Gå til innhold

Dødt 18V batteri


Anbefalte innlegg

Lot batteriet til Milwaukee vinkelsliperen ligge for lenge uten lading. Det er helt flatt og laderen bare blinker når jeg sette det i. Kjøpte et nytt uoriginalt batteri og forsøkte å jump starte med det, men ingen strøm går over.

må jeg bare gi opp å kaste batteriet?

335064DD-A5A0-45E5-9BCA-D082BE348826.thumb.jpeg.44a0fc17cb225ad72bd92607c74f05b2.jpeg52FBCD9E-7519-4773-A9F1-F5785E21DE43.thumb.jpeg.59ec956fe72701b47e86a441490dda8e.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok BMS som har slått inn her for å beskytte batteriet. Er spenningen så lav at BMS kutter ut ladingen så må du evt. gi batteriene tvungen strøm noen sekunder rett fra BMS og til batteriene. Du må altså bypasse BMS og sende strøm rett til batteriene. 

Kan være litt skummelt hvis du gjør feil her. 

kan være at det går ann å "resette" BMS også, men det vet jeg ikke så mye om når jeg ikke har sett den.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg klarer konkludere med noe bare ved et bilde. Slike BMS'er er ganske avanserte greier. Men poenget er at du må gi batteripakken maks. Ladespenning med mye strøm for å få ladet det såpass at spenningen blir høy nok til at BMS godtar lading igjen. Men hvis du er helt blank på hvordan dette gjøres så ville jeg ikke prøvd. 
 

er det NI-MH batterier så er det ikke så farlig, men er det nyere batteri med lithium batterier skal du være litt forsiktig.

Lenke til kommentar

Batteriene i seg selv er mest sannsynlig helt i orden  regner med dette er Lithium batterier. Men batteristyringsenheten som styrer alt vedrørende lading samt last og spenning på batteriene har "bestemt seg" for at batteriene har for liten spenning til å kunne lades. 

Du kan gjerne sende batteriet til meg så skal jeg jeg se om jeg får liv i det. Jeg har en del utstyr jeg kan teste med etc. men jeg lover intet resultat og skulle jeg skade enheten ved demontering etc. så ønsker jeg ikke å stå erstatningsansvarlig. 

Dette gjøres da selvsagt helt gratis mot at du betaler frakt begge veier. :) 

Men sjekk først om det er lithium batterier. Er det ikke det så mener jeg du like godt kan kaste alt. NI-Mah batterier er bare driten og satt gjerne i gamle batteridriller. 

 

 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Bjerknez said:

Batteriene i seg selv er mest sannsynlig helt i orden  regner med dette er Lithium batterier. Men batteristyringsenheten som styrer alt vedrørende lading samt last og spenning på batteriene har "bestemt seg" for at batteriene har for liten spenning til å kunne lades. 

Du kan gjerne sende batteriet til meg så skal jeg jeg se om jeg får liv i det. Jeg har en del utstyr jeg kan teste med etc. men jeg lover intet resultat og skulle jeg skade enheten ved demontering etc. så ønsker jeg ikke å stå erstatningsansvarlig. 

Dette gjøres da selvsagt helt gratis mot at du betaler frakt begge veier. :) 

Men sjekk først om det er lithium batterier. Er det ikke det så mener jeg du like godt kan kaste alt. NI-Mah batterier er bare driten og satt gjerne i gamle batteridriller. 

 

 

Det står "Lithium-Ion" på de på bildene så jeg går ut i fra det stemmer. 😛

Å kjøre maks spenning på potensielt overutladede batterier som har ligget lenge høres ut som en dårlig idé. Recovery-moden på laderen min prøver å lade forsiktig til over minimums-spenningen. Ladestrøm på 1/10C eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Det står "Lithium-Ion" på de på bildene så jeg går ut i fra det stemmer. 😛

Å kjøre maks spenning på potensielt overutladede batterier som har ligget lenge høres ut som en dårlig idé. Recovery-moden på laderen min prøver å lade forsiktig til over minimums-spenningen. Ladestrøm på 1/10C eller noe.

Ja, i utgangspunktet skal ikke dette gjøres. Derfor bør ikke dette gjøres av hvem som helst hvis man ikke forstår hvordan dette gjøres. 

hele poenget er å gi batteriene en "boost" slik at BMS ser en høyere spenning og dermed starter ladingen. Jeg snakker her ok bare noen få sekunder med "boost". Det er ofte nok til at spenningen går noe opp en kort periode. 

Har man en lader med recovery mode så er det beste og bruke. Men regner ikke med Personen det her gjelder har dette. Jeg har vekket til live drøssevis med 18650 celler før jeg fikk min recovery lader med å bare sende 4.2V hvor jeg satt ladestrøm til 2 ampere i kanskje 10 sekunder. Batteriene målte under 1V alle sammen. 

Da fikk jeg opp spenningen i batteriene såpass at jeg kunne lade dem med en vanlig 18650 lader. Dette er batterier jeg bruker i prosjektene mine som ikke krever veldig mye strøm. 

