jeg på tilbud fordi jeg har backlog).

Har youtube premium og netflix 4k familieabb (deler med 2 venner, jeg får disneyplus og viaplay til gjengjeld). Jeg har det via vpn-triks som gjør at jeg betaler 62 (netflix) og 25 (youtube). Har et kredittkort som gir 100 kr streamingrabatt i måneden, altså er det gratis, hvis ikke ville det vært en knapp 100-lapp i mnd (Benytter man ikke vpn-triks, så er det likevel ikke snakk om en større utgift enn 300 kr mnd).

Deler jeg ps5 kjøp av konsoll og 2000 kr til spill i året (kjøper sjelden til fullpris, men er et rough estimate) så koster hobbyen meg 665 kr mnn det første året (og så er jo konsollen "nedbetalt"). Mobilabb har jeg gratis gjennom jobb, ellers hadde det vært nok med 200 kr mnd med mitt forbruk. Da lander man på 1764 kr pr mnd (frem til ps5 er nedbetalt og det da blir ca 1100 kr). Kjøpte en sony xz1 compact i 2017 da min z5 compact ble ødelagt (reklamasjon). Betalte 3k, har den enda og funker fint, ergo 50 kr mnd.

Si at jeg hadde hatt 2 barn; en som driver med fotball og en med håndball. De skal ha kontingent og lisens/forsikring. Dette pleier å koste rundt 1500 per år til krets (så har noen klubber klubbavgift også, si 1000 kr). Man trenger 1 ball som bør holde i mer enn ett år, men si at man må ha ny ball hver sesong (sløsing, evt tar dårlig vare på ting, mister eller lignende). 1 par sko hver sesong (også dårlig kvalitet om man må bytte hvert år, de færreste trener så mye at 1 par slites ut hvert år). 500 kr for ball, 1000 kr for sko. Det er 4000 kr per barn. Fordelt på 12 mnd blir det 333 kr i mnd x 2, altså 666. Da er man på 2500 pr mnd.

Si at de skal på minst 1-2 reisecuper i året, da snakker man gjerne en egenandel på 2000 kr per cup om man ikke sløser (velger cup lengst vekke og "MÅ" ta fly, eller bo på hotell fremfor skole, gidder ikke jobbe et fnugg dugnad for å få penger til lagskassen osv). Da snakker vi nye 4000 per barn og 666 per måned, for en total på 3166. Fremdeles langt unna de 7 000. Hadde det vært snakk om en partner i det regnestykket hadde det ikke vært voldsom økning i kostnadene, da det jeg allerede betaler for ville vært tilgjengelig for begge (fiber, streaming, ps5 og spill). Evt økning ville vært hennes mobilabb + evt treningsabb, maks 900 kr mnd for en total på 4000 for en gjennomsnittsfamilie.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser jeg har blingset på to linjer i budsjettet. Referansen er 5900 for eksempelfamilien Brita. Tilleggsopplysninger:

Det er delt i husholdningsspesifikke utgifter på 2090 (typisk Internett, TV og felles abonnement) og 3690 på personnivå (som man da deler på tre her). 

Om man legger til en voksen til så stiger det til 7400. 

Du Neonex har utelatt klær til fritidsaktivitetene, andre fritidsutstyr (alt fra sykler til akebrett og tegnestift), kostnad til TV-en du spiller på, kino og konserter, telefon og evt annet elektrisk utstyr til barna. 

Og ja, en samboer vil selvfølgelig ikke øke prisen på Internett men det er jo ikke gitt at hen tar seg til takke med å spille på din ps5? Kanskje hen har helt andre interesser? Hest feks... 

Lenke til kommentar
On 12/3/2022 at 11:27 PM, Nepa said:

Det er lurt å handle matvarer til nedsatt pris. Men bakdelen ved å vise veien til billigdisken, er at det ikke vil være nok til alle. Du skal være tidlig ute for å finne en middag da. Virker som avisa mener at absolutt alle vanlige arbeidere skal kunne greie seg med de nedsatte varene som snart går ut på dato.  

