Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansette privat vaksehjelp, lønn?


Gjest f0757...15f

Anbefalte innlegg

Gjest f0757...15f

Hei. Jeg skal finne noen som kan vaske boligen min privat.

Med privat mener jeg at jeg skal finne noen her i området som vil og kan ta jobben.

Jeg vet at det ikke eksisterer noen minstelønn i Norge bortsett fra i enkelte bransjer for å ikke utnytte utenlandsk arbeidskraft?

Dette gjelder bedrifter og ikke privatpersoner. Er det noen minstelønn jeg må forholde meg til juridisk? Å hva bør jeg gi i timelønn?

Ser minstesatsen som bedrifter må forholde seg til er 196 kr timen. For de under 18 år er det 146 kr timen.

 

 

Anonymous poster hash: f0757...15f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Guest f0757...15f said:

Hei. Jeg skal finne noen som kan vaske boligen min privat.

Med privat mener jeg at jeg skal finne noen her i området som vil og kan ta jobben.

Jeg vet at det ikke eksisterer noen minstelønn i Norge bortsett fra i enkelte bransjer for å ikke utnytte utenlandsk arbeidskraft?

Dette gjelder bedrifter og ikke privatpersoner. Er det noen minstelønn jeg må forholde meg til juridisk? Å hva bør jeg gi i timelønn?

Ser minstesatsen som bedrifter må forholde seg til er 196 kr timen. For de under 18 år er det 146 kr timen.

 

 

Anonymous poster hash: f0757...15f

Her er det vel bedre å betale for en tjeneste. Hvis du skal ha en person som ansatt må du betale feriepenger, arbeidsgiveravgift, forsikring mm...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjølv om denne minstelønna ikkje gjeld når du leiger inn ein person som utfører jobben enten som småjobb eller gjennom enkeltmannsforetak, så er denne minstelønna på 196 kr utbetal satt for å motarbeide sosial dumping der utanlandsk arbeidskraft blir utnytta. Så sjølv om det er avtalefriheit, så er det i det minste ei rettesnor. Merk at denne minstelønna betyr at dersom du skal leige gjennom vaskefirma så blircdet nok minst 300 kr u timen ettersom din betaling også skal dekke arbeidsgivaravgift, administrasjon og liknande. 

I jordbruk og gartneriavtalen så er minstelønna 129,40 i timen. Så kanskje der rundt er meir realistisk? 

Lenke til kommentar
Gjest fc860...511
Dubious skrev (5 timer siden):

Det finnes en drøss med vaskebyråer som vasker huset ditt.

Sikkert flere private som gjør det også, og da bestemmer de hvor mye lønn de skal ha, så dette er ikke noe du skal bekymre deg for. 

Jeg prøvde Citymaid i et års tid og det var bortkastede penger.

De stakkars østeuropeerne kom løpende for å rekke stoppeklokka, fuktet gulvet uten å flytte en lekebil og sprang ut igjen. Det kan jeg fint gjøre selv for 1200,- pr mnd. Jeg hadde håpt på en person som kom og brukte en time eller to på å faktisk og effektivt hjelpe oss i hverdagen. Om det hadde vært å ta badet skikkelig eller vaske bak sofaen er forsåvidt ikke så nøye, men det ble for vanskelig for dem.

Vi klagde en og to ganger, noen kom på omvask, men det ble aldri en tjeneste som lot oss kjøpe oss ut av tidsklemma, det ble bare et irritasjonsmoment.

Anonymous poster hash: fc860...511

Lenke til kommentar
Gjest fc860...511
Uderzo skrev (38 minutter siden):

Vaskehjelp, ikke ryddehjelp. Det er ikke rimelig å forvente at de rydder bort ting så de får vasket. Det er din oppgave.

Det er mulig, men hvis jeg må rydde huset strøkent og så flytte sofa og stuebord og gulvteppe til naboeommet for at noen skal løpe over gulvet med en våt klut og uansett ikke få det helt rent så har ikke tjenesten noen verdi for meg.

Det blir som en bilverksted som krever at jeg fjerner den gamle delen og skrur inn den nye. Hvis verkstedet ikke gjør livet mitt enklere så vil jeg heller ikke bruke penger på det.

Anonymous poster hash: fc860...511

Lenke til kommentar
Gjest fc860...511 skrev (50 minutter siden):

Det blir som en bilverksted som krever at jeg fjerner den gamle delen og skrur inn den nye. Hvis verkstedet ikke gjør livet mitt enklere så vil jeg heller ikke bruke penger på det.

Nei, det blir som om du har hele bilen full av dritt når de skal jobbe med noe som krever at bilen er tom.

Jeg vasker bilen innvendig og utvendig før bilen blir levert på verksted, fordi jeg ikke vil se ut som en slask. 

Jeg tar ikke imot besøk hjemme, fordi jeg er en slask. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fc860...511 skrev (31 minutter siden):

Det er mulig, men hvis jeg må rydde huset strøkent og så flytte sofa og stuebord og gulvteppe til naboeommet for at noen skal løpe over gulvet med en våt klut og uansett ikke få det helt rent så har ikke tjenesten noen verdi for meg.

Det blir som en bilverksted som krever at jeg fjerner den gamle delen og skrur inn den nye. Hvis verkstedet ikke gjør livet mitt enklere så vil jeg heller ikke bruke penger på det.

Anonymous poster hash: fc860...511

Da har du misforstått hva en vaskehjelp er. Du er ute etter en tjener(e).
Standardprisen, omtrent 500kr i timen hos renholdsfirmaer, inkluderer kun tilgjengelige flater, de flytter ikke på møbler og slikt.
Du må betale ekstra for tjenester utover det.

Hvis du har såpass høye forventninger, hvorfor ikke bare gjøre det selv? Da får det du slik du ønsker og det er gratis.
Eller kjøp en robotstøvsuger, de kan moppe og støvesuge så mange ganger i uken du vil og de kommer seg under møbler såfremt det er tilstrekkelig plass til å komme under, men du må fjerne lekebiler.

Et tips er å sjekke renholdsregisteret for å forsikre deg om at det ikke er snakk om svart arbeid.
https://www.arbeidstilsynet.no/renholdsregisteret/

Lenke til kommentar

204,54 pr time for noen med 0-2 års ansiennitet om du ønsker å følge tariff.

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/renholdsoverenskomsten/

Om du "ansetter" noen som privat arbeidsgiver er ordningene for å gjøre dette lovlig faktisk ganske enkle og greie. Da står du også rimelig fritt til å inkludere eventuell rydding før vask i arbeidsbeskrivelsen.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-over-60-000/privat-arbeidsgiver/

Lenke til kommentar
Gjest fc860...511
Dubious skrev (1 time siden):

Nei, det blir som om du har hele bilen full av dritt når de skal jobbe med noe som krever at bilen er tom.

Jeg vasker bilen innvendig og utvendig før bilen blir levert på verksted, fordi jeg ikke vil se ut som en slask. 

Jeg tar ikke imot besøk hjemme, fordi jeg er en slask. 

Da har du glemt å lese postene før du svarte.

Jeg har aldri sagt at huset var «fullt av dritt». Jeg har sagt at hvis det lå _en_ lekebil på gulvet så vasket de rundt den. At de ikke vasket bak sofa, under teppe. De vasket ikke i hjørner eller langs gulvlister. De flyttet ikke sko for å vaske i gangen. Med to-åring i huset så må man gå over huset for å sjekke at ikke en bamse har endt opp på gulvet etter at du har strappet to-åringen fast i bilen for å levere i barnehagen. 

Det de bokstavelig talt gjorde var å føre en fuktig mopp midt over gulvet. Sjefen bekreftet at dette ikke var hva vi betalte for og sendte andre for omvask. En og to ganger. Neste runde var det på nytt igjen. Til slutt ble vi lei av å bruke mer tid på å krangle med Citymaid enn den tidsbesparelsen som vi hadde håpt på.

Naboen hadde en «vaskekone» som jobber (hvitt) på timebasis og som gjør en god jobb. Dvs 2 timers jobb for 2 timers betaling. Så det er opplagt mulig. Men når man ansetter 20-åringer fra øst-europa (uten tvil til luselønn) som ikke kan vaske og ikke har ambisjoner om å gjøre en god jobb, og så skal legge på et massivt påslag for at organisasjonen skal tjene godt så er det ikke så rart at produktet blir dyrt og dårlig.

Anonymous poster hash: fc860...511

Lenke til kommentar
Gjest fc860...511
Uderzo skrev (1 time siden):

Da har du misforstått hva en vaskehjelp er. Du er ute etter en tjener(e).

Da har Citymaid også misforstått hva vaskehjelp er. Kanskje du kan ta en prat med dem og rettlede dem?

Vi fikk tydelig tilbakemeldig på at bildene vi sendte ikke var innenfor deres egne forventninger. De sendte «seniorer» for omvask. Men konseptet synes å være basert (var, rettere sagt, for dette er 10 år siden) på å ta godt betalt for dårlig utført arbeid.

Anonymous poster hash: fc860...511

Lenke til kommentar
Gjest fc860...511 skrev (41 minutter siden):

Da har Citymaid også misforstått hva vaskehjelp er. Kanskje du kan ta en prat med dem og rettlede dem?

