Gå til innhold

Dødt 18V batteri


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (Akkurat nå):

Nei. Setter du ladestrømmen til 0,1A så vil spenningen synke ned til det som vil gi 0,1A. Viser strømforsyninga di moe annet så viser den kun innstilt spenning. Ikke faktisk spenning.

Ja, men jeg forklarer hvordan man skal lade batteriene, ikke hva som faktisk skjer. Man skal gi dem 4.2V og sette ladestrøm til et akseptabelt nivå. Resten styrer seg selv. 

Derimot var svaret mitt noe missvisende siden jeg skrev at spenningen ikke endret seg. Det er den justerte spenningen som ikke skal endres og ikke den faktiske spenningen. 

Jeg prøver og forklare hvordan man skal lade batteriene og ikke hva som egentlig skjer når man gjør det. Hvis det ga noen mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg skjønner. Jeg ville bare forklare litt mer nøyaktig tilfelle noen prøver seg med f.eks. strømforsyninger og som i første post, men batteri rett på batteri. Strømmen må begrenses på en måte.

Da tror jeg vi er på bølgelengde :) 

Hvis man ikke vet hvordan dette funker, så bør man ikke rote noe mer med det. Lithium batterier kan i værste fall eksplodere og ta fyr. Ja, strømmen må så absolutt begrenses og spenningen må aldri overstige 4.2V. På gamle batterier ville jeg satt maks spenning til 4.1-4.15V og ladespenning til 0.5 ampere. Men for å vekke dem til live på den "dumme" måten så kan man gi dem 4.2ish volt og 1C ladestrøm i noen sekunder for å få opp spenningen nok til at en lader kan kjenne dem igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg prøver og forklare hvordan man skal lade batteriene og ikke hva som egentlig skjer når man gjør det. Hvis det ga noen mening. 

Er redd for at du prøver å lære noen å sykle før de kan gå. Ut ifra informasjonen TS har oppgitt så langt i tråden så tolker jeg det slik at vidre tips ikke er spesielt hensiktsmessig. Når man prøver å "jumpstarte" en litiumbatteri med et annet litiumbatteri så er det noe som skurrer. 

Jeg anbefaler OP å enten få noen som kan dette til å fikse batteriet eller bare se på det som tapt og kjøpe nytt. Jeg ser ikke for meg at dette blir utført på en trygg måte. Ikke for å være negativ og hindre læring, men litiumbatterier kan i værste fall ta fyr og om du da ikke aner hvordan det skal lades så vet du nok heller ikke hvilke forholdsregler man burde ta og hvordan du håndterer en eventuell brann.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (Akkurat nå):

Er redd for at du prøver å lære noen å sykle før de kan gå. Ut ifra informasjonen TS har oppgitt så langt i tråden så tolker jeg det slik at vidre tips ikke er spesielt hensiktsmessig. Når man prøver å "jumpstarte" en litiumbatteri med et annet litiumbatteri så er det noe som skurrer. 

Jeg anbefaler OP å enten få noen som kan dette til å fikse batteriet eller bare se på det som tapt og kjøpe nytt. Jeg ikke ser for meg at dette blir utført på en trygg måte. Ikke for å være negativ og hindre læring, men litiumbatterier kan i værste fall ta fyr og om du da ikke aner hvordan det skal lades så vet du nok heller ikke hvilke forholdsregler man burde ta og hvordan du håndterer en eventuell brann.

Jeg er helt enig med deg. Å jumpstarte et lithium batteri med et annet lithium batteri bør man IKKE gjøre. Derfor ga jeg tilbudet lenger opp at han kunne sende det til meg hvis han ønsket slik at jeg kanskje fikk liv i det igjen. 

Men det er nok ikke verdt det. Er man interresert i å lære hvordan dette gjøres så bør man ha litt mer kjøtt på beina før man prøver selv. Jeg har "jumpstartet" og "reddet" flere hundre 18650 celler fra gamle laptop batterier og drillbatterier. Så langt uten ulykker. Det er stort sett ett eller maks to battericeller i en pakke som har for lav spenning eller er kaputte. Resten fungerer utmerket hver for seg. Ofte får jeg liv i de batteriene med alt for lav spenning også, men disse havner uansett i "søppla". Jeg har mer enn nok batterier så jeg trenger ikke å ta vare på absolutt alle. 

Men jeg redder aldri battericellene og monterer dem tilbake i batteripakken dem kom fra igjen. 18650 batterier som kobles sammen i en pakke bør helst være identiske, ha lik spenning og lik indre motstand. I tillegg vet man jo aldri om BMS i pakken fungerer optimalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Når cellene er i "huset" sitt så har du en viss beskyttelse. Men når man tar dem ut så kan man risikere at det spruter smelta, glødende metall overalt hvis de eksploderer.

Ja, det er helt riktig. Så lenge batteriene er i "huset sitt" så er dem koblet til en BMS som beskytter dem. Klipper man bort BMS'en fra pakken så lever man litt farlig hvis man ikke vet hva man driver med. 

Lenke til kommentar

Nå som vertfall tre av oss har konkludert med at du mest trolig burde kassere det gamle batteriet og heller satse på et nytt, så tilbyr jeg meg å prøve og "fikse" batteriet ditt (gratis selvsagt) mot at du sender det til meg og betaler frakten begge veier.

Så kan jeg lage en liten oppdatering i denne tråden rundt dette underveis med bilder etc. 

Merk at hvis enheten er limt/støpt etc. så tar jeg intet ansvar for evt. ødeleggelser av batterideksel etc. 

