Deschain Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 (endret) Hei! Jeg er en student som sliter big-time med kollektivet jeg bor i. Vi er åtte stk. Av disse åtte har vi minst to stk som ødelegger husfreden. De siste ukene har jeg funnet avføring, blod og kjønnshår på badet. Her er det ikke snakk om uhell, for dette skjer daglig. Det er ikke snakk om litt dritt i porselenskåla; NEIDA! Vi snakker eskrementer på dolokk, servant og håndtak. Jeg har faen ikke peiling på hva de egentlig driver med der inne. Det virker som de driter stående (på hodet). Jeg har kalt inn til møte på møte, med nylagede husregler et tosifret antall excel-skjemaer. Problemet er at ingen gidder å følge dem. Kjøkkenet er en konstant svinesti, med råtne matrester ingen rydder opp i, og jeg er DRITTLEI av å vaske opp etter andre. Som om dette med hygiene ikke var nok; så stjeler dem også som ravner. Jeg må drikke lunken pepsi max fordi jeg ikke kan ha den i kjøleskapet. Jeg har skjelt ut samtlige i dette drittkollektivet, og vurderer nå å gå til utleier. Har kontrakt ut året, men jeg klarer ikke å bo i dette brasilianske fengselet av et kollektiv et eneste sekund til. Har derfor reist hjem til mine foreldre, og pendler nå til universiteter to timer hver dag. Ser at dette kanskje var mer utblåsning enn rådspørring.. Har noen peiling på om det går an å oppheve en kontrakt på bakgrunn av disse greiene her? Endret 22. november 2022 av Deschain 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 (endret) Virker som det kan være lurt å spørre om de har noen kompiser som trenger en plass å bo, sånn at du slipper å bo der og du slipper å betale leia. Unge folk som flytter inn i kollektiv kan være ymse greier. For min del var de jeg bodde sammen med redelig nok til å la min mat være i fred og de klarte å treffe toalettet, men de var noen grisegutter som bare vasket hvis det var skikkelig krise og knapt det. Jeg gadd ikke å vaske når ingen andre bidro og fulgte vaskelisten jeg laget, så det så ut som en svinesti så ille at selv vaktmesteren reagerte. Sa bare jeg ikke gidder å vaske alt alene hele tiden, så om han fikk dem til å vaske så ville problemet være løst. Da bare gikk han. Sannsynligvis klok av skade. Egentlig ganske utrolig hvor møkkete folk er villig til å ha det i fellesarealer som kjøkken. Det kunne stå oppvask med mugg i lagret opp fra opp fra en hel uke tilbake og dette var stort sett i fellesutstyr som måtte vaskes om det skulle brukes. Da vurderte jeg å legge det i sengen til vedkommende. Endret 8. februar 2023 av vidor 2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Deschain skrev (2 timer siden): Jeg har kalt inn til møte på møte, med nylagede husregler et tosifret antall excel-skjemaer. Problemet er at ingen gidder å følge dem. Høres litt ut som Sheldon fra The Big Bang Theory Det skal ikke være slik, dessverre så er det enkelte mennesker som bør holde seg hjemme. Slet selv med nabo bedrift der jeg jobbet før, hvor vi hadde felles toalett. Ikke bare bråket de noe voldtsomt på pauserommet dems, skriking mm, ingen bedring etter klager. Men tidvis så var den som syntes det var moro å stå å drite, slik at det var sprutet møkk over hele dassen. Han hadde til og med gått inn og og gjort det på dame doen en gang. En av de hadde også tydeligvis tapt ett veddemål, slik at han gikk med en tapertegn tattooering i panna, en liten en rett over nesa, mellom øyenbryna. Når de endelig flyttet ut, så var det som en helt annen arbeidsplass for oss. Hjalp ikke å ringe sjefen dems å klage heller. Blir vel slik når firmaet bestod av hauger av unge menn rett ut av Bi og tjente mye penger. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 (endret) 3 hours ago, Deschain said: Har kontrakt ut året, men jeg klarer ikke å bo i dette brasilianske fengselet av et kollektiv et eneste sekund til. 3 hours ago, Deschain said: Har noen peiling på om det går an å oppheve en kontrakt på bakgrunn av disse greiene her? Selv om det dreier seg om et kollektiv, så skulle man vel tro at det er de alminnelige reglene for husleie som gjelder. Da kommer det vel litt an på: A. Hvem er det som er parter i kontrakten. Hvem er det som har skrevet under? B. Leier man et enkelt rom i kollektivet, eller dreier det seg om en felles leie av et helt hus? C. Er det en leier som har et hovedansvar, eller er alle like mye ansvarlige? D. Finnes det individuelle kontrakter mellom huseier og hver enkelt leietaker? E. Står det noe i kontakten om oppsigelsesfrister eller om kontakten er "uoppsigelig". Uten at man vet hva slags type kontrakt det dreier seg om, eller hvem som er parter i kontrakten, og hva som ellers står i kontrakten, så kan man vel heller ikke vite noe om hvilke regler som gjelder. Her er en oversikt over hvilke prinsipper/rettsregler som gjelder, som hovedprinsipper, avhengig av kontraktstype og utleieform: https://huseierforening.no/a-leie-ut-til-kollektiv/ Endret 22. november 2022 av arne22 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Haha, ingenting sjokkerer meg lenger. Har selv opplevd å bo i noen kollektiv fra helvete. Har forøvrig også veldig positive erfaringer også. Neste gang du leter etter nytt sted å bo, gjør en grundigere research og vurder å bo med færre, dess flere mennesker man bor med dess større sjanse for at noen vil irritere deg. Bo gjerne med litt eldre mennesker, og bo med er opptatt av renhold (spør på visning hvordan renhold organiseres, og sjekk gjerne grundig selv at leiligheten fremstår ren. Møt ALLTID fysisk opp til visning, og møt ALLTID de du skal flytte inn med - jeg har virkelig brent meg på det der før - så lær av mine feil. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 (endret) Sett en Pepsi i kjøleskapet med ditt navn og med Chili Klaus styrke 12 chilipulver i… 1/10-dels teskje holder Ellers tror jeg ikke dette er gjengen som forstår excel ark, så en exit ut av kollektivet virker som det beste. Målgruppen til husordensreglene vil typisk være de som ikke er der…. Endret 22. november 2022 av Rune_says 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå