Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Partikkelfilter dieselbil


Anbefalte innlegg

1 hour ago, sedsberg said:

Det har lenge vært snakk om at de skal begynne å faktisk måle partikkelutslippet, men vet ikke om de har begynt med det. Hvis de har så vil man få en stor, feit 2-er på kontrollskjemaet. (Altså ikke godkjent).

Men kontrolløren vil jo se at den er fjerna...

1 hour ago, Svein M said:

Om den er så nettopp kjøpt som det høres ut som her så er det grunn til å klage til selger vil jeg tro. Feilen var trolig der når den ble kjøpt.

Joda, de er villige til å se på det, ikke noe problem. Nå kom det også på ei rød varsellampe, men det er kanskje normalt om man fortsetter å kjøre med den gule varsellampa for partikkelfilteret?

Det var temmelig reint i eksosmunningene, så jeg tviler på om det er noe oljeforbruk. Med mindre dette partikkelfilteret renser meget godt, så all oljesot blir igjen i filteret🤪

Jeg oppdaga også endel rust på bremseskivene foran, hun får klage på det samtidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jonanta skrev (7 minutter siden):

Men kontrolløren vil jo se at den er fjerna...

Joda, de er villige til å se på det, ikke noe problem. Nå kom det også på ei rød varsellampe, men det er kanskje normalt om man fortsetter å kjøre med den gule varsellampa for partikkelfilteret?

Det var temmelig reint i eksosmunningene, så jeg tviler på om det er noe oljeforbruk. Med mindre dette partikkelfilteret renser meget godt, så all oljesot blir igjen i filteret🤪

Jeg oppdaga også endel rust på bremseskivene foran, hun får klage på det samtidig.

Jeg kjenner ikke til hva rød varsellampe vil betyr på den bilen, men vil i utgangspunktet tro at det betyr at en ikke kan kjøre med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, mobile999 said:

Dreier det seg om lyset som betyr at man skal kjøre med et turtall på minst 2500 (kanskje 2000) til varsellyset slukker?

 

Ja, det er vel bare et lys for partikkelfilter. Men bilen er ikke småkjørt med denne uka hun har hatt den. Men tidligere eier kan jo ha drevet mye med det....

Lenke til kommentar
Jonanta skrev (1 time siden):

Men kontrolløren vil jo se at den er fjerna...

Nei, man åpner huset, fjerner innmaten og lukker igjen etterpå. Det ses ikke uten om man bruker tid og krefter på å åpne opp systemet. Det er ikke så lett å komme til. Og det gjør ikke en mekaniker uten å bli bedt om det av eier.

Avgassmålingene i EU kontrollen viser ikke om man har fjernet EGR eller DPF.

Det kan være det blir innført en gang i fremtiden, men det har det blitt snakket om i mange år nå uten at det har skjedd. Om det skjer, så må man gå til innkjøp av EGR ventil og DPF, men det må jo man også om det går tett og det ikke lar seg rense.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jonanta skrev (24 minutter siden):

Gult lys for tett partikkelfilter dpf var kommet på. I dag kom et rødt varsellys i tilegg...

På min bil så står det ved første varsel så må man kjøre X langt og over Y fart innen en tid/km. Hvis man ikke gjør noe og neste varsel kommer så må man inn på verksted og tusenlappene flyr.

Lenke til kommentar

Noen biler går også i nødmodus. Da vil bilen kunne kjøres, men den går ikke mer enn i ca 40 km/t. Man kan av også i enkelte tilfeller føle at bilen holder på å gå tett, som at bilen har treg akselerasjon eller hoster og harker.

En ny EGR ventil er ikke så dyrt, kanskje et par-tre tusenlapper, men et nytt DPF vil være svært dyrt, kanskje så mye som 25 000 kr.

Alternativt kan man rense eller kjøpe brukt. Mitt lokale verksted tar 6 000 kr for en rens av EGR og 6 000 kr av en rens på DPF. Altså 12 000 kr for en rens. Dette er jo også midlertidig, så driver man med mye småkjøring, må man ta en slik rens igjen, kanskje så fort som 40 000 km senere.

