Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk. Hvilket merke?

Anbefalte innlegg

Kjøpt ny bil med gamle vinterdekk så må ha nye. Har kun fått tre tilbud, Continental Vikingkontact 7 (5000kr), Bridgestone blizzak lm005 (4800kr) og Firestone winterhawk 4 (4200kr). Continental er vel testvinner og de to andre er ikke testet i Norsk motorpresse , men forhandler er hissig på at de er like bra. Har noen prøvd blizzak eller Firestone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt Conti. Har hatt diverse Bridgestone vinterdekk oppigjennom, og det har vært litt ujevnt grep. Noen har vært bra, noen ikke så bra. Conti har jeg og opplevd som litt variabel, men mer fra bra til veldig bra. Altså hakket bedre. Samtidig så kommer dette veldig an på hvilken bil det er snakk om, samt hvilket vinterføre du kjører mest i, som du tidligere har opplevd som mest utfordrende. Som et eksempel bor jeg helt vest, og har stort sett enten bar asfalt, (våt) is eller mengder med slaps. Kun sjeldent har vi "skikkelig" vinterføre. Så jeg gikk for piggdekk med nokså grovt og åpent mønster som kan drenere mye vann/slaps, og som biter på isen. Hadde jeg bodd mer vinterlig til hadde jeg nok valgt dekk med tettere mønster, mer seipinger og ikke nødvendigvis pigg.

Lenke til kommentar

Hadde LM005 på en bmw 520d forrige sesong, til mitt bruk syntes jeg de var helt topp. Mye vått føre jeg kjørte på, men hadde ikke noe problemer når det var snø heller. Har lest at de kan slites litt fort, men solgte bilen i sommer så kan ikke si noe om slitasjen.

LM005 vinner endel av testene ellers i Europa også: https://www.tyrereviews.com/Tyre/Bridgestone/Blizzak-LM005.htm

edit: glemte å skrive at du bør kjøpe dekk etter ditt bruksmønster. Feks er ikke dette et dekk jeg hadde hatt boende i Nord-Norge med hvite veier eller på Vestlandet med nullgrader og mye is på veien. Da hadde jeg prioritert et dekk med bedre egenskaper på snø og is (conti) enn vått føre slik jeg har gjort på Østlandet.

Endret av Swoop1986
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Ville gått for Continental. Jeg kjøper alltid Continental eller Nokian på vinterdekk.

Det er det jeg har gjort også. Men argumentet til selger er at de har litt mykere gummi og er mer retta mot is enn Bridgestone. og det er jo våt asfalt eller slaps 90% av vinteren her nede i sør. Pendler E6 fra Fredrikstad til oslo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...