Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig å skifte sylinderlås?

Gjest c2c81...c0f

Anbefalte innlegg

Gjest c2c81...c0f

Jeg ønsker å bytte sylinderlås på leilighetsdøren. Den bruker en systemlås og det er patent på systemnøklene/låsen. Leiligheten ligger i ett sameie. Leiligheten ble bygget for 9 år siden. Det er forskjellig systemnøkkel til hovedinngang og leilighetsdør.

Kan jeg bare ringe til den lokale låsesmeden og be vedkommende bytte den for meg? 

Jeg vet at det er kun en spesifikk låssmed som kan fille opp nøkler siden det er patent på nøklene. Gjelder dette også for å bytte av sylinderlås?

Anonymous poster hash: c2c81...c0f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kan du skifte ja, men du bør vel sjekke om det er greit for sameiet? Siden det er til 'DIN' dør bør det ikke by på problemer.
Selve jobben bør du fint klare selv, å skifte sylinder er ikke mye vanskelig! Sylinder finner du vel rimeligst på Biltema..
Denne for eksempel? https://www.biltema.no/bygg/las/lassylinder/lassylinder-2000024027
Ta vare på den du skifter ut samt nøklene. Mulig sameiet vil ha den tilbake.

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gjest c2c81...c0f
Woff skrev (3 minutter siden):

Denne kan du skifte ja, men du bør vel sjekke om det er greit for sameiet? Siden det er til 'DIN' dør bør det ikke by på problemer.
Selve jobben bør du fint klare selv, å skifte sylinder er ikke mye vanskelig! 

Må jeg spørre styre om det er greit? Det er vanskelig å få kontakt med styre i sameiet.

Lenke til kommentar
Gjest c2c81...c0f skrev (2 minutter siden):

Må jeg spørre styre om det er greit? Det er vanskelig å få kontakt med styre i sameiet.

Du bør nok det ja, det KAN være at de skal kunne ha tilgang til leiligheten av en eller annen grunn.. (Tenk deg rør / ledninger skjult i vegg som de MÅ komme til fort..)
Det står muligens noe om dette i avtalen du har..

Endret av Woff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest c2c81...c0f skrev (19 timer siden):

I et sameie er det et er din private seksjon, nøkler og gammel sylinder gjør du som du vil med. Bytte lås trenger du ikke å spørre om eller rapportere. Her finner du en oversikt over reglene: LINK

Endret av BIGG
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest d561e...906
BIGG skrev (16 timer siden):

I et sameie er det et er din private seksjon, nøkler og gammel sylinder gjør du som du vil med. Bytte lås trenger du ikke å spørre om eller rapportere. Her finner du en oversikt over reglene: LINK

Hvor i reglene fant du det om lås sylidre?

Anonymous poster hash: d561e...906

Lenke til kommentar
Gjest c2c81...c0f skrev (På 18.11.2022 den 22.05):

Jeg ønsker å bytte sylinderlås på leilighetsdøren. Den bruker en systemlås og det er patent på systemnøklene/låsen

Hva er grunnen til at du vil skifte?

Det finnes ulike måter* å feste låssylinderen (‘LS’)  på så før du eventuelt går til innkjøp av en ny bør du vite hvordan din LS festes. Skrur du ut dagens LS så ser du det. Selve låskassen skal også ha et nummer som kan si noe om hva slags LS som passer.

*Festet omtales typisk som ‘bakfeste’, ‘sidefeste’ samt at selve delen som skal vri/skyve ut selve fallen/reilen kan ha litt ulik plassering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...