Jakobk Skrevet 21. november 2022 Del Skrevet 21. november 2022 Hei! Har kjøpt et par sko som har gått i stykker etter kort tid. Butikken har godtatt reklamasjon, men problemet er at hverken butikk eller leverandør kan skaffe samme sko. De har samme sko i andre farger(stygg), eventuelt så kan jeg få en annen modell. Jeg spurte om det var mulighet for å heve kjøpet, men fikk avslag på dette. Har jeg noen rettigheter når de ikke kan tilby samme produkt, eller må jeg godta å få en annen farge eller en annen modell? Håper at dette er riktig forumkategori for spørsmålet mitt. Har vel med kjøpsloven å gjøre, men fant ikke akkurat denne casen da jeg raskt så i lovdata. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 21. november 2022 Del Skrevet 21. november 2022 Jakobk skrev (21 minutter siden): Har vel med kjøpsloven å gjøre, men fant ikke akkurat denne casen da jeg raskt så i lovdata. Ikke Kjøpsloven. men Forbrukerkjøpsloven(Lov om forbrukerkjøp). Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 21. november 2022 Del Skrevet 21. november 2022 (endret) Forbrukerens krav ved mangler fremgår av forbrukerkjøpsloven § 26. Hevingsregelen følger av § 32, hvor du kan heve avtalen med mindre mangelen er uvesentlig. Selger kan avskjære et hevingskrav ved å tilby retting eller omlevering, om det skjer uten opphold, jf. § 29 tredje ledd. Man kan spørre seg om selger her har tilbudt omlevering (og da forutsatt at det har skjedd uten opphold), som defineres som å levere "tilsvarende ting", jf. § 29 første ledd. Jeg er litt usikker på om man med "tilsvarende ting" skal lese "identisk ting", eller om en ting som er "lik nok" oppfyller vilkåret. "Tilsvarende" betyr vel omtrentlig "noe som er likt noe annet". I tillegg synes ordet "omlevering" å peke mot at selgers ytelse må gjentas. Det ser ikke ut som forarbeidene drøfter spørsmålet. En annen farge på skoen vil ikke være tilsvarende ting. Jeg vil også tro at butikken ikke kan gi en annen modell heller - i alle fall om det er forskjeller av betydning. Det ville vært rart om man må ta til takke med sko man ikke ønsker fordi skoene man kjøpte hadde en mangel. Særlig med tanke på at forbrukerkjøpsloven er en vernelov som skal ivareta forbrukernes interesser i avtaler med typisk asymmetrisk maktbalanse. Jeg vet imidlertid ikke om andre rettskilder som kan belyse spørsmålet. Slik jeg ser det vil du kunne heve avtalen så lenge butikken ikke leverer tilsvarende skomodell. Endret 21. november 2022 av emeritus 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Enten kan du kreve heving av kjøpet (og få tilbakebetalt hele beløpet du betalte) eller så kan du kreve dekningskjøp dersom du kan kjøpe samme modell hos noen andre. Det betyr i praksis at du kan kjøpe skoene et annet sted og så må den første butikken dekke kostnaden (forutsatt at den ikke er urimelig høy). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 2 hours ago, nomore said: Enten kan du kreve heving av kjøpet (og få tilbakebetalt hele beløpet du betalte) eller så kan du kreve dekningskjøp dersom du kan kjøpe samme modell hos noen andre. Det betyr i praksis at du kan kjøpe skoene et annet sted og så må den første butikken dekke kostnaden (forutsatt at den ikke er urimelig høy). Er "hverken butikk eller leverandør kan skaffe samme sko" så vanskelig å forstå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Går ut i fra det finnes mer enn én skobutikk? Trenger ikke være i samme kjede. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Har en kjøpt svarte sko, så er ikke oransje sko tilsvarende. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 nebrewfoz skrev (6 timer siden): Er "hverken butikk eller leverandør kan skaffe samme sko" så vanskelig å forstå? Det bør vel ikke være en revolusjonerende tanke at det kan være flere leverandører av et produkt? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Forbrukerkjøpsloven bygger på Forbrukerkjøpsdirektivet, hvor artikkel 3 bestemmer at "Ved manglende avtalemessighet skal forbrukeren ha rett til uten vederlag å få varen satt i den stand avtalen fastsetter ved retting eller omlevering" (min utheving). Dette er også grunnprinsippet i mangelsbeføyelser: selger plikter å oppfylle kjøpsavtalen. Når kravet i fkjl. § 29 er "tilsvarende ting", så betyr ikke dette noe mer eller mindre enn hva som allerede følger av begrepet omlevering: selger skal oppfylle avtalen. Hvis avtalen kan oppfylles på flere forskjellige måter (altså hvis det finnes flere mulige objekter som oppfyller det selger har forpliktet seg til), så kan selger oppfylle ved å velge én av dem. Ved kjøp av klær og skotøy er farge og stil vanligvis en essensiell del av gjenstandens identitet og kjøperens formål med kjøpet (i motsetning til f.eks. kjøp av en pakke skruer). Hvis kjøper har bestilt svarte sko, så kan ikke selger oppfylle avtalen i første omgang ved å levere rosa sko. Da kan selger heller ikke oppfylle avtalen ved omlevering ved å levere rosa sko etter reklamasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå