Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

http server (NGT)

Anbefalte innlegg

Jeg bruker nextgentel og en cisco router, og prøver å hoste en web server på en PC. Jeg har åpnet port 80 TCP og UDP og port 79 UDP (lurte om det hjalp men det gjorde det ikke). Er det noen flere porter jeg trenger å åpne. Har fungerende FTP server på flere maskiner som funker utenfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle være nok å åpne port 80 (evt 443 hvis du ønsker å kjøre HTTPS, men det gjør du helt sikkert ikke). Kjører du med faste IP adresser? Når du åpner portene så kan det være du må åpne dem til å bli routet til din faste, interne IP-adresse (f. eks 10.0.0.2). Siden FTP-server fungerer og du har gjort samme innstillinger med HTTP så kan det vel kanskje tyde på at det er noe feil med oppsettet av serverprogramvaren (?). Jeg har ikke testet akkurat dette med mitt oppsett (NGT - Cisco - Faste IP), men streaming av musikk, FTP, fjernhjelp, remotedesktop, msn voice/fil/video fungerer helt fint etter at jeg har åpnet de respektive portene. Det har vært litt kluss med det grensesnittet på router-konfigurasjon-sidene til NGT i det siste, og det er ikke bestandig portene blir åpnet som de skal. Et alternativ som jeg synes er bedre er å bruke Telnet og manuelle NAT-kommandoer. Da slipper du det av og til noe kronglete oppsettet til NGT. Og du har litt mer "kontroll". Send en mail til NGT så sender de en kort veiledning på dette pr mail. Da kan du i det minste sjekke at riktig port har blitt åpnet.

Hvis du har en software-firewall aktiv kan det være at du må inn her og åpne for portene, evt gjøre andre instillinger.

Håper i alle fall det kan være litt til hjelp...

Endret av saerdna
Lenke til kommentar

Hei,

du må huske på at den interne webserveren til cisco routeren din opererer på port 80 dersom du ikke har endret det.

Du må enten endre porten din webserver skal bruke, eller endre porten som den interne webserveren til din cisco router skal bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...