Musefella Skrevet 2. desember 2022 Del Skrevet 2. desember 2022 2000kr for alt det der virker meget meget rimelig, kun kommunale utgifter for huset mitt er over 2000kr i måneden(ran). 1 Lenke til kommentar
xrays Skrevet 2. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2022 Musefella skrev (56 minutter siden): 2000kr for alt det der virker meget meget rimelig, kun kommunale utgifter for huset mitt er over 2000kr i måneden(ran). Oioi oi du misforstod. Les innlegget på nytt 😊 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 2. desember 2022 Del Skrevet 2. desember 2022 Dette framkommer ganske klart i regnskapet/budjsettet hvor pengene går. Alle utgifter øker nå så at borretslag har en viss buffer er bare bra. husk at noen ganger må store invisteringer gjøres slik som nytt tak, rør, el etc. da er det lurt med en viss buffer på konto eller vil du ha en regning på 500k? jeg har selv fått regnigner på 200k i sammeier som ikke ville ha litt høyere over tid for å spare opp. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. desember 2022 Del Skrevet 2. desember 2022 -Night- skrev (9 minutter siden): husk at noen ganger må store invisteringer gjøres slik som nytt tak, rør, el etc. da er det lurt med en viss buffer på konto enig med deg at borettslag bør ha en buffer, men når det kommer til utskifting av kloakk/rør, vinduer, nye tak, etc. så må borettslag nesten uansett ta opp tilleggslån, da regninga for slike omfattende jobber gjerne er på endel millioner. (avhengig av bygningsmasse/antall) strengt tatt bør det ikke stå mer nedsaltet på konto fra ene året til neste enn å dekke enklere jobber, kjøp av gressklippere, og slike trivielle tingen. Hvis det stemmer at trådstarer og andre betaler kanskje 2000 kr. pr. mnd. mer enn "nødvendig" er det legitimt å protestere. Folk flest har fått dårligere råd siste par åra, så bedre å betale la si 1500 mindre i husleie pr. mnd., og så får heller borettslaget bare ta opp høyere lån når den tid kommer. (kanskje flere år frem i tid) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. desember 2022 Del Skrevet 2. desember 2022 xrays skrev (6 timer siden): Får ikke noe ordentlig svar. Jeg har nemlig etterlyst og slikt. hvis borettslaget er tilsluttet OBOS (?) kan du i alle fall gå inn på https://vibbo.no og se regnskapet i "innkalling til årsmøte" Lenke til kommentar
xrays Skrevet 2. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2022 (endret) Jeg tror ikke jeg betaler 2000 mer enn nødvendig, men som et tillegg til det jeg skrev i startinnlegget, som jeg skjønner dekker andre ting. Men syns summen likevel er litt høy. Endret 2. desember 2022 av xrays Lenke til kommentar
Gjest af78d...957 Skrevet 3. desember 2022 Del Skrevet 3. desember 2022 Har du logget inn på ww.usbl.no og min side. Der skal regnskapet ligge med fotnoter og alt. Anonymous poster hash: af78d...957 Lenke til kommentar
xrays Skrevet 8. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2022 NoBo skrev (På 2.12.2022 den 14.37): Strømforbruk i fellesarealer inne&ute ++ Se for øvrig https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-7-4-svar-pa-henvendelse-om-andelseieres-innsynsrett-og-forretningsforers-opplysningsplikt/id2889263/ for hva det offentlige sier om innsynsrett og opplysningsplikt. Generelt sett så bør styret være åpne for å besvare slike henvendelser da det styrker tilliten til styret. Dersom TS får med seg flere (i BRL) som også ønsker samme info og styret v/leder nekter, er det alltid en mulighet for å få satt inn et styre som imøtegår slike ønsker ved utskifting på den årlige generalforsamlingen, eventuelt at det innkalles til ekstraordinær generalforsamling hvor eneste agenda er skifte av styre (pga. at sittende styre ikke vil utlevere detaljer fra regnskapet eller andre grunner?). Kan jeg som andelseier kreve bokettersyn? Hvordan gjøres det i såfall? Syns forøvrig deg er litt vrient å forstå teksten over fra regjeringen. