Gå til innhold

Altinn øker sikkerheten


Nepa

Anbefalte innlegg

Det har vært selvsagt for meg å bruke Altinn, men det har blitt noen belastninger etter hvert.  

Først og fremst at de sender purring etter kort tid hvis du venter med å logge inn. Selv hvis det du trenger å vite står i overskriften som allerede har kommet inn som e-post. Og reagerer du ikke på purringen på omkring 3 dager, sender de en ny purring. Osv. 

Som eldre vil det ikke være optimalt å få slike purringer, hvis det skjer noe. I verste fall kan de tolke det som en uteblitt respons fra en borger, og en kan visst miste noen av sine rettigheter som norsk. De lar seg provosere av at en ignorerer purringene deres og "nekter" å åpne skattemeldingen. (Jaha, er det noe med ham/henne ja, har kanskje flyttet fra landet eller har gått bort...)

Da virker det enklere å motta skattemeldingen i brevpost, og slippe å logge seg inn for å bekrefte at den er mottatt. Nå øker de også sikkerhetsnivået fra nyttår! Leste nå at kodebrev på papir ikke kommer til å duge fra nyttår. En må da bruke Bank Id for å åpne alle henvendelser, eller be om å få kode på mobil. 

Kode på mobil er en mulighet, men ser at flere har spurt hvorfor de ikke mottar mobilkoden. Så det høres ikke problemfritt ut. Er det noen som har positive eller negative erfaringer med å logge seg inn på Altinn med kode på SMS/app? Har mest lyst til å bare reservere meg mot Altinn, er lei av purringene og det er liksom dråpen at de skal øke sikkerheten på alle henvendelser. 

Bankene har blitt litt på samme måten, hvis du ikke logger inn og leser meldingene deres blir de sure og ser det som at du ikke er interessert i dem. Men der er det vanskeligere å reservere seg. Noe som også peker i retning av å koble seg av Altinn. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (27 minutter siden):

Med bank-id appen er det like simpelt som med alle andre tjenester med bank-id innlogging.

Ikke alle har en smart-mobil.

Min bestemor betaler fortsatt regningene i banken, altså over skranke. 
Vi har tilbydt henne hjelp, men hun vil gjøre det selv så lenge hun kan.

Så lenge det finnes personer som ikke vil eller kan bruke digitale løsninger så må de tilby løsninger de kan bruke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (7 timer siden):

Om 10 år er alle døde.

Det er riktig at generasjonene er ulike, men eldre og syke dør egentlig ikke ut. 

Har også sett 80-åringer flashe med laserlys fra smart-mobilen. Disse virker henrykte over alle apper og funksjoner. Folk er forskjellige. Var på besøk hos en 80-åring som den dagen fikk purring fra kommunen på en stor regning. Og pga generell motgang i livet ble 80-åringen veldig fortvilet, og brølte i telefonen til kommunen. Endte opp med at jeg sjekket nettbanken for en som jeg strengt tatt ikke var biologisk i slekt med, og sørget for at betalingen virkelig ble gjennomført (den hadde ikke blitt gjennomført). 

Dette var en litt belastende situasjon for alle involverte, og det finnes sikkert mange slike situasjoner. Eldre gjøres avhengige av yngre slektninger. Og det er ikke alle unge slektninger som er pålitelige heller. De fleste er jo det, men ikke 100%. Det kan vi ikke stole på. Eksempelet viser også at det er situasjoner der eldre blir desperate, og vil søke hjelp av den som tilfeldigvis er der den dagen. Selv om jeg kan anses som pålitelig og motstod enhver trang til noe snusk, satt jeg der med nettbanken til vedkommende. 

Vel, får håpe at flest mulig får med seg denne endringen hos Altinn. Og klarer å ta så gode valg som mulig der. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...