_____________

Det eneste jeg kommer til å gjøre først er å pushe 21V (sett at det er 5 stk. 18650 celler inne i pakken. (4.2V x 5 stk. = 21V)) og rundt 1 ampere i noen sekunder. 

Dette gjøres uten å fjerne BMS eller batterier fra pakken, men ved å "bypasse" BMS. Som oftest løses dette enkelt i løpet av sekunder. Men hvis det er en veldig smart BMS som klarer og ane fare på ferde ved at spenning plutselig har økt og dermed forholder porten stengt så må BMS resettes. Hvordan dette gjøres på den aktuelle BMS'en vet jeg ikke, hvis det i det hele tatt går. Men mest trolig sitter det ikke noen spesielt megasmart BMS i disse drillene.

Hvis det viser seg at jeg ikke kommer noen vei med selve reddingen av batteripakken i sin helhet, så er jeg dog overbevist om at cellene i seg selv kan reddes og disse kan brukes i andre prosjekter. 

jeg har utstyr til å rewrappe (legge på ny isolasjon) på battericellene samt kjøre en "storage charge" på batteriene som lader dem til 3.7ish volt som ofte er den nominelle spenningen til disse batteriene. Eller jeg kan lade dem helt opp for deg evt. 

Merk at batterier som er tatt ut av sitt ordinære hjem (batteripakken den satt i) er helt uten beskyttelse, så disse skal du behandle med omhu. Dette er ikke som vanlige batterier som man får kjøpt i butikken. Faktisk får du ikke kjøpt disse i butikken i det hele tatt, å de du får kjøpt har innebygget BMS som beskytter batteriet (og deg). En bitteliten chip som sitter bak plusspolen på batteriet som gjør disse batteriene ca. 2mm lengre enn batterier uten denne chip'en. 

Batterier med innebygget BMS som man får kjøpt på feks. Biltema og noen andre andre steder kan man nemlig ikke lage batteripakker av. Disse er beregnet for å bruke enkeltvis. 

Det er noen steder som selger 18650 batterier i Norge på nett uten beskyttelse, men dem selger kun til bedrifter eller folk som vet hva dem driver med. 

Her er et eksempel på et batteri uten beskyttelse som selges, men kun til profesjonelle og bedriftskunder:

https://altitec.no/ncr18650bd-panasonic-li-ion-3-6v-3100mah.html

Å her er et batteri fra samme sted som du kan kjøpe MED sikkerhetskrets:

https://altitec.no/ultrafire-18650-batteri-3-7v-3000-mah.html

________

merk også at batterier som er reddet fra sitt opprinnelige hjem og brukes enkeltvis ikke bør pushes på noe som helst måte. Dem fungerer utmerket til småting som feks. å gi strøm til mikrokontrollere eller en utelampe etc. men ikke plasser dem i en annen drill eller bruke dem til å gi strøm til en 10 meter lang LED strip som fort trekker mange ampere. 

Å før man i det hele tatt tenker på og bruke dem til noe som helst så MÅ dem har en form for beskyttelse. (BMS). Hvilken beskyttelse dem trenger kommer litt ann på bruken. men vi kan nok konkludere med at du ikke bør gå den veien i det hele tatt. Tro meg... disse batteriene er IKKE som vanlige batterier. 

Her er en som hadde usikrede 18650 celler i lommen samens med nøkler som kortsluttet batteriene:

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg jobber med disse cellene samt lager små batteripakker etc. så sitter jeg alltid med døra åpen og jeg bruker alltid beskyttelsesbriller. Brannslukkingsapparatet står alltid i nærheten. 

Merk også at det er umulig og stoppe et batteri som brenner med vann eller et brannslukkerapparat. men man kan selvsagt stoppe brann i andre ting som tar fyr. Derfor er det første du skal gjøre når du merker at det feks. begynner å lekke eller ryke fra et slikt batteri er å først tenke på egen sikkerhet og komme deg vekk, eller kast batteriet ett "trygt" sted som det ikke kan skade andre eller sett fyr på hus etc. 

Det er egentlig svært få steder man kan kalle "trygt" og kaste ett slikt batteri som snart eksploderer. Når det eksploderer så kan batteriet fly som et prosjektil og kommer lett gjennom vinduer etc. Men har du en tykk metallboks med lokk så ville nok det vært et foretrukket sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Jeg mener å ha sett at Biltemas 18650 faktisk er uten beskyttelse. Med mindre de har fått inn nye nå med beskyttelse.

Det kan jeg vanskelig forestille meg. Aldri i verden om Biltema selger slike batterier uten beskyttelse over disk til gud og hvermann... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bjerknez said:

Det kan jeg vanskelig forestille meg. Aldri i verden om Biltema selger slike batterier uten beskyttelse over disk til gud og hvermann... 

Det trodde jeg også. Men mener ganske bestemt at det var en her på forumet som skrelte ett og så at det ikke var noe beskyttelse. Batteriene skal jo i utgangspunktet ikke være for hvermansen å kjøpe i det hele tatt. Men for å bygges inn i produkter eller batteripakker.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at biltema batteriene ikke har beskyttelse. Er et standard Samsung 18650 med en liten metallbit på plusspolen og en ny wrap rundt. 

Er ikke unormalt å finne ubeskyttede litiumbatteri, ofte brukt i både lommelykter og e-sigaretter. 

Lenke til kommentar

 

Mr. A skrev (1 time siden):

Kan bekrefte at biltema batteriene ikke har beskyttelse. Er et standard Samsung 18650 med en liten metallbit på plusspolen og en ny wrap rundt. 

Er ikke unormalt å finne ubeskyttede litiumbatteri, ofte brukt i både lommelykter og e-sigaretter. 

Hvordan er du sikker på at dette er "standard Samsung batterier"? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...