Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ufokusert

Gjest ff48d...839

Anbefalte innlegg

Gjest ff48d...839

Jeg har merket at jeg til tider kan være ukonsentrert og "ufokusert" på det som skjer rundt meg. Har vært sånn noen ganger tidligere også, men har bare tenkt at det det skyldes lite/dårlig søvn eller mat. Men den siste tiden har jeg egentlig spist ganske sunt, og lagt meg på en fornuftig tid. Jeg har riktignok våknet litt tidligere enn jeg gjerne skulle noen av morgenene (ca 6 - 6,5t), men ellers ganske bra med søvn skulle jeg tro. Allikevel har jeg på en måte følt meg trøtt, men ikke sånn at jeg har lyst til å sove, mer bare sånn at jeg ikke føler meg helt "tilstede", og jeg på en måte ikke helt konsentrerer meg om det som skjer rundt meg. Dette gjelder i mindre grad når jeg holder på med noe teoretisk, selv om jeg ser på meg selv som en praktiker, så jeg tror ikke det er typiske konsentrasjonsvansker som er problemet. 

Er det andre som føler det sånn noen ganger? Noen ide om hva som kan hjelpe? Drikker vanligvis 3-4 kopper kaffe om dagen (kun før 1500), og maks et par energidrikker i uka. Moderat alkoholforbruk en sjelden gang i helgene, ellers ingen rusmidler. Spiser frokost, lunsj, middag, og vanligvis kveldsmat. tar tran/vitamintilskudd hver dag. Sjekket div vitaminmangler o.l hos legen ifbm noe annet for en stund siden. Fikk beskjed om alt var "godt innafor"

Hadde vært interessant å høre erfaringer fra andre som kanskje har følt på noe lignende!

Anonymous poster hash: ff48d...839

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5dd96...44b
Gjest ff48d...839 skrev (47 minutter siden):

Hadde vært interessant å høre erfaringer fra andre som kanskje har følt på noe lignende!

Søvnapne? 

Jeg er i 40 åra, følt meg stadig sliten og litt trøtt, ufokusert.. Har partner som merket seg at jeg sluttet å puste av og til på natt. Kontakter lege, fikk apparat som registrerte søvn. Mange pustestopp, mangel på søvnkvalitet i måneder/år. 

Skal få egnet hjelp om en tid.

https://sovnforeningen.no/hvem-er-disponert-for-a-fa-sovnapne/

Anonymous poster hash: 5dd96...44b

Lenke til kommentar

Hva er det som skjer rundt deg som du tenker du burde hatt mer fokus på, kan du være mer konkret?

Jobb / studier / sosiale ting?

Med mindre du kjører bil, opererer maskiner, er profesjonell idrettsutøver eller lignende, er det vel ikke alltid noen grunn til i å la skiftende ytre omstendigheter få diktere hva du tenker på.

Lenke til kommentar
Gjest ff48d...839
Gjest 5dd96...44b skrev (17 timer siden):

Søvnapne? 

Jeg er i 40 åra, følt meg stadig sliten og litt trøtt, ufokusert.. Har partner som merket seg at jeg sluttet å puste av og til på natt. Kontakter lege, fikk apparat som registrerte søvn. Mange pustestopp, mangel på søvnkvalitet i måneder/år. 

Skal få egnet hjelp om en tid.

https://sovnforeningen.no/hvem-er-disponert-for-a-fa-sovnapne/

Anonymous poster hash: 5dd96...44b

Takk for svar.

Tror ikke at det er dette, for jeg har ved flere anledninger prøvd apper som spiller inn snorking, men har alltid fått lite eller ingen opptak. Jeg føler meg heller ikke veldig sliten egentlig. 

Er heller ikke så trøtt, ikke på den måten at jeg har lyst til å sove. Men måten en føler seg litt mindre "tilstede" på når man er trøtt, kan minne om det jeg opplever. Er liksom ikke så fokusert og "våken og opplagt" som jeg gjerne vil være.

Lenke til kommentar
Gjest ff48d...839
SuperKrokodille skrev (17 timer siden):

Hva er det som skjer rundt deg som du tenker du burde hatt mer fokus på, kan du være mer konkret?

Jobb / studier / sosiale ting?

Med mindre du kjører bil, opererer maskiner, er profesjonell idrettsutøver eller lignende, er det vel ikke alltid noen grunn til i å la skiftende ytre omstendigheter få diktere hva du tenker på.

For eksempel noen dager da jeg var på kurs med jobben. Jeg satt der og følte på en måte at jeg var trøtt, men ikke sånn at jeg holdt på å sove, eller hadde lyst til å sove. Men jeg kjente på litt av den samme mangelen på konsentrasjon som er vanlig når en er trøtt. At en har lett for å sitte litt i egne tanker på en måte, og får med seg litt mindre av det som faktisk skjer i rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...