Gjest a8ba9...2cd Skrevet 30. november 2022 Del Skrevet 30. november 2022 Hei, Jek søkte på jobb, fikk innkalling til første intervju. Det skulle være to runder med intervju. Etter intervjuet fikk jeg avslag. Jeg spurte om begrunnelse. De sa at de kunne ikke danne et bilde av min kompetanse. Jeg hadde jo svart på akke spørsmål, og min kompetanse er detaljert beskrevet i CV'en. Jeg tenkte kan jeg klage på avslaget? Hvis det, hvordan? Anonymous poster hash: a8ba9...2cd Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november 2022 Del Skrevet 30. november 2022 Mange stillinger er allerede besatt i praksis før annonsen kommer ut som en formalitet gjennom interne ansettelser i kommunen. Det er ofte krav til at stillinger skal utlyses offentlig, men en del av disse vil aldri ansette noen som helst utenfra. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. november 2022 Del Skrevet 30. november 2022 Man har ikke klagerett til overordnet instans på ansettelsesvedtak i offentlig sektor, dette følger av forvaltningsloven § 3 annet ledd. Du kan eventuelt klage til Sivilombudsmannen. Selv om man har svart på alle spørsmål på et intervju kan intervjueren sitte igjen med for få brikker til å se et bilde. Dette kommer mer an på hvordan man svarer enn at man svarer, for eksempel om man svarer unnvikende, lite konkret, eller om svaret viser at man ikke har forstått spørsmålet. For å ta et banalt eksempel: Du kan svare på spørsmålet "Hvorfor brøt 2. verdenskrig ut?" med "Fordi Hitler angrep Polen." -- det er ikke feil svar, og du har besvart spørsmålet, men svaret ditt gir ikke noe inntrykk av hvor mye du vet. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2022 Del Skrevet 30. november 2022 Gjest a8ba9...2cd skrev (5 timer siden): og min kompetanse er detaljert beskrevet i CV'en. Ofte vil det være viktig å få fram kompetansen i sjølve søknaden og på intervjuet. Med mindre du har veldig standardisert og kjent utdanning så må du anta at intervjuaren ikkje vil kjenne detaljane i den læreplanen du har fulgt. Mange utdanningar har veldig like namn men samtidig veldig ulikt innhald. Du kan alltids klage til Sivilombodsmannen om du meiner at det ulovfesta kvalifikasjonsprinsippet ikkje har blitt fulgt, i praksis vil dette ikkje dette være til hjelp for deg. I beste fall kan du oppnå at Sivilombodsmannen skriv eit strengt brev om at dette ikkje bør gjenta seg ved neste utlysing. Skal du nå fram med ein slik klage så fordrar det også at det ikkje er andre meir kvalifiserte søkjarar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå