Gå til innhold

Legge veiforbindelse i rør, hvorfor har ingen tenkt på det?


Datata

Anbefalte innlegg

Vi er lei av ferjer. Derfor holder de på å vurdere om de skal bygge bru eller tunnel over fjorden til nabokommunen her jeg bor. Men det er store praktiske problemer knyttet til begge løsningene.

Jeg har stilt meg spørsmålet om hvorfor de ikke vurderer et tredje alternativ: Legge veien i et rør på havbunnen. Jeg ser for meg at et slik rør i det minste ville ha løst noen av de praktiske problemene.

Hvorfor er det ingen som har forsøkt et slikt løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datata skrev (1 time siden):

Vi er lei av ferjer. Derfor holder de på å vurdere om de skal bygge bru eller tunnel over fjorden til nabokommunen her jeg bor. Men det er store praktiske problemer knyttet til begge løsningene.

Jeg har stilt meg spørsmålet om hvorfor de ikke vurderer et tredje alternativ: Legge veien i et rør på havbunnen. Jeg ser for meg at et slik rør i det minste ville ha løst noen av de praktiske problemene.

Hvorfor er det ingen som har forsøkt et slikt løsning?

Det er lager mange steder allerede.
Operatunellen i Oslo, under Limfjorden i Danmark og under Elben i Hamburg for eksempel.
Dette er ikke rør men firkantede betongseksjoner som er satt sammen etter nedsenking på bunnen.

For en del tiår tilbake var det imidlertid planer om Høgsfjordrøret under Høgsfjorden i Rogaland.
Dette skulle være en rund rørtunell som skulle flyte 40 meter under havoverflaten.
Planen ble skrotet og det ble bygget tunell (verdens lengste og dypeste) lenger nord.

Lenke til kommentar
Datata skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det ingen som har forsøkt et slikt løsning?

Det er vurdert som Frank sier over.

I tillegg er det også vurdert rør over havbunnen, både flytende rett under overflaten og nærmere bunnen. Se gjerne vurderingene rundt kryssing av Sognefjorden. Den har flere utfordringer siden den både er veldig bred og veldig dyp. Derfor er både bro og tunnel utfordrende å få til.

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (46 minutter siden):

Det er vurdert som Frank sier over.

I tillegg er det også vurdert rør over havbunnen, både flytende rett under overflaten og nærmere bunnen. Se gjerne vurderingene rundt kryssing av Sognefjorden. Den har flere utfordringer siden den både er veldig bred og veldig dyp. Derfor er både bro og tunnel utfordrende å få til.

 

Men hvorfor er ikke dette vurdert lokalt? Kan det være bunnforholdene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...