Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte S1 - Hjelp, hjelp hjelp....


Anbefalte innlegg

Godt voksen dame har en konkret drøm. Men i veien for å komme inn på drømmestudiet er S1 matematikk. Nå trenger jeg deg og alle gode tips og råd.

Jeg har åpnet boken på førte side og begynt på den første oppgaven. Men allerede fra oppgave A - sliter jeg. Det må være regler som jeg ikke kan - siden svarene mine ikke stemmer med fasit. I en og samme ligning er det potenser og ligninger.

A) A2(potens) + 2a + 3 + a2(potens) - 3a - 1
B) 2x2(potens) + 2a + 3 + a2 - 3a - 1

Det første jeg lurer på er:
- Skal jeg tenke på fortegnet forand tallet? Og når gjelder den regelen. Generelt går jeg meg vill der.
- Hvorfor er fasiten 2a2 - a + 2 på den første oppgaven. Hvorfor står a alene?

Akkurat nå virker dette helt, fullkomment uoverkommelig. Så håper på mange gode tips. Skriv gjerne alle reglene du tror jeg kan ha nytte av når jeg løser lignende ligninger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt basic kunskap om tallinjen kan være til hjelp når det gjelder utregning av f.eks. 2a-3a?

https://www.youtube.com/watch?v=dp8MO30QntI

Hvorfor står a alene? Man kunne ha skrevet -1a. Ikke noe galt i det. Men det er underforstått at -1a er lik -a. Eller hvis man har 3a-2a så får man 1a, som man vanligvis skriver som a. 1a er det samme som a. Ganger du 1 med a, så får du a. 

Du har helt rett. Det er mange regler i matematikken. Lærer man seg dem, så kommer man et godt stykke på vei. Det finnes mange gode videoer på Youtube som kan hjelpe deg.

 

Lenke til kommentar

Et tips kan være å bruke en app eller nettjeneste hvor man kan skrive inn regnestykket (ligningen) og få svaret og forklaring på stegene man må ta for å komme i mål. Forutsatt at man ikke bruker det som en sovepute, da… 😉

Eksempel på app (og nettjeneste): Microsoft Math Solver.

På denne lenken finner du det første regnestykket med forklaring:

image.thumb.png.c0e4f253f41dc01caefd4deebaea915b.png

 

En side som kan brukes for å lære matte er https://www.mathsisfun.com 

Mattehuset.net har mange linker til norske&engelske sider med matteopplæring samt tidligere eksamensoppgaver etc.

image.png

Lenke til kommentar
On 11/29/2022 at 12:52 PM, MatematikkS1 said:

Jeg har åpnet boken på førte side og begynt på den første oppgaven.

Forhåpentligvis begynte ikke boken med en oppgave. Hvis den gjorde det så tror jeg du bør finne en bok / flere bøker som forklarer det denne boken forutsetter at du allerede kan, eventuelt finne det på nettet og samle det i et dokument slik at du kan se gjennom det senere.

Quote

Men allerede fra oppgave A - sliter jeg. Det må være regler som jeg ikke kan - siden svarene mine ikke stemmer med fasit. I en og samme ligning er det potenser og ligninger.


A) A2(potens) + 2a + 3 + a2(potens) - 3a - 1
B) 2x2(potens) + 2a + 3 + a2 - 3a - 1

Det første jeg lurer på er:
- Skal jeg tenke på fortegnet forand tallet? Og når gjelder den regelen. Generelt går jeg meg vill der.

Du kan regne ut dette ved å slå sammen kompatible ledd (ledd er de uttrykkene som legges sammen eller trekkes fra). Ledd som bare består av tall kan legges til / trekkes fra andre ledd med bare tall, ledd med lik bokstavkombinasjon (og potens) kan trekkes sammen til ett ledd. 

Quote

- Hvorfor er fasiten 2a2 - a + 2 på den første oppgaven. Hvorfor står a alene?

Du kan trekke sammen ledd. Du har to ledd med a^2, to ledd med a, to ledd med tall. For å ta hvert av disse for seg:

a^2 + a^2 = 2a^2 (summer av to like ledd er 2 * leddet, eller tenk at a^2  = 1 * a^2 og legg sammen 1+1. Slå gjerne opp en forklaring på faktorisering, det kan kanskje hjelpe)

2a  - 3a = (2-3)*a = -1*a = -a

3 - 1 = 2

Kombinerer man dette får man 2a^2  - a + 2. Du kan ikke uten videre slå sammen ledd med a^2  (som betyr a*a) med ledd med bare a, hvis du ikke kan benytte deg av faktorisering for å forenkle eller fordi du blir bedt om det.

Quote

Akkurat nå virker dette helt, fullkomment uoverkommelig. Så håper på mange gode tips. Skriv gjerne alle reglene du tror jeg kan ha nytte av når jeg løser lignende ligninger :)

Mitt tips er å sørge for at du har god kontroll på prioritetsrekkefølge av operasjoner (multiplikasjon før addisjon, etc) og forstår hva du kan gjøre med et uttrykk uten å endre betydningen av det.

En jeg gikk på universitetet sammen med hadde absolutt ikke gode forutsetninger for å forstå matematikk. Han brukte mye tid men fikk nesten toppkarakterer i matematikk på ingeniørstudiet. Du må gå tilbake et trinn hvis du ikke forstår forutsetningene, det jeg observerte på skolen for mange år siden er at hvis man ikke forstår noe grunnleggende som man skulle ha lært året før så må man lære seg det først for ikke å kaste bort tid med å se på eksempler som bygger på dette uten å forklare det på nytt. Hvis det du skulle ha lært året før bygger på noe du ikke forstod året før det igjen så må du også slå opp dette.

Lenke til kommentar

Her er et konkret tips som har hjulpet meg veldig mye i mattematikk og fysikk-fagene (hundre år siden).

Bruk kalkulator eller tilsvarende hjelpemiddel til å skissere opp grafene. Har du kontroll på hvordan funksjonskurven ser ut, så er det så uendelig mye lettere å forstå svaret (at det ikke bare er et høytflyvende tall som tilfeldigvis samsvarer med fasiten i boka).

Et annet tips når det kommer til logaritmeutregninger, spesielt produktregelen (logaritmen av tall ganget med hverandre) så hjelper det å faktisk tegne opp verdiene på et logaritme-papir.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...