Her er det både og. For mange vil det være bedre å tjene mer penger enn å bruke tid på lete etter billig mat.

Lenke til kommentar

Folk flest har utrolig forskjellige liv, med ulike behov og økonomisk styring. Det er lett å sammenlikne seg selv med andre og dømme folk utfra eget perspektiv. Det tror jeg er lite sunt.

"Tid er penger." En liten klisjé. Men det er også mye fakta i det. Dersom du dropper bilen til jobb bruker du kanskje 1,5 timer ekstra hver dag. Det er 7,5 timer i uka. En hel arbeidsdag. Måler du dette opp med kostnaden mot å ha en billig bruksbil. Så er det ikke alltid det lønner seg. Ofte må disse timene "tas igjen" i form av andre løsninger. Slik som å ty til ferdigmatløsninger som er vesentlig dyrere enn mat laget helt fra bunn av. Som også tar tid. 

Det samme gjelder den overvurderte 40% disken til Mega/OBS. Dette er allerede en relativ dyr matvarebutikk. Selv med den rabatten, er ikke prisbesparelsen så voldsomt mye å skryte av. Sammenliknet med helt vanlig Kiwi/Rema -pris. Kiwi gir 50% avslag på datovarer, men disse varene blir ofte solgt veldig kjapt. At man må nesten kjenne butikkens egne rutiner for når de legger nye varer i disken. Ofte er dette på dagtid, når folk flest er i arbeid. Så det å konsekvens forholde seg til dato-disken. Det er ikke for folk flest.

For uføre som meg, som har både tid og anledning til å jakte på gode tilbud. Er situasjonen annerledes. Jeg syns faktisk det er litt artig å jakte på billig mat. Det gir dessuten litt god trening. Av og til setter jeg av en hel dag, der jeg trasker rundt i Stavanger med sekk og bag på ryggen, og fyller sakte opp med varer jeg finner her og der. Da kan jeg godt bruke 6-7 timer på dette, da jeg gjerne tar buss til Madla, buss til Mariero og Tvedt-senteret. Alt for å "jakte" litt. Men dette er for spesielt interesserte. At dette er noe alle kan gjøre, som @BadCat skriver. Blir helt feil. Media skriver litt vel mye om disse datovarene. Besparelsen totalt sett er ikke så voldsomt stor heller. Alt etter hva man kjøper selvfølgelig. Men ofte er det ferdigmat som ligger i disse diskene. Er du heldig kan du finne basisvarer der. Men ikke ofte. 

Jeg er forsåvidt enig i det folk skriver om denne Berit som henter mat på Frelsesarmeen. Man er ikke fattig dersom man velger å bruke 4000 kr,- på hest i måneden. Da prioriterer man hest. Men at Frelsesarmeen skal substituere hesten. Det blir litt for dumt.

Derfor har jeg ofte tenkt på det faktiske behovet på disse matutdelings-køene. Som jeg selv var en del av. Når jeg gjorde dette, som jeg skrev tidligere, var flesteparten av disse innvandrere. I selve køen, virker det som om mange av disse kjente hverandre fra før av. En sjelden gang kom det ei eldre dame eller mann, der du tydelig fikk inntrykk av at dem hadde det tøft. Dem hadde gjerne slitte klær og joggesko som gjerne burde vært byttet for år og dag siden. Jeg er helt sikker på at mange misbruker disse ordningene, da det ikke er behovsprøvd. Hvem som helst kan komme. 
Men det er en gigantisk terskel å passere når man henter de første posene. Jeg ristet av skam i beina, men denne følelsen gikk fort over.... men når man først har gjort dette til en vane, så er det nok vanskeligere for folk å slutte. Jeg fikk to matvareposer hver gang. Det varierte hva jeg fikk. Men jeg anslår verdien ofte lå på mellom 3-400 kr,- det er 1600 kr,- pr måned. Det å "slutte" med noe slikt, når man først har blitt vant med en slik gode.... er nok vanskelig. (Personlig gikk jeg der ca 4-5 måneder).


