Gå til innhold

Vil innføre ny elbilavgift: Tre kroner for hver mil du kjører


Nautica

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Nautica said:

Sammen gamle visa, så fort nok personer har forpliktet seg ved og handle en spesifikk vare skal staten skattelegge/avgiftslegge de/dem.

Jepp, bør derfor ikke overraske nogen. 

Utrolig takknemlig for hjemmekontor; har ikke vært innenom jobben på over 3 uker.  Noe godt kom der ut av koronaen tross alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drogin skrev (9 timer siden):

Som sagt, veiavgift er på 100% av fossil. Bompenger er 50% og økende. Etter nyttår er det moms på det over 500.000kr.

Det er ikke noen billigfest lenger, og ytterligere tilskruinger gjøres for å jevne ut de forskjellene som er igjen. Det trengs ikke noen ny avgift kun for elbiler 

 

Dette er jo for å 'tette' gapet på manglende avgifter på drivstoffet, slik det er på fossilt. 3 kronet pr mil et fortsatt veldig billig. Når alternativet er 20 kroner pr liter.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Dette er jo for å 'tette' gapet på manglende avgifter på drivstoffet, slik det er på fossilt. 3 kronet pr mil et fortsatt veldig billig. Når alternativet er 20 kroner pr liter.

3 kr per mil kjem i tillegg til dei andre kostnadane.

Om du har eit forbruk på 20 kWh/100 km og betalar totalt 1,5 kr per kWh, så er prisen ca. 3,45 kr/mil. Prisen per mil blir nesten dobla i dette tilfellet.

Framleis billegare enn drivstoff, men det burde ikkje vere noko mål i seg sjølv å kun halde prisen under drivstoff. Det er dyrt nok å ha bil her i landet, men bil skal visst vera ei stabil inntektskjelde for staten uansett.

Denne avgifta er lik for alle, uavhengig av om du har 2 millionar i inntekt og bil til 1 million eller 400k i inntekt og bil til 100k.

Endret av Zeph
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (16 minutter siden):

3 kr per mil kjem i tillegg til dei andre kostnadane.

Om du har eit forbruk på 20 kWh/100 km og betalar totalt 1,5 kr per kWh, så er prisen ca. 3,45 kr/mil. Prisen per mil blir nesten dobla i dette tilfellet.

Framleis billegare enn drivstoff, men det burde ikkje vere noko mål i seg sjølv å kun halde prisen under drivstoff. Det er dyrt nok å ha bil her i landet, men bil skal visst vera ei stabil inntektskjelde for staten uansett.

Denne avgifta er lik for alle, uavhengig av om du har 2 millionar i inntekt og bil til 1 million eller 400k i inntekt og bil til 100k.

Ja det er litt av poenget mitt, det er fortsatt ett billig alternativ. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (22 timer siden):

Hvorvidt denne løsningen er smart eller ei, syns jeg er vanskelig.. På en side, så er det mer rettferdig at de som kjører mye betaler mest for å bruke veien, og at Olga på 75 som kjører til butikken èn gang i uken, ikke skal betale like mye i trafikkavgift som noen som kjører veldig mye. På en annen side, så er det mange som må kjøre mye, fordi de bor steder der det ikke bare er å bruke kollektivt, disse blir da kanskje tvunget til å betale mer enn de gjør med dagens ordning, selvom det er en ren nødvendighet for de å kjøre så mye 

De som bor på steder hvor det er for lite befolkningsgrunnlag til å ha kollektivtrafikk har forhåpentligvis kunnet kjøpe seg bosted betydelig billigere enn de som bor i utkanten av en stor by. De har også fram til nå måttet betale mye om de brukte bensin/dieselbil.