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 Det er ett par opplysninger her som mangler. Hvor mye er felleskostnaden og hvor mange boenheter er det. Alt annet er ren gjetting. Jeg er selv styreleder i ett lite sameie, 8 enheter, og eneste felleskostnadene vi har er forsikring, snømåking og gressklipping i bunn og grunn. Felleskostnader går direkte til den enkelte fra kommunen, og vi har ikke noe felles strøm. Det lille utelyset vi har går på ett par av leilighetene, min er en av de. Vi har 1000,- i fellesutgifter i måneden, satt opp fra 750,- for ett par år siden for å starte å bygge opp en buffer for vedlikehold. Dette var ikke gjort fra før av, da det før var en grense hvor for mye ett sameie kunne ha på konto før det ble plikt om revisor, som da ville gitt større kostnader igjen. Vi er i dag 1 leilighet under revisorkravet. Hadde en forsikringssak tidligere i år, og egenandelen der spiste opp så å si den den lille bufferen vi hadde bygd opp, da vi brukte litt av det som var før for vedlikehold i 2020. Min bror har over 2000,- i felleskostnader, da med kommunale avgifter, TV/internett, revisor osv. i kostnadene. Når vi regner på det så blir det egentlig det samme utgiftene for meg, når alt utenom regnes inn hos meg også. Det gir ingen mening å si at du betaler 2000,- for mye i måneden, når det virker som du kun gjetter på hva de forskjellige kostnadene er. Det er ikke noe farlig å finne regnskapet, sensurere identifiserende ting som navn og org.nr 1 Lenke til kommentar
xrays Skrevet 8. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2022 (endret) AndersT2 skrev (3 timer siden): Det gir ingen mening å si at du betaler 2000,- for mye i måneden, når det virker som du kun gjetter på hva de forskjellige kostnadene er. Det er ikke noe farlig å finne regnskapet, sensurere identifiserende ting som navn og org.nr Som allerede nevnt så har jeg ikke skrevet xxx for mye /mnd, da jeg forstår det kommer andre tillegg, men at utover de overnevnte postene så har jeg tallene foran meg på faktura så det er ikke gjetning. Kommunale avg regner jeg med er 1100 omtrent. 🤶 Endret 8. desember 2022 av xrays Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 xrays skrev (4 timer siden): Som allerede nevnt så har jeg ikke skrevet xxx for mye /mnd, da jeg forstår det kommer andre tillegg, men at utover de overnevnte postene så har jeg tallene foran meg på faktura så det er ikke gjetning. Kommunale avg regner jeg med er 1100 omtrent. 🤶 Fra første post: Og da mangler det fortsatt nesten to tusen jeg ikke får direkte dokumenter av det jeg betaler pr mnd i fellesutfifter. Er det en normal ekstrasum ? Skjønner jo det tilkommer lønninger og vaktmester -- men 2000,- ? Du skriver jo at det er nesen 2000,- du ikke vet hva går til hver måned, og det er disse du lurer på. Det er her det er interessant å vite hvor stort sameiet er. Er det av mindre størrelse så er det ikke sikkert at det er noe kost til styre osv., det fleste gjør det på frivillig basis, og tar ikke betalt for det. Normalt så er det de store borettslag og sameiene som gjør der. Er det stort, så trengs det også mer avsettning til uforutsette utgifter også. Hvis det er stort nok, så kan du også slå opp på proff.no og se en del regnskap som blir levert inn til det offentlige. Slo opp på ett større jeg har som kunde på jobben, og der står utgifter til lønn osv oppgitt. Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 Årsregneskapet skal du ha tilgang til. Gås gjennom både ved generalforsamling, regnskapsfører/revisor. I mitt bbl ligger dette tilgjengelig på nettsidene deres og jeg får det tilsendt i posten ifm generalforsamling. Dersom ditt bbl ikke har dette tilgjengelig på nettsidene sine, ringer du de eller sender en epost og ber om å få det tilsendt. Du trenger ikke plage styret med dette. 1 Lenke til kommentar
Leatherass Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 Det faller på sin egen urimelighet at man betaler 2000 kr mer enn nødvendig. Selv om man har innleid styreleder, så er jo styremedlemmene i 99.9% av tiden andelseiere selv, så de ville jo aldri vedtatt et budsjett hvor de betaler 24.000 mer i året enn det som er nødvendig. Du må huske at absolutt alt av vedlikehold, både nå og i fremtiden, skal betales for. I tillegg er det, om jeg husker rett, et lovkrav i borettslagsloven at dere skal ha minst 2x månedlige fellesutgifter disponibelt på kontoen til enhver tid. Jeg tror du er bedre tjent med å lese regnskapet enn å suse her på forum å be om råd. Les utgifter og hva de enkelte postene er, les hvor mye dere går i overskudd hver måned, og finn ut hva som er reellt. Skulle det deretter være noe du virkelig reagerer på, så får du ta det opp på neste GF, evt innkalle til ekstraordiner GF om du får med deg flere andelseiere. 1 1 Lenke til kommentar