Dersom kommunene eller NAV var flinkere til å veilede folk i forbrukerøkonomi. Dvs; i gratis økonomisk veiledning der de får hjelp til å gå gjennom egen økonomi, få satt opp budsjett og løsninger som passer dem. Tror jeg det hadde hjulpet folk i mye større grad enn konkrete hjelpeordninger der de bare får mer. Mange som sliter økonomisk har også begrenset evne til økonomisk styring av mange ulike årsaker. Derfor kan det alltid være greit å få noen til å se gjennom forbruket sitt. Jeg har selv gjort dette hos mange venner og kjente. Da har jeg gått gjennom kontoutskrifter fra en lengre periode, og sett grundig gjennom hva pengene går til. Da ser man lett hvilken justeringer man kan gjøre. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Milhouse85 said:

Dersom kommunene eller NAV var flinkere til å veilede folk i forbrukerøkonomi. Dvs; i gratis økonomisk veiledning der de får hjelp til å gå gjennom egen økonomi, få satt opp budsjett og løsninger som passer dem. Tror jeg det hadde hjulpet folk i mye større grad enn konkrete hjelpeordninger der de bare får mer. Mange som sliter økonomisk har også begrenset evne til økonomisk styring av mange ulike årsaker. Derfor kan det alltid være greit å få noen til å se gjennom forbruket sitt. Jeg har selv gjort dette hos mange venner og kjente. Da har jeg gått gjennom kontoutskrifter fra en lengre periode, og sett grundig gjennom hva pengene går til. Da ser man lett hvilken justeringer man kan gjøre. 

Man må vokse, ikke gjøre seg minst mulig. Det er mulig å stenge noen pengesluk mdilertidig til man kommer i gang med noe verdiskaping, men det er ikke ei løsning å fortsette slik måned etter måned. Det er oppskrift på fiasko. Jeg har aldri hørt om noen som har kommet seg noen vei ved å spare seg til fant hver måned resten av livet En kortere periode mens man kommer ut av ei knipe, ja. Resten av livet, nei.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg er dårlig på å regne ut budsjett. Men handler ofte mat i 50% avdeling. Kjøper aldri et brød til over 20 kr (at noen kjøper brød til over 25 kr er ufattelig for meg). Meny har slike luksusbrød til 15 kr dagen etter, noen butikker har brød til halv pris siste åpningstime.

Klær tror jeg mange glemmer litt, flere av mine vanlige plagg er 10 år og mer nå (penklær 20 år). Ikke vaske plagg mer enn nødvendig, flekker vaskes bort, lukt utenfra som er i klærne luftes ute ett døgn. Da holder klærne mye lengre, enn å vaskes i maskin for ofte. Bukser ser jeg slites noe mer og holder ikke i like mange år. Kjøp klær som er nøytrale og ikke går ut av mote. Klær kan man ønske seg til jul, om man har familie det kommer gaver fra.

Bruker ikke penger på en kaffe osv ute.

Artikkelen det vises til i VG er jo en med inntekt jeg kjenner meg ingen i på en full familie, stiller spørsmål ved noen luksusvalg, som hest.

Litt slitsom er det med trang økonomi, da det meste av fritid går på å jakte tilbud fysisk ute, følge med på Finn hver dag osv. 

Varme i hjemmet er vel den største utfordringen for en del nå. Særlig med barn, kan man føle på en skam over å ha kalde rom (16 grader i bruksrom, 10 grader ellers).

Jeg kan nok bli enda bedre på å spare, da unødvendige innkjøp dukker opp av og til. -Men ingen vil kunne påpeke at det er noen "luksusvarer" her, Ipad, Iphone, Mac, dyr TV osv. Utfordringen er at noen folk med dårlig råd, misbruker penger på statussymboler.

Et tema det burde være mer fokus på er stress. Særlig nå med strømpriser i tillegg der man følger hver eneste time på når man kan dusje, vaske osv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...