Hvis du bor på bygda, kjører ekstremt mye og har en nyere elbil med lang rekkevidde så er naturligvis elbilavgifter surt men det burde ikke være noen overraskelse.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
17 minutes ago, knutinh said:

steder hvor det er for lite befolkningsgrunnlag til å ha kollektivtrafikk har forhåpentligvis kunnet kjøpe seg bosted betydelig billigere enn de som bor i utkanten av en stor by

De har rett og slett betalt lite for en bolig som er lite verdt. Driftskostnadene er de samme, eller høyere. Samme behov for vedlikehold, like dyrt for vann, avløp. Eiendomsskatt er ofte overraskende dyrt også på landet. Det mange ikke skjønner er at det er til dels betydelig dyrere å bo på landet pga dårlig prisutvikling på boliger og tid/kostnad med kjøring til og fra hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

De har rett og slett betalt lite for en bolig som er lite verdt. Driftskostnadene er de samme, eller høyere. Samme behov for vedlikehold, like dyrt for vann, avløp. Eiendomsskatt er ofte overraskende dyrt også på landet. Det mange ikke skjønner er at det er til dels betydelig dyrere å bo på landet pga dårlig prisutvikling på boliger og tid/kostnad med kjøring til og fra hele tiden.

Du kan kjøpe en 10 år gammel strøken bolig på fødestedet mitt (nordnorge) for ca 4 millioner. Prisen for et hus fra 60-tallet, dødsbo, alt må gjøres i nabolaget mitt (oslo) er ca 12 millioner og oppover. Si 16 millioner med renovering.

12 millioner i ekstra lån? Fram til nå har det vært greit fordi verdistigningen har vært stor og renta nært 0. Lite tyder vel på at det vil være tilfellet de neste 10-20 åra.

Den primære forskjellen er tomtepris. Sekundært så tror jeg at håndverkere er dyrere (og muligens dårligere) i storbyer. Hvis tomta i seg selv koster flere millioner så kommer dette på toppen av huslånet, og dette er renter og avdrag som må betjenes og griper direkte inn i budsjettet. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kremt said:

De har rett og slett betalt lite for en bolig som er lite verdt. Driftskostnadene er de samme, eller høyere. Samme behov for vedlikehold, like dyrt for vann, avløp. Eiendomsskatt er ofte overraskende dyrt også på landet. Det mange ikke skjønner er at det er til dels betydelig dyrere å bo på landet pga dårlig prisutvikling på boliger og tid/kostnad med kjøring til og fra hele tiden.

Er nok mange som skjønner det men som ikke har noe valg pga. lav inntekt og kapital. Samme som med de som kjører gamle fossilbiler selv om det er dyrere enn med elbil.

Lenke til kommentar

For oss med hjemmekontor og som sikkert også då har høgere lønn, vil merke dette mindre enn folk som ikke har noe valg og må kjøre til jobb (sykepleiere osv).
Synes dette slår skjevt ut som vanlig. Og Vedum tror vel at alle på landet fortsatt har diesel? Kommer til å få partiet sitt under sperregrensen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Jeg quoter:

Sitat

12.04.21... Teksten det skal stemmes over lyder: «Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som ønsker det, får hjemmel til å pålegge betaling også på private parkeringsarealer». Barth Eide : Vi snakker her om parkering tilknyttet til jobb. Typisk i bysentra, ikke folks hjemmeparkering.

Jeg synes at det er helt innafor å gi kommuner makt til å gjøre slikt. Jeg vil argumentere for at kommunen ikke bør benytte seg av en slik mulighet, men lokaldemokrati synes å være rett sted å avgjøre det på.

I alle fall så lenge de som primært blir rammet av en slik avgift bor, jobber, skatter og stemmer i den aktuelle kommunen. Hvis dette blir en måte å skatte innbyggerene i nabo-kommunen uten at de har noe skal ha sagt så burde det kanskje løses på høyere nivå.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Du kan kjøpe en 10 år gammel strøken bolig på fødestedet mitt (nordnorge) for ca 4 millioner. Prisen for et hus fra 60-tallet, dødsbo, alt må gjøres i nabolaget mitt (oslo) er ca 12 millioner og oppover. Si 16 millioner med renovering.

12 millioner i ekstra lån? Fram til nå har det vært greit fordi verdistigningen har vært stor og renta nært 0. Lite tyder vel på at det vil være tilfellet de neste 10-20 åra.