xrays Skrevet 8. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2022 Leatherass skrev (2 timer siden): Det faller på sin egen urimelighet at man betaler 2000 kr mer enn nødvendig. Selv om man har innleid styreleder, så er jo styremedlemmene i 99.9% av tiden andelseiere selv, så de ville jo aldri vedtatt et budsjett hvor de betaler 24.000 mer i året enn det som er nødvendig. Du må huske at absolutt alt av vedlikehold, både nå og i fremtiden, skal betales for. I tillegg er det, om jeg husker rett, et lovkrav i borettslagsloven at dere skal ha minst 2x månedlige fellesutgifter disponibelt på kontoen til enhver tid. Jeg tror du er bedre tjent med å lese regnskapet enn å suse her på forum å be om råd. Les utgifter og hva de enkelte postene er, les hvor mye dere går i overskudd hver måned, og finn ut hva som er reellt. Skulle det deretter være noe du virkelig reagerer på, så får du ta det opp på neste GF, evt innkalle til ekstraordiner GF om du får med deg flere andelseiere. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg skal av regnskapet osv klare å lese om min husleie er rett. 🙄 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 (endret) Renovasjon står ikke i trådstarters først post (om det ikke inngår i "kommunale avgifter") Styrehonorar kan være endel, spesielt i større borettslag. Forsikring er ofte en stor sum (borettslaget forsikrer bygningene, du kjøper kun innboforsikring) Vedlikehold er en annen stor post - borettslaget har ansvar for vedlikehold av alle yttervegger/bygninger, veier, lekeplasser, fellesareal og evt parkering om det ikke er skilt ut som separat utgift der bare de som har parkering får dette. I tillegg vil borettslag ofte ha gående noen lån fra tidligere vedlikehold og nødvendige tiltak (maling av bygg, re-asfaltering av veier, oppgraderinger i forbindelse med lås-systemer, evt heis, evt felles elbil-lading eller nye krav knyttet til brannsikkerhet, etc). Det kan også være dårlig styring fra tidligere som gjør at borettslaget har pådratt seg lån. Men en positiv ting har jo borettslag kontra selveier. Du slipper dokumentavgiften på 2,5% av kjøpesummen. Endret 8. desember 2022 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Leatherass Skrevet 8. desember 2022 Del Skrevet 8. desember 2022 (endret) xrays skrev (8 timer siden): Jeg bare forstår ikke hvordan jeg skal av regnskapet osv klare å lese om min husleie er rett. 🙄 Du betaler ikke husleie. Du betaler fellesutgift. Fellesutgiften skal dekke absolutt alt av utgifter som kreves for at borettslaget skal gå i null, samtidig som de har en positiv balanse, og vedlikeholder eksisterende bygningsmasse. For mange av oss, så har f.eks fellesutgiftene økt og vil sikkert øke ennå mer, på bakgrunn av renteøkningen som skjer i samfunnet. Når borettslaget sine felleslån går fra 2% rente til 3.5% rente, så er det beboerne som må dekke den økte kostnaden pr måned, og da gjøres det igjennom fellesutgifter. Det er umulig for noen utenforstående å fortelle deg noe om dine fellesutgifter. All informasjonen du trenger er tilgjengelig igjennom regnskapet, igjennom årsrapport og eventuelt takstrapport når du kjøpte boligen. Om du ikke evner eller ønsker å sette deg inn i det, så er det ingenting noen her kan hjelpe deg med - og det vil ikke være styrets ansvar å hjelpe deg til å forstå det, så det er ikke rimelig å forvente noe hjelp der heller. Endret 8. desember 2022 av Leatherass skrivefeil 1 Lenke til kommentar
Gjest a9edc...e4b Skrevet 9. desember 2022 Del Skrevet 9. desember 2022 xrays skrev (11 timer siden): Jeg bare forstår ikke hvordan jeg skal av regnskapet osv klare å lese om min husleie er rett. 🙄 Hva vil du egentlig ha hjelp til her da, når du ikke kan eller vil ta til deg rådet alle gir deg? Om du poster regnskap og annen info er det sikkert noen som tar seg tid til å lese gjennom men så langt har du bare beklaget deg. Anonymous poster hash: a9edc...e4b Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 9. desember 2022 Del Skrevet 9. desember 2022 Noen sa det tidligere; dette virker som voksenopplæring. Du kan få innsyn i borettslagets regnskap. Be om det og analyser den.... Mer hjelp burde du egentlig ikke trenge. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. desember 2022 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg har hørt om flere sameier og borettslag som hever felleskosten med 15-25 % fra nyttår. Det er kraftig økte kostnader på mye nå men spesielt strøm og fjernvarme har blitt svært dyrt. Lenke til kommentar
xrays Skrevet 9. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2022 (endret) Er d normalt med 400 000 i lønn til styret årlig? Endret 9. desember 2022 av xrays Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå