Gå til innhold

Fjerning av MC64 på MAX3!

Gef

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet å fundert litt på hvordan jeg skal få den fjernet, MC64'en altså. Jeg og C0bra har testa litt på hans ødelagte BH7, ved å bruke ei skrue og en nebbtang. Det vi gjorde var å kakke bort disse greiene, vi fant bare noen sånne småe greier som ligna på MC64'en. Vil det funke å bare kakke bort den sorte dingsen som jeg har satt ring rundt? eller må jeg fjerne alt fra den, altså all loddingen? bryter jeg ikke kontakt hvis jeg bare fjerner midtpartiet?

Klikk her for å se på bilde:

http://www.home.no/gef/MC64r.JPG

Har ikke loddeapparat, så her må andre metoder ty til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varm opp en kniv eller noe og pirk borti loddetinnet så skal du se den går bort. Menneh... vær J*VLA forsiktig, kommer du borti noe annet har du en ¤%#&%#¤ jobb foran deg. ;)

MC64 er forresten en "kondensator" , en spesiell elektronisk komponent som funker som et bittelite batteri og har en del andre egenskaper. ;)

Edit: Og jo , du fjerner kontakten når du tar bort dingsen i midten , men det enkleste er nok å bruke noe smått og varmt for å smelte bort loddetinnet slik at den faller ut. Hva er hensikten med å fjerne denne? Voltmod av noe slag? :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Varm opp en kniv eller noe og pirk borti loddetinnet så skal du se den går bort. Menneh... vær J*VLA forsiktig, kommer du borti noe annet har du en ¤%#&%#¤ jobb foran deg. ;)

MC64 er forresten en "kondensator" , en spesiell elektronisk komponent som funker som et bittelite batteri og har en del andre egenskaper. ;)

hehe, ok, skal prøve det, og ja, skal være ¤#%¤%#% forsiktig! ;)

Men går det ikke ann å bruke noe for å kutte den i to? på en måte bryte kontakten? eller må hele MC64'en bort?

Lenke til kommentar
hva er hensikten sa du?

Kortet er ikke stabilt med vdimm over 2.8v, så en vdimm mod må til for å nå 3.2v ;)

Edit: På nye utgaver av MAX3 er disse MC64 kondensatorene fjernet fra før av. ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
hva er hensikten sa du?

Kortet er ikke stabilt med vdimm over 2.8v, så en vdimm mod må til for å nå 3.2v ;)

Edit: På nye utgaver av MAX3 er disse MC64 kondensatorene fjernet fra før av. ;)

Ser at det er noe som er gæli med kortene i utgangspunktet , for flere forum har poster om problemer med for lave VDimm spenninger, og på AI7 er det visst et helt nytt regulatorsystem for spenningene. ;)

Lenke til kommentar
hva er hensikten sa du?

Ser at det er noe som er gæli med kortene i utgangspunktet , for flere forum har poster om problemer med for lave VDimm spenninger, og på AI7 er det visst et helt nytt regulatorsystem for spenningene. ;)

Jupp det stemmer, selv om MC64'en er fjernet, er det fortsatt noe som ikke er som det skal, og det er VTT'en, den er for lav. Abit har ikke kommet med noe update om noe fix for dette, kun for MC64'en.

De som vil få MC64 fjernet kan sende kortet til Abit Nederland, så fjerner Abit den for deg uten at garrantien forsvinner, men jeg velger å gjøre det selv, selv om garrantien ryker. Gidder ikke å vente i èn måned før jeg får det tilbake :no:

Lenke til kommentar
Får håpe NF7-S kortet jeg henter i morra klarer over 2.8 vdimm da, slik at jeg slipper noe voltmod. Liker ikke å herpe sånn på flunke nytt utstyr... ;)

Forstår jeg godt! ;)

har ikke råd til å ødelegge hk'et mitt, så jeg skal være ytterst forsiktig :yes:

Eneste som er så dumt med AI7 er at det er basert på 865 chipsett. Mange sier at de mister litt performance av å gå fra ett 875P til ett 865 chipsett :(

Lenke til kommentar

Om du har en ledning som består av mange små kobbertråder så kan du avisolere den ett stykke og sette den mot loddetinnet når du varmer det opp. Da vil ledningen suge til seg mye av loddetinnet. Kjekt triks om en ikke har loddelisse eller loddebolt med avsuging. Pass på at du ikke fetter til ledningen for mye med fingrene, for da blir evnen til å suge opp loddetinnet dårligere.

Edit: med ett stykke mener jeg 0.5 til 1 cm. Pass på at trådene ikke spriker for mye. Og for all del ikke bryt av komponenten med makt. Da kan du risikere å fjerne mer enn du ønsker. Prøv heller ikke å flytte komponenten før du har sugd opp mesteparten av loddetinnet, da loddetinnet kan flyte utover og lage kortslutninger.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...