Man kan også kjøpe dieseltilsetninger på bensinstasjonen og helle i tanken av og til når man fyller. Det kan gi bedre kvalitet på drivstoffet som igjen gir mindre sot.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Deechon said:

Hvorfor anbefales det å kjøre bilen på høyt turtall over lengre tid for å brenne fri filteret når motortemperatur aldri går over 100C?

Motortemperatur er kjølevæsketemperatur (termostatstyrt). Det man ønsker er høy eksostemperatur.

Forhøyet turtall gir gode forhold for regenerering av dieselpartikkelfilteret (forbrenning av sotpartikler). Regenerering foregår ved at motorstyringen får injektorene til å sprøyte inn diesel når stempelet skyver eksosgassene ut av sylinderen samtidig er glødepluggene aktiverert for å antenne denne dieselen. Dette fører til høy temperatur i eksosgassene slik at sotpartiklene i dpf forbrennes.

Asken fra de forbrente sotpartiklene blir igjen i dpf og fyller det etter hvert opp. Dpf kan altså bli tett av uforbrent sot og asken fra den forbrente soten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (44 minutter siden):

Motortemperatur er kjølevæsketemperatur (termostatstyrt). Det man ønsker er høy eksostemperatur.

Forhøyet turtall gir gode forhold for regenerering av dieselpartikkelfilteret (forbrenning av sotpartikler). Regenerering foregår ved at motorstyringen får injektorene til å sprøyte inn diesel når stempelet skyver eksosgassene ut av sylinderen samtidig er glødepluggene aktiverert for å antenne denne dieselen. Dette fører til høy temperatur i eksosgassene slik at sotpartiklene i dpf forbrennes.

Asken fra de forbrente sotpartiklene blir igjen i dpf og fyller det etter hvert opp. Dpf kan altså bli tett av uforbrent sot og asken fra den forbrente soten.

Ofte kan man også med diagnose verktøy aktivere rensesekvensen som du beskriver her som brenner det rent. Mulig også med enda høyere temp enn "normal" sekvens som starter automatisk på langtur under gitt kriterier. BMW har ihvertfall denne muligheten.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, mobile999 said:

Motortemperatur er kjølevæsketemperatur (termostatstyrt). Det man ønsker er høy eksostemperatur.

Forhøyet turtall gir gode forhold for regenerering av dieselpartikkelfilteret (forbrenning av sotpartikler). Regenerering foregår ved at motorstyringen får injektorene til å sprøyte inn diesel når stempelet skyver eksosgassene ut av sylinderen samtidig er glødepluggene aktiverert for å antenne denne dieselen. Dette fører til høy temperatur i eksosgassene slik at sotpartiklene i dpf forbrennes.

Asken fra de forbrente sotpartiklene blir igjen i dpf og fyller det etter hvert opp. Dpf kan altså bli tett av uforbrent sot og asken fra den forbrente soten.

Glødepluggene ev vel ikke aktivert unntagen før kaldstart?

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jonanta said:

Glødepluggene ev vel ikke aktivert unntagen før kaldstart?

 

Nei, de er i bruk ved regenerering som beskrevet. Det passer derfor dårlig med defekte glødeplugger selv når det er så varmt at de ikke trengs for å starte bilen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

For de som lurer på hvordan DPF fungerer, som han også sier i Videoen så er det en ulempe med at det kjøres diesel inn i sylindrene når det er i eksostakten at det da kommer litt diesel gjennom stempel ringene som da igjen fører til at det kommer litt diesel i bunnpanna.

For å si det med andre ord, så er DPF og EGR noe forbanna dritt igrunnen, så lenge det fungerer så er det jo greitt nok, spesielt EGR er noe forbanna svineri som kokser til innsuget blant annet siden avgassene kjøres en runde til inn i innsug.

 

 

Endret av Dragonlove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...