Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hva er det med elkjøp som gjør at de tror de er hevet over forbrukerkjøpsloven?


Anbefalte innlegg

jeg har tidligere postet om dette, men kjenner jeg er så lei og irritert over saken at den fortjener en ny tråd:

6 uker siden jeg ba om avhjelp nå, og i dag ringer "kundeservice" til meg og kommer med et supert tilbud til meg altså:

vanligvis koster det 1600 kr å få installert en tv til å henge på vegg- men jeg trenger bare betale 800 kr for at de skal komme å ta tv ned fra vegg og pakke den inn for meg for å sende til servicesenteret de bruker. supert tilbud eller hva?  dette rett etter at servicesenteret de bruker har sendt meg ei regning på nesten 500 kr for emballasje for å sende tvn i (som etter ukesvis med telefoner og mailer endelig ble slettet pga avhjelp skal være gratis og uten ekstra ulempe for forbruker)


(For elektronikkbransjen er rimelig tid for avhjelp på standard hyllevarer satt til 2-4 uker, da det var gått 4+1 dag sendte jeg saken til forbrukertilsynet. og jeg sendte også krav til elkjøp om heving av kjøp etter § 32, og erstatning etter § 33 i forbrukerkjøpsloven (for å kjøpe en tilsvarende tv)  svaret på dette var bare at i følge deres rutiner kunne de ikke etterfølge dette. så rutinene til elkjøp er altså å bryte forbrukerkjøpsloven.
de har heller ikke svart på mine henvendelser tidligere om omlevering av tv når de så tydelig ikke klarer å utføre avhjelp i form av retting.



16.10 ber jeg om avhjelp på  tvn.

20.10 får jeg mail fra reparasjonsverksted  , hvor det informeres om at jeg må betale for frakt for tv (455,-) og at de skal sende meg ei stor eske som tvn skal pakkes i. 
i vilkårene til servicesenteret står det også at jeg må sørge for at tvn er pakket riktig, og at jeg er ansvarlig for eventuelle skader som skjer i postgang.


jeg sender mail til elkjøp om at jeg ikke har mulighet til å drive å bale med å få en 70 tommers tv ned i ei eske som må pakkes riktig. jeg er ikke profesjonell pakker og tar ikke på meg den risikoen. avhjelp skal også utføres gratis og uten vesentlig ulempe.
jeg informerer også om at man har rett på låneprodukt dersom avhjelp er forventet til å ta mer enn en uke. samt at jeg har ikke anledning til å få en 70 tommers stor tv ned i noen eske.

20.10 (senere) får jeg mail fra elkjøp om at dere har kontaktet verksted, og at verkstedet skal ta kontakt med meg fortløpende for ser vice på tvn.

31.10 jeg mailer elkjøp - ingen verksted har kontaktet meg.  jeg ber om omlevering dersom de ikke klarer å utføre reperasjon av tvn.
01.11 leveringsinformasjon fra servicesenteret sendes ut
02.11  elkjøp sender mail om at de har purret på verksted

fra den 02.11 til dags dato har jeg vert i telefon med elkjøp flere ganger- muntlig får jeg beskjed om at reperatør skal komme hit og fikse tvn, som er vanlig prosedyre for store ting- men over mail og sms får jeg fortsatt beskjed om at tvn må sendes inn.
servicesenteret har slettet faktura til meg, da det faktisk er slik at avhjelp skal være gratis og at det er butikkene som skal ta all kostnad med dette.

det hele topper seg i dag når de ringer fra elkjøp og tilbyr meg denne helt fantastiske avalen om at jeg bare trenger å betale 800,- for at de skal komme å pakke den ned. jeg kjenner på dette tidspunktet begynner jeg å bli "lettere irritert" og sprø rett og slett om det er slik at kundeservice sitter der og forteller meg at elkjøp ikke følger norsk forbrukerkjøpslov som klart og tydelig sier at avhjelp skal utføres uten ekstra kostnad for forbruker og kundeservice forteller meg at "det er jo to forskjellige ting". og spør bare so om det er sli kat jeg avslår "tilbudet" de kommer med.  selvfølgelig godtar jeg ikke å betale for noe som skal utføres gratis nei-  da får jeg bare beskjed om at "hun skal notere at jeg har avslåt ttilbud om hjelp da"


sier til kundeservice at dette tilbudet som hun nå har presentert meg over telefon ønsker jeg å få skriftlig tilsendt over mail slik at det kan dokumenteres at de aktivt bryter forbrukerkjøpsloven, så får bare vente å se da, om dette er noe som blir sent meg over mail.


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BIGG skrev (8 minutter siden):

Sier forbrukerkjøpsloven at varene skal hentes kostnadsfritt hjemme hos deg? Trodde det "normale" var at du selv må levere de på utsalgsstedet uansett størrelse, vekt og fasong...

forbrukerkjøpsloven sier av avhjelp skal være kostnadsfritt og uten ekstra ulempe for forbruker.
altså- det skal være gratis. dette er en tv av stor str. hvor stor % av norges befolkning har en bil de kan transportere en tv av slike dimensjoner i?

vanlig prosedyre på alt annet av str. jeg har hatt tidligere som trenger å fikses, er at reparatør kommer til hjemmet og utfører reparasjon der. 

 edit: legger ved sitat fra forbrukerrådet

"

Kvitevarer er som regel store og tunge, og det er derfor upraktisk å ta til dømes vaskemaskina med til butikken når du vil klage. Dei fleste butikkar tilbyr derfor å sende ut reparatørar, anten eigne eller leigde, heim til deg.

Dersom det ligg føre ein feil eller mangel, er det butikken som skal ta kostnaden med undersøkinga. Dei skal òg dekkje kostnadene med å frakte den mangelfulle vaskemaskina bort, eventuelt låneprodukt inn, samt den nye eller reparerte tilbake. Dersom det ikkje ligg føre ein mangel, kan butikken krevje kostnadene til undersøkinga dekte, dersom dei har gjort deg uttrykkjeleg merksam på det på førehand."


 

Endret av jegersålei
Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem med Elkjøp, og har tilsvarende problem med jula nå.

Etter ukesvis med krangling med Elkjøp, så kontaktet jeg LG som kom og fikset problemet i stua mi.

 

Det virker som kjeden og butikkene har vurdert det slik at folk flest ikke går til forbrukermyndighetene, og klarer fikse det på en eller annen måte. Og det koster dem tilnærmet ingenting å krangle med kundene... Det skulle vært bøter til selskaper som ikke følger forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også, jeg håper alle på forumet som blir offer for elkjøps retur-diktatur, som å sende inn en "generell" klage til forbrukerrådet. Om de får mange klager på samme tingen, så tar de det videre. Det blir bare en liten smekk på hånda, men da er ihvertfall den praksisen slutt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...