Det er ikke normalt for rengjøringpersonell å flytte på sofaer for å vaske, som du ser ut til å forvente(?). Heller ikke rydde vekk absolutt alt som skulle være på gulvet.
At du var misfornøyd med vaskejobben er noe annet og legitimt å klage hvis vaskingen var dårlig.
1200 kr i måneden er ikke all verden akkurat, så hva kan du forvente?
Sjekket dagens priser hos Citymaid, for en vask (90kvm) hver uke, 1200 kr, det vil si 4800kr måneden.
Hvis du skal hyre noen privat, og det er hvitt, så må du minst forvente priser i den størrelseorden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d8b96...707

Da jeg var daglig leder i renholdsfirma, så stor det ganske tydelig i avtalen at rengjøring gjelder der det er ryddet. Skal man betale for en rengjøringstjeneste, så er det akkurat det man får. Vil man ja rydding i tillegg, så koster det mer. Renholdere har også anslått tid per sted sett at det er ryddet. Må de gjøre det i tillegg, tar det lenger tid, og man må betale mer. De ansatte skal ha lønn, og de i administrasjonen skal ha lønn. Renholdere har et visst antall steder de skal rekke å ta hver dag, og om rot i en bolig hindrer dem i det, så må de jobbe overtid, og da koster det også penger. Når man tar 4-500 per time, så er det veldig lite penger som tjenes på det. Som daglig leder tjente jeg «bare» 47 000 i mnd. Mer var det ikke å hente. Jeg hadde da ansvar for 23 ansatte, og jobbet ca 10 timer om dagen pluss helger

Anonymous poster hash: d8b96...707

Lenke til kommentar
Gjest d8b96...707 skrev (7 minutter siden):

Renholdere har også anslått tid per sted sett at det er ryddet. Må de gjøre det i tillegg, tar det lenger tid, og man må betale mer. De ansatte skal ha lønn, og de i administrasjonen skal ha lønn. Renholdere har et visst antall steder de skal rekke å ta hver dag, og om rot i en bolig hindrer dem i det, så må de jobbe overtid, og da koster det også penger.

Eg er einig i at det skal avtalast kva jobb som skal gjerast på førehand slik at det ikkje er tvil om kva teneste ein har betalt for.

Samtidig trur eg det er stor forskjell på organiseringa i ulike vaskefirma. Denne måten du viser til der det er eit bestemt område som skal vaskast er ein organisering og reinhaldspersonalet er ikkje ferdig før dette området er vaska, ein anna måte å organisere det på er at kunden som har betalt for 90 min får 90 minutt med reinhald, og er det rotete så går mesteparten av tid vekk i å flytte på rotet.

Den andre sida av dette igjen er at reinhaldspersonellet sjølvsagt ikkje skal rydde utan nærmare avtale om dette, då det ikkje er alle som ønsker at nokon skal gå gjennom rotet sitt, så om ein reinhaldar som er leigd inn til å vaske startar å rydde uoppfordra så blir det også feil.

Her trur eg også at det er ein stor grad av begrepsforvirring. Mange brukar vaskehjelp og reinhaldar om kvarandre, og innafor definisjonen av reinhaldar så ligg også rydding, vedlikehald og renovasjon inne. Men det er ikkje alle som forstår det slik.

Eg trur nok også at dei fleste som treng reinhaldar treng det fordi totalpakken av rydding, kasting og vasking blir for mykje i ein travel kvardag, så om den innleigde reinhaldaren brukar ein time på å rydde slik at du sjølv kan vaske raskt, eller du brukar ein time på å rydde slik at reinhaldaren kan vaske raskt, går nok mykje for det same.

Lenke til kommentar

Høres slitsomt ut dette. Kanskje prøve seg på finn eller oppslagstavle på butikken? 

Det trådstarter ber om er det jeg også ville forventet. Om det ligger to par sko ved siden av skohylla, settes de i skohylla før man vasker der. Ligger det tre leker på stuegulvet flyttes de opp på et bord eller en hylle, sånn at gulvet kan vaskes. Ligger de et hårstrikk på servanten, flyttes det sammen med håndsåpa før man vasker servanten. Det handler ikke om rydding, det er en del av å vaske. Man ansetter en person til å vaske, ikke en robot. Det er fordi mennesker kan ta slike enkle beslutninger. Hvis menneskene man bruker er ute av stand til det, må man finne noen andre. 

Så forventer jeg ikke at veggseksjoner eller sofaer flyttes, for det er en del jobb. Poenget med tjenesten er at det skal være lettere å gjøre det selv. Hvis det blir så omfattende regler at det ikke er nyttig, har den som utfører jobben gjort seg selv arbeidsledig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...