Vossing Skrevet 15. november 2022 Del Skrevet 15. november 2022 Har problem med å koble smart plug fra Deltaco til Google Nest. Oppsett fra Deltaco krever 2.4Ghz Wifi nett. Google Nest har samme SSID på både 2.4Ghz og 5Ghz. Løsningen fra Google vsr å flytte seg langt vekk da 3.4Ghz har lengre rekkevidde enn 5Ghz. Ingen god løsning i 2022. Finnes det noen smartplugger som takler dette, evt andre mesh nettverk? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 15. november 2022 Del Skrevet 15. november 2022 Du kan jo f.eks skille SSID på 2.4 og 5Ghz? - Ellers Har endel rutere mulighet til å låse enheter til 2.4/5Ghz. Skulle jeg kjøpt noe nytt nå ville jeg kanskje sett på noe som vil bli oppdatert til å støtter Matter. - Ser ut som de generelt kommer til å gå for WiFi på alt som går på strøm og ZigBee (Evt Thread). Har ingen konkrete erfaringer med dette. (Ellers er jo ZigBee et alternativ, men da er du avhengig av å ha en sentral? (f.eks Hue)) 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. november 2022 Del Skrevet 16. november 2022 Dette er et litt uheldig problem for hvordan en del produsenter av smartdingser designer løsningen for førstegangsoppkobling. Det å kjøre felles SSID for 2,4 og 5 GHz er i dag den vanlige løsningen, og med god grunn. Såklart kan man si at Google burde gitt mulighet til å skille SSID eller tillate låsing, men ser fort en del kompleksitet og fallgruver hos Google med dette (f.eks. at folk ikke sletter tilkoblingen til ekstra SSID-en på telefonen, og ellers da blir værende på 2,4 GHz og føler de får dårlig nett). Skal sies at jeg ikke hadde noe problem med å koble opp min Deltaco smartplugg, der jeg i utgangspunktet ville anta at mobilen var på 5GHz-nettet. Mulig det er litt forskjellige versjoner/generasjoner av produktene fra Deltaco. Men ja, en løsning kan være å være langt unna - evt. prøve rett etter at man har deaktivert og aktivert wifi-nettet på mobilen, ettersom det kan ta bittelitt tid før den kobler seg over til 5 GHz hvis den først kanskje havner på 2,4GHz. Om man kommer seg langt nok unna er jo et spørsmål - jeg vet om dem som har måtte gått ut i garasjen og i tillegg prøvd å skjerme telefonen med folie, kakeboks etc. for å skape dårligere wifi-signal, slik at den ble stående på 2,4GHz. Et triks kan være å sette opp et hotspot wifi-nett på en annen mobiltelefon som er kun 2,4GHz (vanligvis er hotspot wifi på mobil default 2,4GHz). Dette kaller man det samme som man vanligvis kaller det vanlige wifi-nettet sitt og man setter samme passord. Man gjør oppsettet, og så deaktiverer man wifi-hotspot på telefonen. Og så håper man at smartdingsen etter oppsett bruker BSSID for oppkobling til WiFi-nettet (BSSID = MAC-adressen til wifi-radioen, mens SSID/ESSID blir navnet man gjerne selv setter for wifi-nettet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå