forhelvete Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Har sett på noen youtube videoer om dette og det ser ikke så vanskelig ut.. er det bare å kjøpe et batteri på thansen og fikse dette selv? Ser at det er flere batterier som passer til min bil hvilken skal jeg velge, den billigste? Og vis jeg ikke klarer dette selv. Hvor mye tar et verksted å bytte batteri sånn ca? 1 Lenke til kommentar
3l33t3 Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Hva slags bil har du? På noen nyere biler må batteriet kodes inn ved bytte. Lenke til kommentar
forhelvete Skrevet 19. november 2022 Forfatter Del Skrevet 19. november 2022 Toyota 2010 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 (endret) Bare legg inn bilnummeret hos f.eks. Thansen eller Biltema, så finner du sannsynligvis riktig batteri. Det pleier å være rimelig enkelt å bytte, vanligvis bare en eller to skruer å løsne + klemmene. Det kan jo være litt fastrustet på en så gammel bil, så litt rustløser er kjekt å ha. Pluss kanskje litt sinkspray for å fikse opp festet. Du vil gjerne måtte resette klokke, radiostasjoner mm. Det er mulig å koble til et annet batteri mens man bytter, men neppe verdt bryet, Endret 19. november 2022 av J-Å Lenke til kommentar
NULL Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 (endret) Det er ikke en komplisert jobb å bytte dette selv. Selv om et batteri står som "kompatibelt" på Thansen eller andre steder, bør du også sjekke den fysiske størrelsen på batteriet. Det kan også være at du trenger ny termisk beskyttelse rundt batteriet hvis det er i en annen størrelse (hvor viktig denne beskyttelsen er, kan det sikkert være diskusjoner rundt og handler vel også litt om bruksmiljø og hvor nært batteriet er andre komponenter som blir veldig varme). Det kan være en "ramme" som batteriet skal inn i, hvor det blir visse maksstørrelser for at det skal passe. En annen ting jeg f.eks. så hos Thansen i forhold til min bil, var at selv om jeg skrev inn regnr, fikk man opp batterier som ikke var tiltenkt biler med start-stopp-funksjon. Husk batteripolbeskyttelse (polfett/spray...). Og kan vel kanskje være greit å ta noen litt lengre turer etter at et ny batteri er satt inn, hvis du ikke har lader. Spesielt med tanke på at det begynner å bli litt lave temperaturer nå. Endret 19. november 2022 av NULL Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 NULL skrev (3 minutter siden): Husk batteripolbeskyttelse (polfett/spray...). Og kan vel kanskje være greit å ta noen litt lengre turer etter at et ny batteri er satt inn, hvis du ikke har lader. Spesielt med tanke på at det begynner å bli litt lave temperaturer nå. Vanlig Vaselin fungerer også utmerket….. Lenke til kommentar
3l33t3 Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 (endret) forhelvete skrev (21 timer siden): Toyota 2010 Da er det bare kjøre på, den er såpass gammel så trenger ikke gjøre annet en og ta ut det gamle og inn med det nye Endret 20. november 2022 av 3l33t3 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 56 minutes ago, 3l33t3 said: Da er det bare kjøre på, den er såpass gammel så trenger ikke gjøre annet en og ta ut det gamle og inn med det nye Sikker? På min 2006 BMW måtte batteribytte registreres med diagnoseverktøy. Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 sedsberg skrev (9 minutter siden): Sikker? På min 2006 BMW måtte batteribytte registreres med diagnoseverktøy. Stemmer på både 5 serie, x3 og x5 for min del også. Ladesyklus endres etter alder på batteriet så man får kortere levetid om en bytter uten å resette. Det vil nok virke lenge uansett. Hva Toyota gjør er jeg ikke sikker på, men det er vel mye enklere biler så de har gjerne ikke sånne finesser. Lenke til kommentar
forhelvete Skrevet 21. november 2022 Forfatter Del Skrevet 21. november 2022 Er det noe forskjell på et batteri som koster 1000 eller 1500kr ? Batterikapasitet 74 Ah Kaldstartstrøm EN 680 A Batterikapasitet 77 Ah Kaldstartstrøm EN 760 A Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 8 hours ago, forhelvete said: Er det noe forskjell på et batteri som koster 1000 eller 1500kr ? Batterikapasitet 74 Ah Kaldstartstrøm EN 680 A Batterikapasitet 77 Ah Kaldstartstrøm EN 760 A Kaldstartstrøm viser hvor mange ampere ett batteri kan gi i 30 sekunder i -18 grader, sikrer gode egenskaper i kaldt vær å ha ett som kan bite fra seg med høy kaldstartskapasitet. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Om bilen har IBS (Intelligent Battery sensor) må batteri kodes, ellers kan batteriet bli overladet. Men dette bør stå i instruksjonsbok. Og husk, alltid plusspol på først og av sist. Og nei, det er ikke sikkert det er store forskjellen på att batteri som koster 1000,- vs ett på 1500,- Biltema sine batteri har blant annet komt bra ut tidligere iallefall. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Kan ellers godt være at man får en drøss med feilkoder i dash etter at batteriet har vært koblet av en stund. Men at de forsvinner når bilen har fått summet seg litt 😉 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Anbefaler biltema agm batteriene , fått bytta selv på min E220 2013 mercedes uten problem og uten noe trøbbel i etterkant. Kjørt vel 2 år nå med den Lenke til kommentar
0laf Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Mr Pepe skrev (25 minutter siden): Anbefaler biltema agm batteriene.. Har ikke prøvd AGM-batterier, men kjøpte vanlig batteri fra BIltema, som holdt i to år. Ble Varta etter det. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 0laf skrev (3 timer siden): Har ikke prøvd AGM-batterier, men kjøpte vanlig batteri fra BIltema, som holdt i to år. Ble Varta etter det. Har kjøpt sølv/kalsium batteri jeg er godt fornøyd med Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 23. november 2022 Del Skrevet 23. november 2022 Har god erfaring med biltema batteriene, det som knerter dem er uansett "dyputladning" . F.eks glemme å skru av lys, eller feil på dynamoen. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 23. november 2022 Del Skrevet 23. november 2022 Jeg holder på med det samme. Sønnak 640 A, 60 Ah kr 1900,- hos batteri24 . Merkeverkstedet bruker dette batteriet. Exide 520 A, 60 Ah, kr 1199,- hos Thansen, nedsatt pris. Er dette like bra?Bilen står i uoppvarmet garsje. På merkeverkstedet koster det å skifte batteri, kr 2760,- (1000 kr for arbeid, 1760 kr for batteriet). På Snapdrive for et Varta batteri på 56 Ah ville de tatt kr 4310,- for jobben. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 23. november 2022 Del Skrevet 23. november 2022 (endret) Exide og Sønnak er bra batterier ja. Edit misforsto spørsmålet, Exide batteriet har en del mindre startstrøm, men kan være det er nok, du må nesten finne ut hvor mye du trenger, men jeg hadde nok Gått for Sønnak her. Endret 23. november 2022 av Dragonlove 1 Lenke til kommentar
XCVBS Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Thansen har 25% på batterier nå. Exide Excell batterier fungerer fint på Avensis 2010. Bytting er ganske rett frem, bare legg merke til hvor kroken på batterifestet sitter før du hekter det av. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå