Nautica Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 (endret) Nå er gratisturen over ? "En normal årlig kjørelengde på 15000 km vil altså påføre bilisten en ekstraskatt på 4500 kroner. Deretter kommer avgifter for tunge kjøretøy." https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759 Endret 24. november 2022 av Nautica Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Bilistene skal flås, samma faen 🙄 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2022 Forfatter Del Skrevet 24. november 2022 Skavold skrev (3 minutter siden): Bilistene skal flås, samma faen 🙄 Sammen gamle visa, så fort nok personer har forpliktet seg ved og handle en spesifikk vare skal staten skattelegge/avgiftslegge de/dem. 1 Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Prisen for å ha et dobbelt så stort byråkrati enn Sverige sett i forhold til antall innbyggere. 5 2 1 Lenke til kommentar
disk Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Det er noe perverst med Norge. Eg blir ikke gammel i dette landet 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Det som er viktig for staten er at man får inn penger og at man har en overvåkning. Det er viktig at nordmenn ikke har mobilitetsfrihet. Samtidig skal det være enkelt å politisk skru opp prisene ettersom hvem som styrer. Kommer SV i regjering en gang i fremtiden, blir det fort 10 kr per mil. 3 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Forslaget er useriøst og fremstår som forsøk på økonomisk voldtekt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Skattelegging av bilisme har vært viktig i alle år, så det å tro at det for evig tid vil være billig å eie el-bil er veldig naivt. Selvsagt vil staten måtte finne inntekter fra bilistene, for å opprettholde budsjettet. Hvorvidt denne løsningen er smart eller ei, syns jeg er vanskelig.. På en side, så er det mer rettferdig at de som kjører mye betaler mest for å bruke veien, og at Olga på 75 som kjører til butikken èn gang i uken, ikke skal betale like mye i trafikkavgift som noen som kjører veldig mye. På en annen side, så er det mange som må kjøre mye, fordi de bor steder der det ikke bare er å bruke kollektivt, disse blir da kanskje tvunget til å betale mer enn de gjør med dagens ordning, selvom det er en ren nødvendighet for de å kjøre så mye På en annen side, så betaler man mer avgifter med fossilbil dersom man kjører mye kontra lite, men elbil endrer på dette jo på dette. 1 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 (endret) Baranladion skrev (16 minutter siden): Skattelegging av bilisme har vært viktig i alle år, så det å tro at det for evig tid vil være billig å eie el-bil er veldig naivt. Selvsagt vil staten måtte finne inntekter fra bilistene, for å opprettholde budsjettet. Hvorvidt denne løsningen er smart eller ei, syns jeg er vanskelig.. På en side, så er det mer rettferdig at de som kjører mye betaler mest for å bruke veien, og at Olga på 75 som kjører til butikken èn gang i uken, ikke skal betale like mye i trafikkavgift som noen som kjører veldig mye. På en annen side, så er det mange som må kjøre mye, fordi de bor steder der det ikke bare er å bruke kollektivt, disse blir da kanskje tvunget til å betale mer enn de gjør med dagens ordning, selvom det er en ren nødvendighet for de å kjøre så mye På en annen side, så betaler man mer avgifter med fossilbil dersom man kjører mye kontra lite, men elbil endrer på dette jo på dette. Nautica skrev (43 minutter siden): Nå er gratisturen over ? "En normal årlig kjørelengde på 15000 km vil altså påføre bilisten en ekstraskatt på 4500 kroner. Deretter kommer avgifter for tunge kjøretøy." https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759 Det er lenge siden elbiler hadde noen "gratistur". Etter hva jeg har forstått er årsavgiften/veiavgiften/forsikringsavgiften på elbilene er på samme nivå / 100% av fossilbiler. Moms på elbiler over 500k kommer i 2023. Bompenger er allerede steget til 50% av en fossilbil. Om man vil skrenke inn gapet mellom el og fossil, så er løsningen å fortsette å gradvis øke bompengene og moms. Ikke å sette på en helt ny spesialavgift på daglig bruk av elbiler. Endret 24. november 2022 av Drogin 3 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Drogin skrev (6 minutter siden): Det er lenge siden elbiler hadde noen "gratistur". Etter hva jeg har forstått er årsavgiften/veiavgiften/forsikringsavgiften på elbilene er på samme nivå / 100% av fossilbiler. Moms på elbiler over 500k kommer i 2023. Bompenger er allerede steget til 50% av en fossilbil. Om man vil skrenke inn gapet mellom el og fossil, så er løsningen å fortsette å gradvis øke bompengene og moms. Ikke å sette på en helt ny spesialavgift på daglig bruk av elbiler. På sikt vil isåfall den løsningen gjelde alle biler, da det vel skal bli forbudt med nysalg av biler som bruker fossilt drivstoff. for noen år siden var elbil nesten gratis, mens fossilbiler betalte mye avgifter, så økte andelen elbiler, og man justerte avgiftene på de, for å nå budsjettet. Når man kommer dit at det "ikke finnes" fossilbiler, så vil nok elbilene ha samme avgiftsnivå som når vi kun hadde fossilbiler. Jeg tror elbil andelen har økt hurtigere enn de hadde tenkt, og derfor er det ikke nok å endre dette gradvis, selvom det hadde vært det mest fornuftige. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Hvordan hadde de tenkt å utføre dette uten å trampe på GDPR? Også merk at dette forslaget kun gjelder elbiler. 2 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 1 hour ago, Nautica said: Nå er gratisturen over ? "En normal årlig kjørelengde på 15000 km vil altså påføre bilisten en ekstraskatt på 4500 kroner. Deretter kommer avgifter for tunge kjøretøy." https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759 Det tilsvarer ca 5 kroner på literen for bensin og diesel og er vel fornuftig med tanke på at alternativet er mer avgifter på strøm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2022 Forfatter Del Skrevet 24. november 2022 (endret) Drogin skrev (55 minutter siden): Det er lenge siden elbiler hadde noen "gratistur". Tja, ansatte behøver ikke skattlegges for lading ved arbeidsgivers ladestasjon. Dette gjelder også de som ikke har firmabil. https://www.wepe.no/skatteregler-for-elbil-pa-arbeidsplassen/ Endret 24. november 2022 av Nautica 1 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 (endret) Dubious skrev (6 timer siden): Hvordan hadde de tenkt å utføre dette uten å trampe på GDPR? Også merk at dette forslaget kun gjelder elbiler. Hva med hybrid? Kan man montere inn en liten mopedmotor i Tesla'n tro? Endret 24. november 2022 av linux-fan skrivefeil 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 (endret) 40 minutes ago, linux-fan said: Hva med hybrid? Quote Avgifter for hybride kjøretøy vurderes, skriver de i sin konklusjon. Du tror vel ikke at de vil la hybrider slippe unna ved å kjøre rent elektrisk? Endret 24. november 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Hinsides hvordan dette landet raseres, rett og slett. Får ikke mye lyst til å stå opp om morran og gjøre en god jobb når man vet at alt arbeidet man gjør ender opp med å gå i et sort hull som ingen av oss har glede av. Kan like godt øke innvandringen for min del, så får i det minste noen nyte godt av landets "rikdom". Landets gamle innbyggere får aldri nyte dette uansett. 3 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Nautica skrev (8 timer siden): Nå er gratisturen over ? "En normal årlig kjørelengde på 15000 km vil altså påføre bilisten en ekstraskatt på 4500 kroner. Deretter kommer avgifter for tunge kjøretøy." https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759 4500 pr år er jo en relativt lav kostnad. Vi har vell alle vært klar over at billig festen ikke ville vare livet ut. Det er dog rimelig med elbil etter dette innføres uansett. 1 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 sedsberg skrev (2 timer siden): Du tror vel ikke at de vil la hybrider slippe unna ved å kjøre rent elektrisk? Tviler, men hybrider betaler også en del bensinavgift i dag. Vanskelig å få mix rettferdig, spesielt for biler med liten eller stor elbil andel, men det er det kanskje ikke meningen heller. De har vel ingen egen kilometerteller for elbil andel? Også avgift for kjøring utenfor Norge, basert på endring av kilometerstand siden sist? Hydrogenbil? Vil utenlandskregistrerte elbiler i Norge slipper avgift på kjørelengde? NAF: https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/naf-nei-til-ny-veiavgift-pa-elbil Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Salvesen. skrev (3 timer siden): 4500 pr år er jo en relativt lav kostnad. Vi har vell alle vært klar over at billig festen ikke ville vare livet ut. Det er dog rimelig med elbil etter dette innføres uansett. Som sagt, veiavgift er på 100% av fossil. Bompenger er 50% og økende. Etter nyttår er det moms på det over 500.000kr. Det er ikke noen billigfest lenger, og ytterligere tilskruinger gjøres for å jevne ut de forskjellene som er igjen. Det trengs ikke noen ny avgift kun for elbiler 3 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Drogin skrev (54 minutter siden): Bompenger er 50% og økende. Etter hva jeg ser stemmer dette kun med Stavanger av de større byene. Ellers er det vesentlig mindre. "Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer." Man får også mye bil for 500.000. Elbil er fortsatt en billigfest sett på alternativene nasjonalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå