Gå til innhold

Rundkjøringer

Finnisses

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peil på vikepliktreglene i rundkjøring? Er det virkelig sånn at det er vikeplikt for de som ligger i indre fil og hvis de finner det for godt å smelle i deg fra siden er det din feil?... Det er mulig å ungå problemet med vikeplikt i rundkjøring hvis alle gjør som de skal og legger seg ut og "sperrer" for den som er på siste innkjøring før de skal ut, men dette skjer ikke... :devil:

Jeg pleier å presse meg fram og "føle" litt på hvor trygge de andre sjoførene er på at de har forkjørsrett... Størst bil og mest agressiv sjofør har retta! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du ligger innerst i rundkjøringa og skal legge deg ut før du skal svinge ut så er det ditt ansvar å passe på at du ikke kjører rett inn i en bil som er på siden av deg når du legger deg ut, ellers så pleier det vel ikke å være så mange som kjører på siden av en som er innerst i rundkjøringen(?)

Endret av jh_
Lenke til kommentar

En rundkjøring er som et hvilket som helst veikryss.

Skal du inn i en rundkjøring er det skiltet med vikepliktskilt,

ergo har du vikeplikt for biler inne i rundkjøringen.

(Med mindre de kjører mot kjøreretningen, kommer de fra venstre)

Ligger du i innerste fil i rundkjøringen, og skal ut, er dette å regne som et feltskifte, og du får vikeplikt fra høyre.

Ellers er det jo slik at man har gjerne forkjørsrett, men ikke påkjørsrett.

Det er alles ansvar å være "varsom og aktpågiven" i trafikken, og dermed unngå ulykker.

Kjør pent, lev lenge.

Hvis dere synes norske rundkjøringer er vriene, sjekk denne:

rndabout.jpg

Lenke til kommentar
Skal du inn i rundkjøring har du vikeplikt for alle.

:ermm: Nei, du har vikeplikt for trafikk fra venstre, og kjøretøy i rundkjøringen.

Så når du kommer inn i rundkjøringen (klart fra venstre), så må trafikk fra høyre som er på tur inn i rundkjøringen, stoppe for deg.

Hvis man hadde vikeplikt for både venstre og høyre, hadde vel ingen kommet noen steds. :roll:

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Nei, du har vikeplikt for trafikk fra venstre, og kjøretøy i rundkjøringen.

Så når du kommer inn i rundkjøringen (klart fra venstre), så må trafikk fra høyre som er på tur inn i rundkjøringen, stoppe for deg.

Hvis man hadde vikeplikt for både venstre og høyre, hadde vel ingen kommet noen steds. 

Hallooooooo..........!! , men det er da noe som er en selvfølge - selvfølgeligheter innbiller jeg meg at folk vet.......

Jeg tenker da vel for pokker ikke på om andre står og venter på å skal inn i en rundkjøring............

Lenke til kommentar
Nei, du har vikeplikt for trafikk fra venstre, og kjøretøy i rundkjøringen.

Da har du jo, som du selv sier, kommet inn i rundkjøringen. Og der gjelder høyreregelen (og feltskiftegreier).

Uansett så er rundkjøringene i Norge (ihvertfall flesteparten av de som finnes i Trondheim) FOR SMÅ! Det nytter jo ikke å kjøre 100% korrekt i flesteparten av de :roll:

Lenke til kommentar
En rundkjøring er som et hvilket som helst veikryss.

Skal du inn i en rundkjøring er det skiltet med vikepliktskilt,

ergo har du vikeplikt for biler inne i rundkjøringen.

(Med mindre de kjører mot kjøreretningen, kommer de fra venstre)

Ligger du i innerste fil i rundkjøringen, og skal ut, er dette å regne som et feltskifte, og du får vikeplikt fra høyre.

Ellers er det jo slik at man har gjerne forkjørsrett, men ikke påkjørsrett.

Det er alles ansvar å være "varsom og aktpågiven" i trafikken, og dermed unngå ulykker.

Kjør pent, lev lenge.

Hvis dere synes norske rundkjøringer er vriene, sjekk denne:

rndabout.jpg

Jeg kunne ha kjørt meg vill inni den der :D

Lenke til kommentar

Ser da ikke så ille ut, den rundkjøringa der......eneste som kan forvirre litt er vel venstrekjøring (mener å huske at det bildet er fra England...). Har sett verre rundkjøringer, men finner ikke igjen noen bilder. Er visst en i Frankrike (Paris) som regnes som verdens største....

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...