tanda Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Hei Dette er kanskje er mer fysikkspesifikt problem, men er det et kjent fenomen at vibrasjon/lyd kan samle seg i hjørner av et rom? I den ene enden av leiligheten så er det vag lyd som stråler ut fra hjørnene. Særlig i den øvre delen av rommet/hjørnene. tror det er vibrasjon og resonansfenomen(er) Foreløpig så antar jeg at vibrasjonskilden er en sirkulasjonspumpe som tilhører fyrrommet (vannbåren gulvvarme) som er plassert i etasjen under. Så vidt jeg husker så er delene i opplegget festet rett til veggen og at dette fører vibrasjonen fra pumpen videre til byggstruktur. Både fyrrom og leilighet interiør er lettere trepaneler Gir dette mening? Jeg vil sammen med utleier forsøke å feilsøke og teste til uken. t. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. november 2022 Del Skrevet 27. november 2022 Spesielt lavere frekvenser har en tendens til å bli forsterket i hjørner. For eksempel ganske populært å sette subwoofere i hjørne siden fenomenet går andre veien også. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. november 2022 Del Skrevet 27. november 2022 Tja, en kan iallefall ikke utelukke mekanisk resonans i vegg/panel som har kan ha en forsterkende effekt på enkelte lyder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå