Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opprydding i reglene rundt bruk av tilhenger for bil


KjellHatt

Anbefalte innlegg

X10anT skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er det minste rart at man blir straffet for å føre kjøretøy man ikke innehar førerrett for. Blir litt som å si "jeg trodde jeg hadde rett til å kjøre denne 1100 kubikk motorsykkelen på mopedførerbeviset mitt, for det er jo uansett bare 40-sone her i boligstrøket", eller "jeg trodde det var 110 km/t på denne delen av motorveien".

Greit nok at reglene kan virke kompliserte og vanskelige å forstå, men dersom man ikke evner å sette seg inn i dem får man bare la være å kjøre med tilhenger. Alternativet er også å benytte Vegvesenets flotte tilhenger app.

Nå snakker ikke jeg om sjåføren som fikk bot fordi han kun hadde B sertifikat, men jeg snakker om dette:

En politikontroll langs Mosseveien i Fredrikstad avdekket at tilhengeren faktisk kan tåle tyngre båter enn den drøyt 20 fots store White Shark'en. Det er den tillatte maksimalvekten som gjelder, og ikke kiloene som kameratene faktisk trekker bak bilen. Og siden hengerens teoretiske lastevne kunne sprengt maksgrensen på 3,5 tonn totalt, måtte drammenserne hensette båt og henger i plankebyen.

Slik jeg forstår det, så er altså vekten på lasten innenfor, men siden tilhengeren er godkjent for mer enn 3,5 tonn, selv om vekten på lasten var under det, så blir det ulovlig.

Vil det da si at om jeg har BE, og trekker en tom henger som i teorien har kapasitet til å laste mer enn syv tonn, så kjører jeg ulovlig? Jeg trodde det var den faktiske vekten som gjaldt, ikke den teoretiske. Men artikkelen sier jo noe annet.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (32 minutter siden):

BE med kode 79.06: hengerens vekt kun begrenset av bilens oppgitte begrensninger.

Er dette kun for de som har tatt BE før 2013? Eller er dette noe man kan ta i tillegg til BE?

Edit: ser sånn ut:

§ 14-6 fjerde ledd skal lyde:

For førerett i klasse BE ervervet før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på tilhengerens tillatte totalvekt i § 3-11. Rettigheten påføres førerkortet med kode 79.06 tilknyttet klasse BE.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Vil det da si at om jeg har BE, og trekker en tom henger som i teorien har kapasitet til å laste mer enn syv tonn, så kjører jeg ulovlig? Jeg trodde det var den faktiske vekten som gjaldt, ikke den teoretiske. Men artikkelen sier jo noe annet.

Jeg forstår eksemplet med båthengeren slik at hengeren (sammen med bilen) kunne sprengt vektgrensa for vogntog på klasse B (når hengeren er over 750kg) på 3500kg, ikke at hengeren i seg selv var registrert for over 3500.

Men for å besvare spørsmålet ditt; om du har klasse BE fra før 2013 (med koden 79.06) og trekker en tilhenger som er registrert for over 3500kg (eksempelvis mer enn 7000kg, som du spurte om), men den aktuelle totalvekten fortsatt er innenfor det bilen har lov til å trekke (begrenset av det laveste av tillatt tilhengervekt og (sammen med bilens aktuelle totalvekt) tillatt vogntogvekt i bilens vognkort), så er det lovlig. Det forutsetter imidlertid at hengeren og bilen har bremsesystemer og hengerfester som er tilpasset hverandre; verken påløpsbremser eller kulekobling med 50mm kule (det finnes større, bl.a. en 80mm-type som kan brukes på traktor) er tillatt for mer enn 3500kg.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Er dette kun for de som har tatt BE før 2013? Eller er dette noe man kan ta i tillegg til BE?

Edit: ser sånn ut:

§ 14-6 fjerde ledd skal lyde:

For førerett i klasse BE ervervet før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på tilhengerens tillatte totalvekt i § 3-11. Rettigheten påføres førerkortet med kode 79.06 tilknyttet klasse BE.

Ja stemmer dette, jeg var litt for sent ute, da jeg fikk mitt i juli 2013, ikke at det betyr noe uansett, kommer nok ikke til å kjøre så tungt lastet privat uansett, ellers så er planen å ta CE til neste år, da det kun er det som mangler.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Koster ikke dette nesten 100 000 kr? Eller kanskje enkelte lastebilselskaper og NAV betaler det for deg om du ønsker å jobbe som lastebilsjåfør.

Jo, jeg har tatt A,B, BE, C og D privat jeg, A tok jeg da jeg alltid har hatt lyst å kjøre motorsykkel, etter jeg hadde tatt det så fikk jeg litt blod på tann og tok buss og lastebil, det har like mye med interesse for kjøretøy som å sikre seg i vanskelige tider, jeg har vært heldig jobbmessig, selv om jeg har vært gjennom både konkurser, nedbemanninger, firma overdragelser osv... men man vet aldri, jeg har også 3 fagbrev blant annet, får likksom aldri nok heller :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjellHatt skrev (På 21.11.2022 den 17.57):

Ser det er meldt om en gjennomgang av regler rundt forholdet. Dette synes jeg er på overtid og skulle ha vært gjort for lengst.

Det verste med dagens regler synes jeg at at noe mangler sunn fornuft. Hvorfor skal det f.eks være ulovlig å kjøre med en helt tom tilhenger som har bremser og tillatt totalvekt over 750 kg (eks tillatt totalvekt 1350 kg, egenvekt av henger 250 kg), mens man kan kjøre lovlig med 'samme' henger (dvs samme ytre mål) med full last selv om den ikke har bremser? 

Jeg skjønner behovet for 'relativt enkle' regler, men det blir feil når lovverket strider mot sunn fornuft.

Det er belastningen på tilhengerfestet som påvirker bilen/trekkvognas kjøreegenskaper herunder bremselenge.. Derfor burde det være faktisk vekst som burde være kriteriet. En maks faktisk vekt for henger uten brems og en annen maks faktisk vekt for henger med bremser.

Lovsnekkerne må være seg bevisst på at når lovverket blir for komplisert og/eller direkte strider mot sunn fornuft i kombinasjon med saftige bøter ved overtredelse så er dette faktisk en trussel mot rettsikkerheten og respekten for offentlig forvaltning. Og det kan på sikt være alvorlig for samfunnet.

Nå er jo hele poenget med BE å kunne bedømme lastevekt, vektfordeling og sikring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Nei. Hva er det du surrer med?

Jo? Som andre har påpekt i denne tråden, så kan du ha forskjellige tillat totalvekt alt ettersom hvilket sertifikat du har og når du tok det.

Det er som følger:

B: 4250 kg

B+b96: 4250 kg

BE før 2013: ~ubegrenset

BE etter 2013: 7000 kg

C1E før 2013: ~ubegrenset 

C1E etter 2013: 12000 kg

CE: ubegrenset 

Tar du BE i dag, har du altså maks tillatt totalvekt på 7 000 kg. Har du en personbil på 3200 kg så har du altså en nyttevekt på 3800 kg. Men dette er i teorien, du må naturligvis sjekke hva tilhenger og bil er teknisk begrenset til.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jo? Som andre har påpekt i denne tråden, så kan du ha forskjellige tillat totalvekt alt ettersom hvilket sertifikat du har og når du tok det.

Det er som følger:

B: 4250 kg

Maks 4250kg for førerkort B gjelder maks 3500 kg bil + maks 750 kg tilhenger.

BE før 2013 gjelder maks 3500 kg bil + "ubegrenset" tilhenger.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

 

BE før 2013 gjelder maks 3500 kg bil + "ubegrenset" tilhenger.

Nettopp. Så med BE kan man ha en nyttelast på 3500 kg om personbilen veier 3500 kg, fordi man kan ha en maks tillatt totalvekt på syv tonn. Har man tatt det før 2013, får man enda mer nyttelast (alt ettersom hva begrensningene på vogntoget er). Det er altså mer enn nok for de fleste, selv med en stor personbil.

Lenke til kommentar

Husker at det var mange ford f-250 -350 osv "før i tiden", vet ikke hva slags regler det var da. Om det var varebil, personbil osv.. Men så fikk man dog lappen på lett lastebil automatisk omtrent når man tok førerkort for personbil.

Men de bilene har blitt for dyre for ola dunk, men var gromme. Kan dog ikke si at jeg likte de med doble hjul på bakaksel. Så litt voldsomt ut.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Jeg vet det, men det er noe du surrer med. F.eks. skrev du:

Du kan ha maks tillatt totalvekt på 4250 kg med BE

Akkurat der skrev jeg feil ja, jeg blandet vekt på vogntog med B som kan ha 4250 og BE som kan ha 7 000 kg (tatt etter 2013).

Nyttelast på kun på bil er en helt annen diskusjon. Jeg husker feks denne saken fra motor.no, der en mann kjøpte seg en Hyundai Ioniq 5 elbil som kun har 160 kg nyttelast: bilens godkjente totalvekt: 2540 kilo, bilens egenvekt med sjåfør: 2380 kilo. Ulovlig overvekt å ta med hele familien med bagasje på biltur med andre ord.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...