Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Redusere spenning på elsykkelbatteri?

Anbefalte innlegg

Min far har fått problem med sin elsykkel med at batteriet sier den har for høy spenning til å bli brukt. Jeg har hjulpet han med å laste ned programvare som vi har koblet til sykkelen for å justere innstillinger osv men desverre så får man ikke justert spenningen der.

Er det noen her på forumet som er godt kjent med elsykler og vet hvordan man kan overstyre dette? Ut ifra det jeg ser så er det en slags innebygd beskyttelse som hindrer elsykkelen fra å starte hvis spenningen er for høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å endre spenningen på et elsykkel batteri er nok ikke veldig enkelt, siden strømtrekket er såpass stort. Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noe innebygget funksjon for noe slikt da elsykkelen får direkte strøm fra batteriene via en BMS (Battery Management System). Du skal ha en kick ass buck converter for å fikse dette. 

Men det kan hende jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (15 minutter siden):

Min far har fått problem med sin elsykkel med at batteriet sier den har for høy spenning til å bli brukt

Hvis alt er originalt og under 5 år gammelt bør det være mulig å reklamere mot kjøpsstedet/importør/produsent. 

For høy spenning kan muligens indikere noe feil på batteriet og da ville jeg ha vært forsiktig med å lade batteriet uten tilsyn (eller i det hele tatt) pga. brann/eksplosjonsfare.

Får du målt spenningen på batteriet og verifisert at det er utenfor spec? Hvis innenfor så er det kanskje kontrollenheten som måler spenningen i sykkelen som er gåen. Se i så fall første punktet mitt.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (11 minutter siden):

Hvis alt er originalt og under 5 år gammelt bør det være mulig å reklamere mot kjøpsstedet/importør/produsent. 

For høy spenning kan muligens indikere noe feil på batteriet og da ville jeg ha vært forsiktig med å lade batteriet uten tilsyn (eller i det hele tatt) pga. brann/eksplosjonsfare.

Får du målt spenningen på batteriet og verifisert at det er utenfor spec? Hvis innenfor så er det kanskje kontrollenheten som måler spenningen i sykkelen som er gåen. Se i så fall første punktet mitt.

En vesentlig ting jeg glemte å nevne er at dette er et custom build. Det er en helt vanlig sykkel som bare er konvertert over til EL.

Eneste han kan evt reklamere på er vel batteriet, kanskje det er dithen vi må gå.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (27 minutter siden):

Med custom build, mener du da at hele batteripakken inkludert BMS? Eller er det kun byttet eller endret på selve btteripakken?

Jeg er litt usikker på akkuratt hva han har gjort, men jeg tror han har kjøpt batteriet ferdigklarert, også kjøpt tredjeparts utstyr med ledninger, display osv og koblet dette sammen.

Han er veldig flink på å lage disse og har gjort det flere ganger, men denne gangen har det gått skeis.

Vi koblet opp datamaskinen hans inn mot batteriet med programvaren som tilhører batteriet (bafang) men den programvaren tillater ikke at du endrer på spenning, du kan konfigurere mye annet som maksfart, assist level osv men ikke helt det vi var ute etter.

Lenke til kommentar

Å hvilken feilkode får du? Er det for høy spenning fra en celle, eller fra hele batteripakken? Er det høy spenning fra kun en celle er nok trolig batteripakken dårlig balansert. Dette kan fikses ved å sette det på lading over tid da de fleste BMS balanserer batteriene når det er fulladet. Men som oftest skjer dette med ganske lav strømmengde så det kan ta litt tid. Kanskje flere opp og nedladinger. 

Hvis spenningen er for høy generelt sett fra hele batteripakken så må det være noe galt siden det nesten ikke er teknisk mulig, så sant du ikke har fått levert en batteripakke med høyere spenning enn det softwaren takler eller vil ta imot. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...