Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Det blinker i Led-pærene.

Anbefalte innlegg

I stua har jeg slike downlights. 8 stk.

Problemet oppstår når jeg dimmer lyset i stua. Da begynner en av dem å blinke. Ikke kontinuerlig men periodevis. Det veksler også hvilken pære som blinker. Men så vidt jeg vet blinker aldri 2 pærer samtidig.

Dette er litt forstyrrende når man prøver å slappe av med en god bok.

Noen som vet hva årsaken til dette kan være og hvordan jeg løser problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ltdata skrev (11 minutter siden):

Riktig. Det er kun når jeg dimmer ganske langt ned at det blinker. Shalte om? Bytte om? Hvis problemet flytter seg til andre pærer hva betyr det?

Da går dimmeren under spenningsområde til pæren. Ja bytte om pærer for å se om problemet flytter seg, hvis det gjør det er kan det være at pæren er mer ømfintlig enn de andre(annet merke med andre spenningsspesifikasjoner) eller en defekt, kan også være spenningsfallet på kursen som tilsier at det kun er den siste pæren som blinker fordi den havner under spenningsområdet som den fungerer i. Mange dimmere har justeringsmuligheter i forhold til dimmeområde og bruk, mange har en mikroswitch under justeringshjulet hvor man kan programmere for ulike typer dimming som for eksempel glødepærer og led. 

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 timer siden):

Ok. Da prøver jeg først å bytte plassering på pærene som blinker og så eventuelt bytte selve pæren.

Kan jeg forresten bruke ulike watt styrker på pærene på samme kurs eller bør jeg helst ha samme styrke på alle?

Du kan bruke ulike wattstyrker men du må passe på at du ikke overskrider maks kapasitet på led-driver & dimmer.

Hvis du ikke får bukt på blinkingen med pærebytte må du mest sannsynlig bytte til en mer egnet dimmer dersom den du har ikke er programmerbar til et egnet arbeidsområde med tanke på spenningsreguleringen.

Lenke til kommentar

Hvis du får spenningfall så kan du prøve å sette lavere watt-pærer ytterst. Ikke noe optimal løsning, men det kan virke.

Er du litt nevenyttig med et multimeter kan du prøve å målet dette først for å se om det er et problem.

Alternativ kan du bare la det være slik det er og ikke dimme så lang ned at det begynner å blinke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...