Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips angående lydisolering

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leier leilighet og jeg har oppdaget uønskede lyder i leiligheten. Dette er ikke første gang dette oppleves i leilighet, men dette er første gang jeg har fått adgang for mer feilsøking på utsiden av leiligheten.
Årsaken til lyden er komponent(er) i fyrromet til vannbåren gulvvarme under leiligheten. Det er hovedsakelig et skap der som jeg tror kalles "varmeskap". Det generer ekstra varme når bergvarme ikke er tilstrekkelig.

Opptak av fyrromet jeg gjorde med mobil/kamera i går
https://www.youtube.com/shorts/sJC0w24GCBE

I leiligheten er det mer utfordrende å dokumentere. Jeg regner med at mikrofonen på telefonene ikke er laget for dette.

Når jeg kiler inn noen enkle absorberingsplater mellom dette skapet og trepanelveggen så enderer det akutsikken i leiligheten, noe som indikerer at det starter med skapet.
Det er mulig at skumplatene absorberer noe, men jeg tror for øyeblikket at det er presset eller supporten som oppstår for trepanelveggen som er "fragil" i kombinasjon med at skapet står for nær veggen osv. som gjør at vibrasjoner/lyder og resonanser oppstår i bygg/rom/interiør forøvrig.
En kan nesten ikke merke bevegelsene/lyd på utsiden av bygget.
Jeg kjenner ikke til detaljene rundt tak/gulv struktur her, men det kan tenkes at det er en rett frem godkjent løsning.

Som nevnt, den enkle foreløpige skumplateløsningen forbedrer situasjonen på en måte eller det oppleves mer dempet i leiligheten, men fremdeles ikke tilfredsstillende.
Det merkes godt når det mer rolig i vær og bakgrunnssus osv.

Finnes det noen enkle tips en kan gjøre for å forsøke for å forbedre dette som ikke innebærer å rive ned alt og starte på nytt?
Skapet avgir ikke noe varme over tid og det er heller ikke noe luftesystem e.l. på baksiden.

Absorberingsplatene jeg hadde liggende og som benyttes for foreløpig feilsøking/testing. Som nevnt, jeg tror jeg foreløpig at det er presset mot veggen som gjør at akustikken endrer seg. 

https://www.gear4music.no/no/Opptak-og-datamaskiner/Acoustic-Gear-30x30x5cm-Wedge-Single/3ZMB

Vennligst se youtube lenke for opptak av gjeldende fyrrom

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (8 timer siden):

Videoen din står merket som privat, så det er nok bare du som ser den.

Hvis du trenger opptak av lyden du hører i leiligheten kan du teste med denne. Den er USB og 24 bit så du gjør støyfritt opptak direkte i PC/Mac med f.eks Audacity (gratis) som gjerne kan forsterkes enda litt til digitalt.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=umik-1&sort=RELEVANCE

@vidor Takk for mikrofontips. Jeg vil undersøke produktet. Når det kommer til vibrasjon/lyd i selve leiligheten over fyrrommet så er den noe lav i styrke, men er hord i karakteren. Usikker på om vanlige mic'er fanger det opp, men som nevnt vil undersøke umik-1'en hvis dette blir en gjenganger ;)

Her er videoen på nytt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...