Den primære forskjellen er tomtepris. Sekundært så tror jeg at håndverkere er dyrere (og muligens dårligere) i storbyer. Hvis tomta i seg selv koster flere millioner så kommer dette på toppen av huslånet, og dette er renter og avdrag som må betjenes og griper direkte inn i budsjettet. 

-k

Lønn, bosetting storby vs provinsen ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg quoter:

Jeg synes at det er helt innafor å gi kommuner makt til å gjøre slikt. Jeg vil argumentere for at kommunen ikke bør benytte seg av en slik mulighet, men lokaldemokrati synes å være rett sted å avgjøre det på.

I alle fall så lenge de som primært blir rammet av en slik avgift bor, jobber, skatter og stemmer i den aktuelle kommunen. Hvis dette blir en måte å skatte innbyggerene i nabo-kommunen uten at de har noe skal ha sagt så burde det kanskje løses på høyere nivå.

-k

Vil da bedriftene lengre ha bestemmelserett over hvem som parkerer der, kan de samtidig spesifisere parkering kun til egne kunder ?

Edit: tanken er at parkering er en egen tjeneste som man betaler for.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Nautica skrev (14 minutter siden):

Lønn, bosetting storby vs provinsen ?

I silicon Valley så kan man få vesentlig høyere lønn enn på landsbygda. Så er også boligprisene i området temmelig ville.

Som lærer eller sykepleier eller bussjåfør så tror jeg ikke at du får vesentlig mer lønn i Oslo enn på Røst?

Det er nok tilgang på flere "høytlønte yrker" i større byer men fra et rent økonomisk perspektiv ville det nok lønne seg å flytte til småbyer for veldig mange av byfolkene. Så lenge de fant en relevant og god jobb, og partneren deres også fant det, og denne ikke ble lagt ned eller sjefen viste seg å være uspiselig.

-k

Lenke til kommentar
Nautica skrev (18 minutter siden):

Vil da bedriftene lengre ha bestemmelserett over hvem som parkerer der, kan de samtidig spesifisere parkering kun til egne kunder ?

Edit: tanken er at parkering er en egen tjeneste som man betaler for.

Jeg forstår ikke. AP ønsker vel å gjøre det vanskeligere å kjøre bil. Ved å kreve at arbeidsgivere tar betalt for ansatte-parkering så gjør de det litt vanskeligere for bilister. Neste trinn er at shoppingsenter må gjøre det samme. En variant av dette er at ansatte må betale skatt for fordelen av å ha parkeringsplass på jobb.

Svømmehaller og lignende planlegges nå gjerne tilnærmet uten parkeringsplasser. Et par plasser for handicap og ansatte. Jeg antar at de nyutdannede, urbane planleggerene sykler og tar t-bane fra Grunerløkka og dit de skal og ikke ser problemet. Og at sjefene deres ikke har små barn lengre. Konsekvensen blir kaos i bakgatene når 100 familer skal på svømming søndag morgen eller levere poden på håndballtrening etter jobb, før middag og innen pode#2 skal på fotball.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (1 time siden):

Hvordan skal de registrere hvor mye man kjører? 
Jeg bor på landet med elbil, og det er ingen bomstasjoner her som registrerer kjøringen, bortsett fra de gangene jeg kjører f.eks inn til Oslo

Sitat

Elbileiere betaler veibruksavgift per kilometer

Derfor foreslår man i første omgang en løsning der eiere av elbiler er ansvarlig for å betale for kjørte kilometer. Innrapporteringen kan skje via eksisterende selvbetjeningsløsninger i Statens vegvesen eller via opplysninger til forsikringsselskapene.

https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/utredning-om-veibruksavgift-og-bompenger/aktuelt/utredning-om-fremtidig-veibruksavgift-og-bompenger/?lang=nb

Sitat

De to etatene har også sett på løsninger for mer omfattende veiprising med GPS-sporing, men har ikke endt opp med å anbefale det.

https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...