Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kort svarfrist fra dommeren

Gjest bda75...c0a

Anbefalte innlegg

Gjest bda75...c0a

Hei
En venn av meg har innsendt en tvistesak for tingretten som saksøker og er selvprosederende.
Så fikk han et brev fra dommeren med spørsmål som måtte besvares. Problemet va at fristen hun hadde satt for å svare var meget kort. Brevet var poststemplet på tirsdagen og svarfristen var mandagen etter, altså mindre enn en uke. Min venn fikk brevet i postkassen på fredagen, og klarte, ved å bruke hele helgen, å ha svaret klart til mandagen, 3 dager senere. Da var han i den heldige situasjon at han kunne levere brevet på tinghuset og dermed holde seg innenfor fristen. Hadde han måtte sende det per post, ville det kommet til retten flere dager for sent.
Kan det være lovlig å gi så kort svarfrist? Finnes der lovregler om dette? Kunne dommeren avvist saken dersom svarfristen ikke hadde blitt overholdt?

Anonymous poster hash: bda75...c0a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange steder har frister på 14 dager som standard fra utsendt dato, herunder også faktura. Etter at posten går bare annenhver dag, mister man ofte i realiteten fort minst en uke siden det spises opp i begge ender. Tenker det er greit å gjøre retten oppmerksom på det.

Jeg selv fikk f.eks. nylig en faktura fra det offentlige som jeg ville klage på, men pga noen få reelle virkedager å betale på, rakk jeg ikke det før forfall pga sykdom her. 

Lenke til kommentar

De fleste frister er ikke preklusive, det vil si at man blir ikke sanksjonert for å bryte dem. En domstol kan videre forlenge alle frister den selv har fastsatt, domstolloven § 151. Hadde din venn ringt tingretten fredag eller mandag hadde en fristforlengelse antagelig vært nokså kurant å få innvilget, litt avhengig av hva slags problemstillinger saken har reist. 

Et eksempel på et slikt spørsmålsbrev hvor man ikke bør forsømme fristen, og som dukker opp oftere hos selvprosederende enn andre, er at stevningen har mangler og derfor ikke oppfyller kravene i tvisteloven § 9-2. Men i disse tilfellene skal retten i brevet opplyse om konsekvensene av at man ikke retter stevningen innen fastsatt frist (tvisteloven § 16-5 første ledd). 

Det finnes ikke eksplisitte regler om hvor lang frist dommeren må gi. I noen tilfeller trenger ikke dommeren gi noen frist i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...