Når det er sagt så er driller ganske strømkrevende og "sliter" mer på batteriene. Med en boost lading av batteripakken for å lure BMS for så og belaste batteriene maks etterpå er kanskje ikke det smarteste. Men man kan få økt levetiden på batteriet en liten stund. 

Et tips til TS hvis han velger og kassere batteriet: Legg det ut på Finn.no. Kan hende du får en 50-lapp for det da det er mange som kjøper opp disse batteriene for å bruke 18650 cellene inni. Det beste er om man selv klarer og vekke dem til live samt lade dem opp først, da kan man fort få opp til 20-30 kr. Stk. i et 18V batteri sitter det trolig 5 stk 18650 celler. Det vil si rundt 100-150 kroner hvis batteriene tar i mot lading og dem ikke er skadet.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (29 minutter siden):

Heh. Hvordan vet laderen kapasiteten til batteriet?

Laderen vet ikke dette.

Men lader den med 1C så er dette ganske mye og har lite med recovery lading å gjøre. Et random 3000mAh lithium batteri med nominell spenning på 3.7V vil lades fra 0 til 100 på en time med 1C (3 ampere) ladestrøm. Det er veldig mye og går under da man kaller "hurtiglading". Det er det jeg kaller "boost" lading for å få opp spenningen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Sånn ca. ut i fra hva slags batterier som vanligvis lades med den type lader. Pluss at den regulerer spenninga, som igjen vil begrense strømmen.

18650 celler blir ladet med 4.2ish volt. Det er strømmen som justeres under lading, ikke spenningen. Slik jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar
Just now, Bjerknez said:

18650 celler blir ladet med 4.2ish volt. Det er strømmen som justeres under lading, ikke spenningen. Slik jeg har forstått det. 

Strømmen begrenses ved å justere ned spenninga.

Edit: Altså, laderen reduserer spenninga.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Strømmen begrenses ved å justere ned spenninga.

18650 celler tar det dem får. Man skal gi disse 4.15-4.2V og begrense strømmen til feks. 1 ampere. Batteriene tar i mot alt vi gir dem og når spenningen nærmer seg 4.2 volt, så begrenser laderen strømmen (amperen) men batteriene får fortsatt 4.2V. Helt til batteriet oppnår 4.2V. Da stopper laderen. 

Spenningen til batteriet blir ikke justert ned når man lader 18650 celler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du helt vet hvordan spenning og strøm fungerer. Strømregulering fungerer ved å redusere spenningen.

Du setter laderen på f.eks. 3A. Når du da kobler til batteriet vil spenninga synke umiddelbart fra 4.2V ned til hva enn som gir 3A ladespenning. Spenningen vil så øke gradvis til den når 4.2V. Etter dette vil ladestrømmen synke siden man ikke kan lade med mer enn 4.2V.

Edit: Altså, ja. En 18650 vil ta den strømmen den kan få ved 4,2V. Derfor må man redusere spenninga så det ikke skal gasse og potensielt eksplodere. En lader gjør dette (delvis) automatisk. Kobler man f.eks. et annet, fulloppladet batteri rett til det gamle batteriet så vil det ikke være noen begreninsninger (bortsett fra batterienes interne resistans).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Tror ikke du helt vet hvordan spenning og strøm fungerer. Strømregulering fungerer ved å redusere spenningen.

Du setter laderen på f.eks. 3A. Når du da kobler til batteriet vil spenninga synke umiddelbart fra 4.2V ned til hva enn som gir 3A ladespenning. Spenningen vil så øke gradvis til den når 4.2V. Etter dette vil ladestrømmen synke siden man ikke kan lade med mer enn 4.2V.

Joda, jeg forstår hvordan dette fungerer, men jeg tror vi snakker litt forbi verandre her. 

det du forklarer her er grafen. Hva som faktisk skjer. Det jeg forklarer er hvordan man skal lade dem. Laderen tar hønd om alt du nevner her, så det trenger man egentlig ikke å vite for å lade batteriene. 

Når man skal lade et 18650 batteri manuelt med en justerbar strømforsyner, så skal denne settes til 4.2ish volt og ladespenningen settes til det man ønsker, innenfor rimelighetens grenser. Setter man ladestrømmen til 10 ampere så ta batteriet 10 ampere, uten at spenningen synker. Det samme skjer nør man gir det 0.1 ampere. Det kan jeg bevise når som helst. 

Men stikker man batteriene i en smartlader så gjør denne litt mer for å lade batteriene skikkelig. Da er det grafen jeg postet over som er mer riktig og den er mer i tråd med hva du sier. Men dette er altså noe man ikke trenger å vite for å kunne lade et slikt batteri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bjerknez said:

Setter man ladestrømmen til 10 ampere så ta batteriet 10 ampere, uten at spenningen synker. Det samme skjer nør man gir det 0.1 ampere. Det kan jeg bevise når som helst.

Nei. Setter du ladestrømmen til 0,1A så vil spenningen synke ned til det som vil gi 0,1A. Viser strømforsyninga di noe annet så viser den kun innstilt spenning. Ikke faktisk spenning.

Unntatt hvis batteriet er fullt eller nesten fullt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...