dan83 Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Kjører dieselbil og hørt at det innimellom lønner seg å gass opp til 3000+ omdreininger når man skal gire opp, for å få ut sot osv Jeg har hatt bilen i ett år og egentlig stort sett giret opp når bilen ber meg om det, ved ca 2000 omdreininger, men kjører derimot en del lange turer på e18. Spørsmålet er: vill lange turer på e18 hvor man ligger på ca 2000 omdreininger være nok til å "rense" ut sot osv, eller bør jeg begynne å få den opp på 3000 i ny og ne(når jeg feks girer opp til 3 giret eller 4 giret?) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Man trenger mer turtall og belastning over lengre tid for å virkelig rense opp. Gjerne med å kjøre 150-200 kmt i tyskland f.eks et par timer. Etterpå kan man kombinere det med bruk av motorvask før man tar oljeskift igjen. Hvis du girer opp på 2000 rpm bruker du knapt halvparten av motorens krefter. 2 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Du har ikke en lang og bratt sammenhengende oppoverbakke opp en ås eller et fjell i nærheten? Kjør bilen varm, kjør deretter opp bakken med høyere turtall enn du vanligvis ville brukt. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 (endret) 22 minutes ago, dan83 said: Kjører dieselbil og hørt at det innimellom lønner seg å gass opp til 3000+ omdreininger når man skal gire opp, for å få ut sot osv Jeg har hatt bilen i ett år og egentlig stort sett giret opp når bilen ber meg om det, ved ca 2000 omdreininger, men kjører derimot en del lange turer på e18. Spørsmålet er: vill lange turer på e18 hvor man ligger på ca 2000 omdreininger være nok til å "rense" ut sot osv, eller bør jeg begynne å få den opp på 3000 i ny og ne(når jeg feks girer opp til 3 giret eller 4 giret?) Broren ble rådet til å kjøre lange turer i 4. gir i en Subaru og han gjorde det en stund til han ble lei motorstøyen og byttet den inn i en bensin-variant... Selv kjører jeg en bil med automatgir, så det er ikke så lett å få til, men jeg hadde ikke tatt meg bryet med det uansett. Bare aksepter at du kanskje må bytte partikkelfilter hvert 5. år hvis du mest kjører småturer og ikke bruker motorvarmer om vinteren. Jeg fikk selv byttet partikkelfilter rett før 5. året og var heldig de tok det på garantien, men neste gang må jeg punge ut. Endret 26. november 2022 av tigerdyr Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 26. november 2022 Forfatter Del Skrevet 26. november 2022 (endret) Skal ut å kjøre på e18 nå snart, i ca 2 timer. Kjøre en stund på 5 giret kan være smart kanskje da, i 110km!? Høres ikke bra ut da men... Vill ikke slik kjøring slite på motoren? Endret 26. november 2022 av dan83 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Gjerne kjør 4. gir. 3 tusen rpm er ingenting. Det verste for en motor er daukjøring på 1000 rpm. 2 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 (endret) Moderne dieselbiler har filtre og ventiler som gror fort igjen ved småkjøring. Det er mye verre og dyrere enn å sørge for at motoren en sjelden gang faktisk får litt belastning. Hvis du stort sett kjører lange turer så er ikke problemet så stort, men hvis du har mange småturer så bør du sørge for at motoren får arbeide med litt belastning og temperatur en gang iblant. Endret 26. november 2022 av TAC-2 2 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 26. november 2022 Forfatter Del Skrevet 26. november 2022 Jeg kjører en del lange turer, kjørt 20 000km på ett år. Spørsmålet er om disse lange turene er nok til å rense opp. Syntes det er mye forskjellige meninger på dette temaet. En mekaniker på toyota sa det var nok med noen lange turer i ny og ne, mens her skrives det jo at jeg må kjøre langt i 4 gir på 3000 rpm. Så blir litt forvirret og lurer på hva som er riktig? Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 1 minute ago, dan83 said: Jeg kjører en del lange turer, kjørt 20 000km på ett år. Spørsmålet er om disse lange turene er nok til å rense opp. Syntes det er mye forskjellige meninger på dette temaet. En mekaniker på toyota sa det var nok med noen lange turer i ny og ne, mens her skrives det jo at jeg må kjøre langt i 4 gir på 3000 rpm. Så blir litt forvirret og lurer på hva som er riktig? Det er litt forskjell på om du vanligvis kjører korte turer og skal ta en tur for å renske opp eller om du daglig kjører lange turer så det ikke bygger seg opp så mye. En tur med lavt turtall vil ikke blåse rent så mye som hvis du finner en bakke og drar på litt mer, men det vil heller ikke bygge seg opp så mye hvis du ikke kjører mange småturer med kald motor. Jeg måtte ta ut EGR-ventilen og vaske den på bilen min i fjor. Hvis du må inn på verkstedet for å ordne det så ender du nok opp med å betale for ny ventil i tillegg til tidsbruk. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Ved påkjøring til motorvei så skal du være oppe i 3k omdreininger. Folk som er på søndagstur blir sperret fra å komme ut på veien. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Kjøp denne Kast på en henger med litt vekt i gå peis på. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 En liten tur på motorvei med ca 2000 omdreininger vil være nok på de fleste biler. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. november 2022 Del Skrevet 27. november 2022 Så lenge motoren har fått driftstemperatur trenger du ikke bry deg om at bilen ber deg gire opp. Bruk gjerne mesteparten av turtallsregisteret frem til du nærmer deg rødlinja eller at du kjenner motoren dabber av når du akselerere ut av kryss, påkjøringsramper, forbikjøringer eller andre plasser der du gir gass. 1 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. november 2022 Forfatter Del Skrevet 27. november 2022 Er karbonrens noe som kan være smart å gjøre: https://xn--smrepunkt-m8a.no/motorrens/?gclid=Cj0KCQiAsoycBhC6ARIsAPPbeLtxNwhCKs3SGrP5NoEESluBA6InQ72QGpm7ttTIMpZNIAZtSmC85P8aAo0kEALw_wcB Passer jo bra eventuelt, da jeg bor i Tønsberg Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 27. november 2022 Del Skrevet 27. november 2022 Litt avhengig av biltype så kan det være at din bil har noe som kalles regenerering, dvs at det sprøytes ekstra diesel inn i motor som skal gjøre at det brenner ut av DPF, det er iallefall slik på min BMW 550D er nok flere fabrikanter som har tilsvarende system også. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. november 2022 Forfatter Del Skrevet 27. november 2022 Dragonlove skrev (1 time siden): Litt avhengig av biltype så kan det være at din bil har noe som kalles regenerering, dvs at det sprøytes ekstra diesel inn i motor som skal gjøre at det brenner ut av DPF, det er iallefall slik på min BMW 550D er nok flere fabrikanter som har tilsvarende system også. Ingen anelse, er en rav4 2013 modell, manuelt gir. Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 28. november 2022 Del Skrevet 28. november 2022 Du kan jo også bare helle syre rett i tanken. Jeg vet om en som gjorde dette da verkstedet skulle ja 15k for å bytte filteret. Det fungerte faktisk, men du må tømme tanken etterpå (vil jeg tro) Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. november 2022 Del Skrevet 28. november 2022 Deechon skrev (47 minutter siden): Du kan jo også bare helle syre rett i tanken. Jeg vet om en som gjorde dette da verkstedet skulle ja 15k for å bytte filteret. Det fungerte faktisk, men du må tømme tanken etterpå (vil jeg tro) Dette hørtes ut som ett utrolig dårlig råd. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 12. desember 2022 Del Skrevet 12. desember 2022 (endret) Har kjørt 260K nå med en 2007 vw 1.9tdi motor. Har aldri byttet pdf eller egr. Den varsler innimellom om feil på egr, men det er sensoren det er noe galt med. Bilen har hovedsakelig gått på motorvei og langkjøring. Ca 2/3 har vært ca 10mil i 100-110kmt. Har aldri drevet med noe rusing eller kjøring på for lavt gir. Har kjørt økonomisk og helt normalt. Edit: Bytter olje hver 6mnd, 15K km. Koster 800kr for olje og filter samt litt egentid i garasjen. Endret 13. desember 2022 av Femtekolonne Tillegg 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 dan83 skrev (På 26.11.2022 den 12.00): Kjører dieselbil og hørt at det innimellom lønner seg å gass opp til 3000+ omdreininger når man skal gire opp, for å få ut sot osv Jeg har hatt bilen i ett år og egentlig stort sett giret opp når bilen ber meg om det, ved ca 2000 omdreininger, men kjører derimot en del lange turer på e18. Spørsmålet er: vill lange turer på e18 hvor man ligger på ca 2000 omdreininger være nok til å "rense" ut sot osv, eller bør jeg begynne å få den opp på 3000 i ny og ne(når jeg feks girer opp til 3 giret eller 4 giret?) Finn lange motbakker, gjerne med tung last og hold 3-4000rpm. Sparer deg for dyre turborens og lignende. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå